Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

TÉL

Katona József Színház – Sufni

 Amikor mi, nézők, meglátjuk a játékteret, rögtön Madách: Az ember tragédiájából az utolsó előtti szín (XIV.) ötlik eszünkbe, a kietlen havas táj. Az utolsó kép az emberiség történetéből, a jövője, az elveszettség, az emberi világ vége.

Ebben a darabban (írója Jevgenyij Griskovec) nem az emberiség utolsó napjairól van szó, hanem az egyes ember kilátástalan helyzetéről, jogfosztottságáról. Egy olyan helyzetről, amikor az egyén már nem hozhat saját életéről megfelelő döntést, mert már a rávonatkozó döntések megszülettek valahol máshol, akár tetszik, akár nem.

Éppen a mások által kialakított körülmények kényszere miatt Beckett Godotra várva című abszurdjával érezhetünk még rokonságot.

Két katona (Béres Bence, Lengyel Benjamin) érkezik egy robbanó szerkezettel, sítalpon, a nagy orosz hómezőre. Van parancsuk, hogy itt várjanak a továbbiakra. Egy biztos, hogy ezt a szerkezetet majd használni kell, de addig óvatosan kell vele bánni. A parancs viszonylagos nyugalmat ad az első időben. Majd várakozni fognak. Ezt teszik, csakhogy felmerülnek problémák, például, hogy mit kell majd felrobbantani, és a parancsnak nincs időbeli korlátja, vagyis nem lehet tudni, hogy meddig kell várni a parancsra. Hideg van, sőt nagyon hideg. A várakozást ez nehezíti. Beszélgethetnének, meg is próbálják. Felmerülnek irodalmi emlékek, a kötelező olvasmányok, regények, például Gogol Tarasz Bulbája és más konkrét példák. Visszaemlékeznek az iskolájukra, de el-elhalkul a beszélgetés a nagy hideg miatt, a hideg érzése megakasztja a gondolatmenetüket. Lassan nő a félelmük a megfagyástól, valamint attól, hogy egyre inkább biztosnak érzik, tudják, hogy nincs lehetőségük változtatni a helyzetükön. Nem ismerik az esetük körülményeit és következményeit, nem tudják, hogy valóban mennyit kell várniuk a parancsra, és hogy az hogyan fog hangzani. Talán megfeledkeztek róluk, vagy esetleg olyan irányt vett az esemény, hogy nincs rájuk már szükség? Tehetetlenségükben egyre inkább a mesevilágba csúsznak át, a régi Hópelyhecske c. orosz népmese világába. Hópelyhecske (Tóth Zsófia) meg is jelenik nekik, és már együtt, hárman töltik az időt, és persze a megoldás már nem is foglalkoztatja őket.

Különleges a díszlet és a jelmezek teljes egybeolvadása. Kálmán Eszter és a Képzőművészeti Egyetem látványtervező hallgatói (Király Betti, Jákóhalmi Zsófi, Kovács Aliz) elképzelése vált valóra a színpadon. Minden, ami a színpadon van, az hó, tehát fehér, csak a robbanó szerkezet piros. A harmonikus egységnek tartalmi jelentősége van a darab mondanivalója szempontjából. A környezet beszívja, magába olvasztja azt, aki nem képes maga megteremteni és irányítani a tevékenységét. Fontos szerepe van a zenének (Hunyadi Máté) és a fényeknek (Balázs Krisztián), különösen a darab második felében, amikor a mese jelentősége egyre fontosabbá válik.

A darab a múlt század kilencvenes éveiben született, és semmit sem veszített az időszerűségéből (sajnos). Fordította Tompa Andrea, a rendező Dankó István.


Bemutató: 2022. október 13.

Budapest, 2022.november 12.

Tóth Attiláné

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©