Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ISTVÁN KIRÁLY

Nemzeti Színház  – Gobbi Hilda Színpad

Sík Sándor (1889–1963) piarista tartományfőnök, az MTA tagja (1946–49), cserkészvezető, a teológus, a szegedi egyetem tanára, aki költő és esztéta is volt, nyolc drámai műve maradt fenn. Köztük az István király című három felvonásos dráma 1933-ban született, ez évben Vojnits-díjjal tüntette ki az Akadémia, 1934-ben nyomtatásban is megjelent. Nem mellesleg Sík Sándor keresztelte meg Radnóti Miklóst 1943-ban. Ő maga is kikeresztelkedett zsidó családból származott, de kizárólag magyar identitástudattal rendelkezett. Szerinte magyarnak lenni nem születési vagy nyelvhasználati kérdés, hanem „Hit a magyarság hivatásában. Hit abban, hogy Isten akar velünk valamit, és hogy a magyarság képes megvalósítani ezt az isteni gondolatot.” (Részlet egy 1936-ban tartott előadásából.)

A fent idézett gondolat áthatja Sík Sándornak első királyunkról szóló drámáját és a Nemzeti Színházban most bemutatott István király előadást is, amelyet Berettyán Nándor rendezett. A dráma szerzőjének éppen a legfontosabb üzenete az isteni küldetés beteljesítése a szent király által. A darabban legtöbben „szent” királynak nevezik őt, pedig tudjuk, csak 1083-ban avatták szentté, éppen I. László (a későbbi Szent László) által kezdeményezve, aki annak a Vazulnak az unokája, aki pogány élete miatt nem lett király, sőt megvakították, fülébe ólmot öntöttek. Mi úgy tanultuk, István parancsára, a darabban az író ezt Orseolo Péternek tulajdonítja.

A történet István halála előtti napokban játszódik, amikor az utódlásról akar dönteni. A feltétlen keresztény gondolat győzzön, és vesszen a magyarság régi hagyománya? Vagy maradjon a magyar szokásrendszer, az öreg király feláldozása, erejének átáramlása az új királyba, regölés, Babba Mária, és vesszen oda a nyugati keresztény vallás, ez utóbbit a velencés rokon, Orseolo Péter képviseli, míg az előbbit az Árpád-házi Vazul. Talán a szent király az egyetlen, aki már tudja, hogy a kettő egy fogalom: keresztény és magyar egyszerre kell, hogy sajátja legyen a megszületett nemzetnek, szétválaszthatatlan ez a két dolog. István uralkodása idején végig ezen dolgozott. Nem számításból, hanem leglelkéből. Független szabad magyarság csak akkor élhet a Kárpát-medencében, ha nem vazallusa a nyugati hatalmaknak – vallja –, önként gyakorolja a megfeszített Krisztus által alapított vallást, mert csak így tud megmaradni nemrég megszerzett területén. A független nemzet gondolata a magyar történelem kulcskérdése, ahogy a mű keletkezésekor, úgy most is ez a legfontosabb politikai kérdés.

A Sík Sándor által vizionált első koronás magyar uralkodó nemcsak korrekt, intelligens, kizárólag az ország javáért küzd, de hihetetlen kisugárzással bír. E kisugárzást a nézők felé is közvetíti, szinte letaglóz bennünket, mindenki fölött áll. Amit tesz, hiteles, meggyőző. Csak arra a személyre hagyja az országot, aki egyszerre képes kereszténynek és magyarnak lenni, élvezi a nép szeretetét, megvédi az országot mindenféle megszállástól. Saját fia meghalt, és nem hagyott utódot, Istvánnak bele kellett törődnie ebbe is. Átlát Vazulon és Péteren is, ők a két véglet. István magára maradt, még Gellért püspök is magára hagyja, István Vazul feleségével sem tud dűlőre jutni, Gizella királyasszony elmenekülne az országból. Mikor Vazul hívei az életére törnek, és a király lelki ereje megtörik a gonosz szándékon, a haldokló király az országot felajánlja Szűz Máriának/Boldogasszonynak, ami a gordiuszi csomó elvágásával ér fel. Sajnos, nem oldotta meg az utódlást, de Vazul fiai később – már kereszténnyé válva – elfoglalták jogos örökségüket.

Berettyán Nándor rendezésében a gondolati folyamat kristálytisztán érvényesül, talán a sűrűn megjelenő pogány magyar táncosok, regösök, zenészek kurjongatása, erőszakos térfoglalása a jelenetekben soknak tűnik, kevesebb ez esetben több lett volna.

Ondraschek Péter díszlete ügyesen, részben osztott színpaddal oldja meg a helyszíneket. Vannak talányos részei, így a királyi házaspár fiának, Imrének emelvényen megjelenő sírja. Nem tudni, maga a holttest, vagy csak annak szobra fekszik a kereszt alatt. Nem mellékes a pogány fiatal magyar táncosok gyakori túl hangos zenélése, és kérdéseket vet fel a „lebegő szellem” szerepe is. A megvakított Vazul megjelenése hiteltelennek tűnik. Berzsenyi Krisztina jelmezei szépek, beleillenek a stilizált környezetbe, kevésbé a 11. század elejébe.

Rátóti Zoltán már a sokadik nagy történelmi személyiséget testesíti meg, s ahogy az előző figurák esetében (Ádám, Morus, János mester, Apponyi), István királyként is nagyszerű. Hiteles és meggyőző alakítást nyújt a két vetélytárs, Szabó Sebestyén László Péter szerepében, és Kristán Attila Vazulként. Meggyőzően játszott Martos Hanga a pogány feleség, Gyöngy alakítójaként, Mészáros Martin Sebös szerepében. Halványabbnak éreztem Söptei Andrea (Gizella), Szarvas József (Aba), Rubold Ödön (Anasztáz) játékát. További szereplők: Szép Domán (Csanád), Battai Lili Lujza (e.h.) (Ilona), Varga József (Bonyha), Kovács S. József (Szalók), Maczky-Kő Bálint (e.h.) (Buda), a Szent István Egyetem színészhallgatói.

Bábtervező: Horváth Márk, koreográfia: Berecz István, rendezőasszisztens: Vida Gábor, dramaturg: Szász Zsolt.

Bemutató előadás: 2024. március 2.

Megtekintett előadás: 2024. március 25.

Budapest, 2024. március 27.

Megjelent a Kláris 24/4. számában.

                            Földesdy Gabriella

  

  

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©