Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KURÁZSI MAMA ÉS GYERMEKEI

Nemzeti Színház 

Theodórosz Terzopulosz görög rendező színpadi változata nyomán a magyar szöveget írta: Kozma András, aki Szabó Rékával egyben a dramaturg is. Az előadást szünet nélkül láthatjuk, 1 óra 45 perc körüli időben.

Kurázsi mama Brechtnél (igazi nevén Anna Fierling) foglalkozását tekintve markotányosnő, aki a (harmincéves) háborút követi az ekhós szekerével, a „háborúból él”. Most Szűcs Nelli játssza, kiemelkedően és sajátosan, kalmárkodik, kereskedik droggal, élelmiszerrel, lőszerrel is, alkalomadtán besegít Yvette-nek sajátos foglalkozását űzni…

Eilif, Kurázsi mama idősebb fia eredetileg eszes, bátor, kalandkereső fiú, a háborúban lovaskatonaként szolgál. Most Herczeg Péter nem lovaskatona; magától megy el a háborúba, élvezi az öldöklést, amiért megdicsérik; természetesnek vehető, hogy egyáltalán nem érti, miért torolják meg a gyilkosságot, amikor átmenetileg éppen béke van.

Stüsszi, Kurázsi mama fiatalabb fia „talpig becsületes, együgyű, jámbor fiú”, a háborúban zsoldfizető mester, ő ügyel a regiment pénztárára. Itt Schweizerkasnak hívják, anyja abban sem biztos, ki az apja. Kovács S. József alakítja, az ezred zsoldja van nála, és semmiképpen sem képes dönteni, mi is legyen a pénzzel, amikor az ellenség körülveszi őket. Végül a ládát bedobja a folyóba, akkor meg ez a baj, mindenképpen megölik.

Kattrin, Kurázsi mama lánya néma, később egy sebhelye is lesz. Gyerekszerető, félénk lány, nagyon szeretne saját családot alapítani, de a háború alatt az anyja óvja a férfiaktól és a szerelemtől. Most Kiss Anna Gizella e.h játssza, csaknem végig kevés a szerepe, de gyermek – és béke – iránti vágya többször is hangsúlyos a csecsemő-angyal-babákkal. Az előadás vége felé azonban ő menti meg itt is a várost (Hallét) a hangos dobolásával, amivel felébreszti a lakosokat, a katonák persze őt is megölik.

Yvette Pottier a háború következtében prostituálttá vált. Később hozzámegy egy óbesterhez, aki néhány évvel később meghal. Az egyetlen szereplő, aki „vitte valamire a háborúban” (?). Most Yvette – Polyák Anita e.h., molett alkatával a tűzpiros testhez simuló öltözetében rendkívül figyelemfelkeltő. Lezüllését hosszabb songban énekeli el nekünk.

Peter Lamb, a szakács (gúnynevén Pipáspéter) Yvette korábbi szeretője. A háború alatt szakács, illetve Kurázsi mama kísérője, barátja. Itt Szakács – Varga József, aki egy darabig Kurázsi mamával marad.

Tábori pap: protestáns pap, de később ő is Kurázsi mamához szegődik. Itt Pap – Schnell Ádám, aki olykor átöltözik, amikor katolikusok látóterébe kerülnek. Hitről már szó sincs.

További fontos szerepek:

Halál / Mesélő – Bordás Roland, szinte valóban egybefonódik a két szerep. Pontosan megtudjuk, melyik évnél járunk, mire kell figyelnünk, miközben az előadás folyamatában elsősorban a halál arat mellbevágóan, bár igazi valóságában nem látjuk.

Ezredes, Őrmester, Parasztember – Tóth László, katonaként kegyetlen, parasztemberként meghunyászkodó, tehetetlen a város felé igyekvő katonákkal szemben.

Főparancsnok, Toborzó, Második ezredes – Mészáros Martin, a legelső jelenetben mint Toborzó kesereg: nem képes katonának való embert találni, akit leitat, az is elmenekül. Ezzel éppen ellentétben Eilif, akit pedig szintén nem katonaságra nevelt az anyja, magától szegődik el katonának, ölni…

Parasztasszony fia, Lőszertáros, Bekötött szemű – Madácsi István, mint parasztfiú, ő sem akarja megmutatni az utat a katonáknak a város felé.

Parasztasszony – Szilágyi Ágota, Második parasztasszony – Nagy Mari elesetten, tehetetlenül.

A cselekmény időtartama 12 év (1624–1636), amikor mi belecsöppenünk, már 6 éve folyik a háború és utána is tart még 12 évig – 30 év egy embernek nagyon hosszú idő, jól érzékeli Kurázsi mama. Brechtnél eredetileg a 12 jelenet arányosan tagolja a 12 évet, de az eredeti dráma sem ezt a konkrét háborút, hanem a háborút általában mutatja be. A konkrét évszámok, konkrét külső események említése azonban itt is valósabbá tesznek bármilyen háborút, az epikus jelenetek nagy része nélkül is. A songok (dalbetétek) Nemes Nagy Ágnes fordításában hangzanak el, ha nem is valamennyi.

A legelső percekben már halljuk: rend csak akkor van, ha háború van, mert csak ekkor veszik számba az embereket és a jószágot, hogy háborúba vigyék…

Kurázsi mama szekerét, amivel végigjárja a harctereket keresztül-kasul Európán, egy koporsó helyettesíti, azt vonszolja hol ő, hol a lánya, aki lassan felnőtt nő lesz a 12 év alatt. Kurázsi mama pedig lassan megöregszik a nehéz évek alatt, hol jól megy az üzlet, hol rajtaveszt, szegény lesz, koldul, a legvégén itt már egyedül vonszolja magával a „szekeret”, miközben egy (hatásos) siratódalt hallunk (előadója Theodórosz Terzopulosz, azaz maga a rendező).

Kurázsi mama csak a kereskedéshez ért, semmi mást nem lát maga előtt, a kereskedéshez pedig szerinte a legjobb a háború. „S mit használna, ha letelepednénk valahol? Aki gyökeret ver, az pusztul legelőbb” – vallja még korábban. Hiszen a háború is üzlet! Van, akinek nagyon is jó üzlet. Az előadás folyamán folyamatosan pénzt látunk mindenütt, számolják, szétszórják, a piros bankjegyek repkednek körülöttük.

Kurázsi mama fiait korábban elvesztette – bár idősebbik fia haláláról talán nem is tud (Brechtnél biztosan nem) –, lánya temetése előtt el kellett hagynia a falut, a temetéséhez azonban alig adott kevéske pénzt a parasztoknak. A háború tette ennyire számítóvá, fösvénnyé, vagy már előtte is ilyen volt? – nem tudjuk. Pedig már az első percekben, amikor jósolt az őrmesternek és a fiainak, végig a fekete kereszttel jelölt cédulákat húzzák ki, a halál réme már akkor felettük lebeg.

Néhány song emlékezetes marad. Ilyen, amikor elvezetik a kisebbik fiút, a pap elénekli a Hórák dalát Krisztus szenvedéséről, mert párhuzamot lát az ártatlanul megkínzott Jézus és az ártatlan fiú között – ámde kissé ironikusan… Kurázsi mama pedig jobbnak látja, ha nem ismeri fel a fiát.

A fiú elvezetése átlósan most balról jobbra történik – egyike a jellegzetes jeleneteknek, olykor az irány éppen fordított a különféle menetelésekkor.

Később elhangzik Kurázsi mamától A Nagy Kapituláció dala is. Ám egy másik songot – vége: „Boldog, akinek háza van, / Ha zúg a téli orkán” – egy fiatal lány énekli a színen (nem pedig egy házból hallatszik ki), miközben egy-egy nagy véres keresztet rajzol kezével az előtte álló hét fiatal fiú mellére. Ez egyike a legemlékezetesebb jeleneteknek. (Katonák, a Szent István Egyetem Rippl Rónai Művészeti Karának színész hallgatói: Bognár Bence János, Ionescu Raul Gabriel, Jakab Tamás, Juhász Péter, Kerék Benjámin Dominik, Séra Dániel, Wettstein Márk.)

A színpadon, hátul kétszer emelkedik fel egy óriási kereszt: előbb rengeteg katonakabát látható, másodszor rengeteg arckép – nyilván a háborúban elesettek fotói, de ezek ’56-os portrék a VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltártól. Máskor megvilágítással rajzolnak óriási keresztet a színpadra.

Díszlet gyakorlatilag nincs, ám a fentről lelógó szárnyas csecsemő, közben csecsemősírással, megadja az alaphangot. Az előadás folyamán később is halljuk a gyereksírást.

Szűcs Nelli ruhája egy spanyol táncosnő ruhájára emlékeztet oldalt kissé felvágva, hatalmas fodrokkal, kiváló. A jelmezek kortalanok, általában fekete, vagy legalábbis sötét színűek, hiszen a darab bármikor játszódhat, egy háború pusztítása, erkölcsromboló hatása mindig igaz.

Természetesen élőzenekar játszik a zenekari árokban.

Látványtervező: Theodórosz Terzopulosz. Hangtervező, zeneszerző: Panayiotis Velianitis. Zene: Paul Dessau. Zenei vezető: Vitus Eszter.

Rendezőasszisztens: Vida Gábor.

A pénz hatalma felülírja az Élet parancsát. Kurázsi mamának van ugyan három gyereke három különböző apától, de lányát félti a férfiaktól, családtól, gyerekszüléstől. Mindig és mindenhol a pénz és csak a pénz az úr az ilyen emberek számára, akiket láthatunk.

Valóban nagyon megrendítő az előadás, pedig az eredeti Brecht darab is meglehetősen lesújtó és mellbevágó. A rendezés mozgalmas, dinamikus, szünet nélkül is képesek vagyunk végig figyelni. A songok szövege valamivel kevésbé érthető, de ezt tudomásul kell vennünk, igyekszünk minél jobban figyelni rájuk is.

Bemutató és megtekintett előadás: 2024. január 12.

Budapest, 2024. január 14.


               Györgypál Katalin

  

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©