Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

MACSKA A FORRÓ BÁDOGTETŐN

Pesti Színház

Tennessee Williams darabját (1955) korábbi fordításaiban, ezzel a címmel, vagy csak „Macska a forró tetőn” címmel többször láthattuk akár az utóbbi években is. Most Barabás András új fordítását felhasználva Kovács Krisztina dramaturg által készített változatát rendezte meg Valló Péter a Pesti Színházban, két részben.

A történet alapjaiban ugyanaz, amit ismerünk: az apa, Big Daddy (Hegedűs D. Géza), aki jelentős vagyont, földbirtokos „vállalkozást” teremtett meg saját maga az elmúlt évtizedek során, 65. születésnapját ünnepli, és különösen boldog, mert a klinikai orvosi zárójelentés szerint „makkegészséges”, alig valami problémája van, így az elmúlt másfél éves rettegést a szinte művi eufória váltja fel. A 40 éves házasságot kényszernek érzi, Big Mamát (Igó Éva) nem szerette, különösen az utolsó 2 évben felesége uralmát nehezen viselte, és most látványosan vissza akarja szerezni hatalmát valami furcsa, megmagyarázhatatlan megalázással, amit a feleség érthetetlenül visel el.

A nagyobbik fiú, Gooper (Telekes Péter) az apja kívánságára lett ügyvéd, mi több, sikeres, és immár – szintén apja kívánságára – a 6. gyereket várja felesége, Mae (Radnay Csilla). Az apa azonban nem szereti egyiküket sem, ami persze nagyon fáj Goopernek. Öccse, Brick (Brasch Bence) nála nyolc évvel fiatalabb, szintén sikeres volt sportpályafutása során, azt azonban nem tudjuk, hogy a mostani nagy ivászata előtt miért nem született házasságában gyerekük, pedig felesége, Maggie (Szilágyi Csenge) őt is imádja, gyereket is szeretne, nem akar szeretőt, nem akar elválni, és nem tudja elviselni férje hidegségét, a „házasélet” megtagadását tőle.

Kiderül, hogy az apa halálosan beteg, végstádiumban van, tehát az orvosi zárójelentés hamis, de ezt csak a fiatalok tudják – meg Tooker tiszteletes (Zoltán Áron) és persze Baugh doktor (Gados Béla). Végrendelet nincs, az apa nem is tudna dönteni, kire hagyja a hatalmas vagyont, egyik fia sem érdemli meg szerinte (és nem is értenek hozzá). De egyelőre ő egészséges, nem foglalkozik ezzel. Amikor a már meglehetősen részeg fia száján kicsúszik az igazság, szinte összeomlik.

Feleségének is meg kell tudnia valamiképpen az igazságot, végül összehívják a családi kupaktanácsot a kisebbik fiú szobájában – azzal az indokkal, hogy eltörte a bokáját, ami tény –, és nagy nehezen elmondják férje menthetetlen állapotát. A feleség, Big Mama itt kellő teatralitással szintén összeomlik… de nem akarja megismerni a vagyon további sorsáról Gooper által készített ügyvédi „tervezetet”. Apjuk a kinti nagy vihar miatt talán, de éppen betoppan, a sok papírt elrejtik… és valóban bekövetkezik a nagy fizikai fájdalom, a morfin injekciót azonban természetesen elutasítja. Végül a fiatalabb házaspár egyedül marad, Brick fejében végre megérkezik a várva várt kattanás, és a feleség talán most végre rá tudja venni, hogy együtt legyen vele, mert éppen most van peteérése…

Ez idáig már eleve nem egy vidám történet, de természetesen további bonyodalmak is léteznek, mert a feleség is, az apa is tudni szeretné, miért változott meg ennyire Brick, miért iszik ennyit. Felesége már pedzegeti, hogy legjobb barátjának, Skippernek, egyben sporttársának halála miatt, az apával való beszélgetés – ha ez annak nevezhető – végén annyi tisztázódik talán (?), hogy a fia tiszta, szent barátságnak hitte azt, ami a barátja számára iránta való szerelem volt. Erre akkor ő nem reagált, ami a barát szerelmi vallomása elutasítása is lehetett. A barátja pedig öngyilkos lett. Sportpályafutásuk azonban már korábban is megtört sérülés és talán más okokból. Heves reagálása arra a feltételezésre, hogy ő is vonzódott volna szexuálisan barátjához, némi gyanút kelthet, de itt ez nem kap különösebb jelentőséget.

Tehát a fiú eredeti magyarázata az ivásra, mely szerint a képmutatás miatt undorodik a világtól, netalán saját magától is, több szinten is igaz. Felesége, aki egy „macska a forró bádogtetőn”, és ez volt egész eddigi életében, ezt természetesnek veszi, ilyen a világ, ki kell bírni. Ő nagy szegénységből, részeges apától jött a házasságba, tehát nemcsak a szerelem miatt ragaszkodik férjéhez és tesz meg mindent a vagyonból való részesedésért is. Ugyanakkor talán ő az egyetlen, aki valóban szereti apósát – talán apahiány is? – és az após az, aki szereti és megérti menyét, azt a hazugságát is, hogy már várandós a férjétől. És talán valamennyire mi is drukkolhatunk – ámbár egy részeg férjjel? Erre kár gondolni.

Díszlet: végig Brick szobájában vagyunk, a teret szinte uralja a franciaágy, arra a szintre néhány lépcsőfokon lehet felmenni az előtérből. Hátul kertre nyíló ajtó, baloldalt alacsony szekrények, rajtuk italok, elöl karosszék, oldalt kanapé – ezen alszik a férj – székekkel, kisasztallal. Kétoldalt egy-egy ajtó, egyik a fürdőszobába, a másik a ház más részébe nyílik. A gyerekek hangos rohangálásához is kiválóan alkalmas. (Amikor mi láttuk: Polly – Deim Lilien, Sonny – Mester Máté volt.) A díszlet Horváth Jenny munkája.

Jelmez: Benedek Mari. Tehetős család drága ruhái, Bricken természetesen a fehér selyempizsama, a nőkön elegáns tetszetős ruhák, Maggie „jól szabott” kombinéja külön figyelemfelhívó, a két férfin öltöny, fehér ing, hiszen ünnepelnek.

Zenei szerkesztő: Hajdu Gábor. Világítástervező: Csontos Balázs. Mivel a mankóval veszélyes mozdulatsorok, esések történnek, szükséges volt kaszkadőr szakértő: Kivés György. Rendezőasszisztens: Efstratiadu Zoé.

Bemutató: 2023. március 11.

Megtekintett előadás: 2023. április 12.

Budapest, 2023.április 13.

Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©