Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A PELIKÁN

Radnóti Színház  

August Strindberg darabjait, bevallom, nem ismerem. (Talán nem vagyok ezzel egyedül, keresve könyveit.) A pelikán – talán inkább egy anti-pelikán.

A legendák szerint a pelikán vérével eteti gyermekeit, itt meg – senki senkit, hacsak nem gondoljuk azt, hogy az anyát (Elise – Tóth Ildikó) etetik saját gyermekei (Fredrik, a fia – Major Erik, Gerda, a lánya – Sodró Eliza) – de inkább ők, meg a férj is, akit már nincs szerencsénk megismerni, simán tönkremennek, fizikailag is – éheznek, fáznak folytonosan –, meg persze lelkileg is egy ilyen érzelmek nélküli anya mellett. Az anya látszólag virul, színes ruhában, sötétszürke-fekete falak között, ahol ablak sincs, természetesen díszlet sincs, kivéve egy kevéssé tetszetős, malacot idéző lehetetlen kapanét. Strindbergnek, és nyomában Ördög Tamásnak, a rendezőnek a kísérlete sikerül, a kamaradarab a négy színésszel, a díszlet nélküli színpadon elöl tükörsima fekete padlón előadható – de milyen darabnak?!

Az eredeti kamaradarabot több mint 100 éve írta a szerző, akkor a nárcizmusról és más pszichológiai problémákról sokkal kevesebbet tudtak, mint ma, ez természetes. De az egész darab lehangoltságot sugároz, a teljes kilátástalanságot, erkölcstelenséget, kiúttalanságot. Bocsánat: az egyik látszat-kiút, hogy a vő, Axel (Bányai Kelemen Barna m.v.) elmegy, rájuk zárva az ajtót (vajon miért az ajtózárás?), a másik kiút – amennyire ez kiútnak tekinthető egyáltalán –, hogy az igazságban, jogban sem hívő, sokat ivó (milyen pénzből?), amúgy joghallgató felnőtt fiú öngyilkos lesz, felgyújtja a lakást, egyben gyilkossá is válik, hiszen benne ég anyja is, húga is. A papa sem lehetett „angyal” – de igazából, tudjuk, senki sem tökéletes a Földön –, ám ő volt a gyengébb, ő ment tönkre, ő halt meg legelőször.

Ördög Tamás játszott korábban ebben a darabban, Axelt alakította, ő is rendezte 2014-ben, (Trafó?) 2012-ben a Felolvasószínházban pedig Fredriket játszotta, de előadták 2009-ben is (más társulat). Tönkrement, illetve diszfunkcionális család mint téma a fontos? Vagy ez a hangulat? A kiúttalanság? Strindberg – számos ok miatt – kilátástalan, „terhelt” élete, amiből részben A pelikán is születhetett?

A történet alapja is taszító: az anya valamiért szerelmes lett Axelbe (egy velejéig önző teremtmény lehet szerelmes?), aki mások pénzéből él, hozzáadja fejletlen, önállótlan lányát, hogy közel maradhasson a férfihez. A férfinek egyik nő sem kell, annál inkább az örökség, amiben hitt, és ami persze nincs – de amikor magához édesgethette a hazugságok tengeréből élő Elise-t, még nem tudhatta, hogy a férj nem él már sokáig. Vagy valóban hozzásegítette ő is, az anyával együtt, a halálhoz? Nem ez az egyetlen kérdés, amire nincs válasz.

Ma már pontosan tudjuk, hogy egy narcisztikus ember a legritkább esetben változik meg, miközben ő érzi magát áldozatnak. Az asszony nemcsak folytonos hazugságban él (éppen elég ilyen ember van ma is), erre nevelte volna a fiát is, aki azonban megszűnik „alvajárónak” lenni, igaz, ehhez szükség volt halott apja talált levelének elolvasására. (A levélben többek között az áll, hogy őt meggyilkolták – miközben szegény még megírta a levelet élő voltában.) Húga is bevallja, hogy mindent tudott, de nem akart tudni, talán ezért osztozik bátyjával boldogan a halálban, felidézve a boldog (?) időszakokat a papával.

Most is Kúnos László fordításában látjuk a darabot, dramaturg: Hárs Anna. Díszlettervező: Izsák Lili. Jelmeztervező: Ignjatovic Kristina, a fiún szedett-vedett otthoni gönc, egy lebegő köntösben is látható, a legvégén pedig egy hófehér alsónadrágban és atlétatrikóban jelenik meg az égő lakásban. A lány öltözéke szépnek igazán nem mondható zöld és drapp ruha, Axel viszont stílusosan (?) elegáns; egy igazából erőszakos, haszonleső emberről van szó, a végén nem is hagy kétséget eredendő durvasága felől.

A rendező munkatársa: Perényi Luca.

Másfél óra szünet nélkül, természetesen 14 éven felülieknek ajánlják.

Bemutató: 2024. május 10.

Megtekintett előadás: Budapest, 2024. május 15.

Budapest, 2025. május 16.

 Györgypál Katalin

  


♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©