Színházi kritika
SZÍNHÁZ
KÁLYHA KATI
Radnóti
Színház
Szálinger Balázs
darabja, a Kályha Kati pusztán
címe szerint lehetne
egy kedves, akár könnyed vígjáték.
1918 vége, 1919, Nagybánya – nem, ez
egyszerűen lehetetlen. És valóban, a darab, és
ennek nyomán a ragyogó előadás
azok közé a művek közé tartozik, amelyekre
nehéz szívvel ülünk be a
nézőtérre,
és talán még nehezebb szívvel írunk
róla. Segíti a magyar-román
„együttműködést”?
Barátságot? És ha nem, akkor felejtsük el, ne
is beszéljünk róla? Ez
lehetetlen. Beszéljünk róla, de
ferdítsünk rajta? A román katonák nem is
annyira, a magyar köpönyegforgatók csak
muszájból… Lehetetlen. A dráma alakjai
egy kivétellel ugyan fikciók, de a történet
akár megtörténhetett így is.
Nagybánya, egy magyar
tulajdonosnő, Kati (Kováts
Adél) kocsmája, akit a kocsma neve után
Kályha Kati hívnak. Nem is tudja
már senki, mi a vezetékneve. A kocsma, Kati – van,
akinek Kati néni –
ténykedése szerint egyben intézmény is,
természetesen a magyarok körében. A
románok, akikkel amúgy semmi bajuk, másik
kocsmába járnak. Nagy mulatozásról
nem lehet szó, hiszen évek óta folyik a
háború. Akiket Kati beenged télen
éjszakára is, igazán ágrólszakadtak:
egyikük vak (Bácsi – Nagypál
Gábor), a másik (Spori – Pál
András) is hajléktalan, mondanánk rá
ma, olykor ott alszik velük
Cafka (Mészáros Blanka helyett most Lovas Rozi) is, egy mindenkivel „kedves”,
szintén ágrólszakadt nő, aki egy másik
– gazdagabb, de román – család által
örökbefogadott kislányát siratja
időnként…
Kati pedig állja a sarat,
kifizeti a tartozásait, neveli két
középiskolás
gyerekét – Tamást (Vass Tamás – Nagy Márk)
és Incit (Vass Inci – Berényi
Nóra Blanka).
Tamás kisegít a kocsmában, Incinek inkább
tanulnia kellene a kocsmaasztal
sarkában is, bár ő „utál tanulni”. 16
éves, csaknem 17, és szemrevaló.
Katinak az évek során
kérői is akadtak: a szőlősgazda (Doma Mihály, Mihai
– Schneider Zoltán), akitől a bort veszi,
aki félig román, talán a
koporsóárusnak (Czár Ferenc – László
Zsolt) is voltak ilyen szándékai, de már
régen
összekülönböztek a helyiség miatt…
és megfordul a kocsmában a daliás
Smaregla Mihály rendőrkapitány (Gazsó
György) is. Kati rendet tart „övéi”
között, nem lehet lopnia a két
befogadottnak, elszámoltatja őket, honnan van pénzük.
Mivel Spori időnként
felolvas Bácsinak mindig az előző napi
újságból, és inkább
csak a címeket, mi is értesülünk
nagyjából, mi a politikai-közéleti helyzet.
Jászi Oszkár, romániai politikusok,
háborús események. Mivel mindig utólag
olvassák a híreket, így nem is tudják, hogy
ugyan vége a háborúnak, de
szesztilalom van, és a kocsmát be kellett volna
zárni már 3-kor… Szerencsére
éppen egyik vendégük a híres
nagybányai festőiskolába érkezett fiatal festő
(Stoll Zoltán – Porogi Ádám)
Budapestről, hát kinevezik „kör”-nek az ott
lévőket, a festő akár előadást is
tarthat nekik… és így a közrendőrt is
megkínálhatják pálinkával.
A nagy és lelkesítő
vonulásokról egyébként érdekes
jelenetben szerzünk
tudomást: a kocsmában ülők az ablakon át, ami
a nézőtér, közvetítik nekünk a
történéseket, a nagy lelkesedést.
Az bizonyos, hogy minden
megváltozik, ám arról fogalmuk sem lehet, hogyan.
Megszállás, erőszakoskodás, a magyarok
kisemmizése? – erre nem gondolhatnak.
Vagy nem mernek gondolni.
Kati úgy véli, ő
mindent szépen el tud rendezni. Tanult lányát majd
férjhez
adja, bár a szőlősgazda fia (Doma Sándor, Alexandru
– Baki Dániel) nem igazán alkalmas
erre, mert félig román. Fia
leérettségizik, ő meg majd tovább árulja a
bort most már a román katonáknak,
hiszen azok is isznak.
Ahogy egyre rosszabbra fordulnak a
dolgok a magyarok szempontjából, egyesek úgy
válnak „románokká”. A szőlősgazda fia
véglegesen Sanyikából, Sándorból
Alexandru lesz, a városházi titkárról,
Rákóczi Andrásról (Rusznák
András) kiderül, hogy ő inkább Andrei Racoti,
és az anyja
román… és már nem fontos neki sem Inci, sem
a kocsma. Kati érzi, hogy
tönkrement, tönkremegy.
Bort kell vásárolnia,
de előbb mégiscsak megígéri, hogy Doma
Sándornak – aki
ugyan jó pár évvel idősebb, mint Inci, hiszen
leszerelt katona – megígéri, hogy
hozzáadja a lányát. Megérti, hogy
Sándor miért fut a románok után, még
a román
nemzetőrségbe is belépett, így vele
biztonságban gondolja a lányát.
A sors azonban további
gödröket tartogat. Fia, Tomi fiatalságának
minden
lendületével beleveti magát a magyarok
lázadásába? harcába? – így
lecsukják, de
mivel a festőt is lecsukták és már
kiengedték, bizonyára Tomit is ki fogják
engedni. Most már csak bort kell vennie más
gazdáktól, akiknek maradt boruk, és
Sándor majd megköti az üzletet a kocsmában a
románokkal, ami ugyan zárva van,
de ad neki kulcsot.
Ezzel minden eldőlt, Kati nincs
otthon, Tomi börtönben, Sándor pedig megérkezik
két fiatal román katonával (Román tiszt
– Polák
Ferenc e.h., Román közlegény – Tóth
Dominik e.h.). Ott van Inci, ott van a nagybeteg Cafka, aki
már így is alig
kap levegőt, és vesztére betéved a kocsmába
a festőt keresve a szállásadó
cselédje is (Irén, cselédlány – Berkó
Boglárka e.h.) Sándor pedig, bár rájuk
a fogja fegyverét, de a ravaszt már
nem meri meghúzni, igaz, az egyik román ugyancsak
előkapja a revolverét… de hát
ő csak magyar „Sanyika”, nem pedig román Alexandru,
hiába van rajta a román
nemzetőr karszalag. Hogyan szállhatna szembe az aljas,
állatias ösztönökkel?
Cafka haláláért, a két lány
megerőszakolásáért pedig alig kapnak
büntetést a
román katonák.
Kályha Katinak meg
már minden mindegy, a szőlősgazda egészsége
odavan, a
koporsóárus fia meghalt, az árus azóta
öngyilkos lett, a rendőrkapitány sem
rendőrkapitány már, hiszen „csak” magyar.
Inci sír az erőszak után, Tomi sehol,
viszont belép Sándor, talán az elhagyott
fegyverét keresve. A fegyver már Kati
kezében van, azt is megtanulta nemrég, hogyan kell
használni – és vérfagyasztó
nyugalommal lelövi a fiút.
Eltelt közel egy év,
ismét advent van, a kocsma tovább üzemel, Inci
látványosan
elzüllik, egyébként mintha minden menne
tovább, Kati és Tomi nélkül…
Irén lábra
állt és gyereket vár szerelmétől,
azóta nyilván már férjétől, Nagy
József
közrendőrtől (Sas Zoltán e.h.),
akivel még a megszállás előtti nagy
tömegrendezvényeken találtak egymásra.
A festőtanonc is visszatért
festeni…
Lassan benépesedik a
színpad, az elhunytak, eltűntek is megjelennek, Kályha
Kati hófehér ruhában, a többiek mind
kesernyés-jókedvűen.
Mi pedig megdöbbenve tapsolunk.
Trianonig még kellett
néhány év…
Dramaturg: Hárs
Anna. Díszlettervező:
Khell Zsolt. A kocsma kifogástalan:
balra a söntéspult, hátterében a polcokkal,
elöl asztalok egyszerű székekkel,
jobbra egy óriási kályha
„kemencezuggal”. Amikor csaknem mindannyian együtt
esznek, feltűnőek az óriási fehér
(„úri”) porcelán tányérok. A
söntéspult
mellett feljárat van az emeleti lakásba, ahol a
kocsmárosék laknak, a színpad
pedig hátrafelé elkeskenyedő
„alagútban” végződik, amit amúgy
nemigen
használnak. A koporsóárus boltjához előbb
befalazott az átjáró, ezt később
kibontják, és ajtó nyílik oda, ami sajnos
jól jön a román katonáknak. A kocsma
ablakai, mint jeleztük, a nézőtér felé
nyílnak.
Jelmeztervező: Tihanyi
Ildi. A
jelmezek feltehetően megfelelnek a kor előírásainak
(rendőröké, román
katonáké), a városházi titkár
városi, a festő bohém öltözete is jellegzetes.
A
többi szereplő öltözete is korhűnek mondható (a
rongyos öltözékekről már
szóltunk).
A rendező munkatársa: Perényi Luca.
Rendezte: Rusznyák
Gábor.
Az előadást két
részben játsszák, a tiszta játékidő
2 óra körüli. Az előadás
pergő, a sűrű történések között még
az újságfelolvasások sem adnak szünetet, az
előadás szuggesztív hatását mindez
tovább növeli. A jelenetek között szinte
csak másodpercek telnek el. Lovas Rozi beugrása pedig
tökéletes volt, ha nem
tudtunk volna róla, nem tűnt volna fel senkinek.
Megérdemelte a külön tapsot.
Bemutató: 2022.
december 18.
Megtekintett
előadás: 2023. január 14.
Budapest, 2023.
január 15.
Györgypál Katalin
♣ ♣
♣
|
|
|