Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

REX

Nemzeti Színház

 Utópia vagy disztópia? Mi a különbség? A szórólap mindössze annyit jelez műfajként, hogy sci-fi. Rendhagyónak mindenképp rendhagyó az előadás, a díszlet, a körítés. Az író Kirill Fokin, aki fiatal kora ellenére több színdarabot írt az elképzelt jövőről. A darab rendezője édesapja, Valerij Fokin, világhírű orosz rendező. A Rex olyan, már ma is meglévő problémákat feszeget, mint választás a nemzetállamok megtartása, vagy a világállam felállításának lehetősége között. Eljöhet-e a világbéke? És vajon milyen áron valósulna meg? Jelen korunk dilemmáiról a rendező így nyilatkozott a színpadra állítás folyamán:

Olyan katasztrofális eseményeknek vagyunk tanúi, amikor az ember nem több ágyútölteléknél. Akár egyik, akár másik oldalról, a tragédia jele, ha az embert olyan anyaggá silányítják, ami a politikai ambíciók oltárán feláldozható.”

Az a világ, amelyet a Rex közel kétórányi játékban elénk vázol, egyáltalán nem vonzó. LeeWei Kaplan (Horváth Lajos Ottó), az ENSZ legendás főtitkára, egyetlen államban egyesítette az egész emberiséget. A vágyott egység helyett a világon még szörnyűbb történelmi kataklizmák kezdődtek, így Kaplan utópisztikus küldetése látszólag megvalósult, valójában nem teljesült. A mostanra már 129 éves egykori politikus jelenleg fogoly, a világtól elzártan, magányosan éli az életét egy számára kijelölt android szolgálóval. Visszajátszott események és párbeszédek sorakoznak, ezeken keresztül lassan kibontakozik előttünk a volt politikus ellentmondásos történelmi szerepe, magánélete és emberi kapcsolatainak számos kudarca. Szeretné legyőzni legnagyobb ellenségét, Lazar Chomskyt (Farkas Dénes), és vissza akarja szerezni elrabolt lányát, Samanthát (Battai Lili Lujza e.h.). A nagy eszmék és tettek csak lózungok, az ember számára egyre kevesebb lehetőség marad a valódi érzelmek, az emberi mivolt megőrzésére. Fennmaradhat-e az emberi civilizáció? Érdemes-e errefelé haladni?

A megírt színdarab és a rendezés egyaránt azt sugallja, hogy ne válasszuk ezt az utat, s ha már rajta vagyunk, forduljunk vissza. Az emberi természet nem alkalmas a „nagy világegység” megélésére, a LeeWei által létrehozott állam is erőszakkal jött létre, s az ő burokba zárása, a kinti világ eltitkolása, az erőszakolt ünneplések, jópofizások mind hamisak, a látszatot akarják fenntartani, erőltetni. Mint egykori világuralkodó (Rex! Nem szerencsés, hogy a cím megegyezik az osztrák nyomozó kutyáéval), éppen arra kell rájönnie, hogy elhibázta a kezdetben gyümölcsözőnek látszó tervet. Kézenfekvő megoldás lenne, hogy meghal, ám ez nem sikerül. Éhségsztrájkba kezd, közelgő tüdőátültetéses műtétébe nem akar beleegyezni, android kiszolgálóját lecserélné, de nincs hozzá hatásköre. Valódi esőt szeretne, de nem kaphat, mert a nagyvárosokban megszüntették az eső esését. Szabadság helyett rabság, kiszolgáltatott élet a végtelenségig. Lázadhatna a maga módján, de inkább beletörődik sorsába, és aláveti magát a születésnapi ünnepségnek, ahol hősként hordozzák körbe a fiatal felvonulók, virággal, léggömbökkel köszöntik, és ő engedelmeskedik az Elnök asszonynak (Söptei Andrea), aki életre ítéli. A hosszú élet büntetés lett számára.

Alekszej Tregubov díszlete kifejezetten elidegenít bennünket, nézőket ettől az elképzelt jövőtől. Belépve a Gobbi Hilda Színpadra, egy mauzóleumot imitál a helyiség. Középen üveg alatt fekszik a főhős fürdőköpenyben, kétoldalt tárlók vannak, amelyben a volt főtitkár egyes tárgyait mutatják be. Mintha már meghalt volna, pedig az üveg alatt él, és nem jöhet ki. Ha nem mauzóleum, akkor állatkerti ketrec. Legérdekesebb a Chomskyval folytatott vitának a bejátszása, itt keveredik a személyes jelenlét és a vetítés. Később Chomsky harcolt a világállam ellen fegyverrel, de meggyilkolták. A két álláspont egymásnak feszülése a színdarab legjobb része. Itt döbbenhetünk rá, mennyire benne vagyunk ebben a vitában ma, mert most dől el, maradnak-e a nemzetállamok, vagy haladunk valamiféle világállam felé. És lehet, nem is vesszük észre, akaratunk ellenére valósul meg, amit nem akarunk.

Rossz beidegződésnek hat a vissza-visszatérő diákfelvonulás, virágcsokor zuhatag, léggömb lengetés, a szocialista Május 1-jékre emlékeztet mindez. Az ünneplést betetőzi a vonulást kísérő erős torokhangon énekelő díva (Szűcs Nelli), talán a monumentalitást akarván növelni.

Hálátlan színészi feladat jutott Horváth Lajos Ottónak, aki mozdulatlanságra van ítélve szűk üvegketrecében. Sajnos papirosfigurává vált a szerep, ez a figura elméletben létezhet, a valóságban bizonyosan nem, vagy nem tudjuk magunkévá tenni. Az igazi főhős a Chomskyt alakító Farkas Dénes, aki jól is vizsgázik e kivételezett, számunkra is szimpatikus szerepben. Mindenki más epizód, köztük az első feleséget játszó Katona Kinga (Cassidy) finom lírai hangot üt meg, Szilágyi Ágota (m.v.) második feleségként inkább ostorozó, haragos élettársat hoz színpadra. Söptei Andrea egyetlen jelenetben játssza az álságos Elnök-szerep jelentéktelenségét. Szerepel még Csák György m.v.(android hangja), és a Kaposvári Egyetem tizenkét színészhallgatója. Videó-felvételről: Kakiuchi Hiroshi m.v., Rubold Ödön, hangfelvételről: Kovács S. József. Koreográfus: Igor Kacsajev, videótervező: Aszja Muhina, zene: Anton Jahontov, fordító-dramaturg: Kozma András, rendezőasszisztens: Trimmel Ákos.

Bemutató: 2023. március 11.

Megtekintett előadás: 2023. március 10.

Budapest, 2023. március 13.


Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©