Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

JÁSZAI MARI MONODRÁMA

RS9 Színház

Sokan próbálták megfejteni a legnagyobb magyar színésznő különleges egyéniségét, érdes lelkivilágát, színészetének tragikai mélységeit, hol sikeresen, hol felemás módon. Számos életrajz magyarázza szerepeit, őt magát, ehhez Jászai Mari maga is sok írásos művel, vallomással járul hozzá. Ahogy ez most, Menszátor Héresz Attila (rendező, előadó) produkciójában is elhangzik, a színésznő mindig kimondta, amit gondolt, sokakat megbántott, ún. megosztó személyiség volt, ezért kevés igazi barát állt mellette.

A monodrámát Sediánszky Nóra írta Jászai visszaemlékezései és egyéb dokumentumok alapján, amelyben sorra felbukkannak a színésznő életének fenyegető életrajzi eseményei, mint az apai szigor, a fiatalkori megerőszakolás, a méltatlan férjhez menés, a kollégák irigysége, harc az igazgatókkal, végül a magára maradás nyűge, kényszere.

A monodráma legeredetibb része a játéktér egyedi kialakítása (tervező: Paseczki Zsolt), amely az üres színpadtér közepére egy összefirkált furnér ajtót helyez, középen egy női alak kivágattal. Ez felfogható síremléknek, szobornak, halotti maszknak, mindenképp groteszk megjelenési forma. Erre a nyílásra applikálták rá Jászai jelmezét, egy fekete tüllruhát, hosszú fekete hajat, a fej nyílásában helyezkedik el a monodráma előadója, Menszátor Héresz Attila, és fekete kesztyűs kezét is kidugja, így nemcsak az arcmimikával, de a kezével is tud játszani. A görgőkre szerelt ajtó odaszegezi az előadót, ám a statikusságot egy idő után feloldja a színésznő dühe, az ajtó megmozdul, és többször a padlóhoz csapódik. Később Jászai megtestesítője végleg elhagyja „börtönét”, oldalról nyúl be a nyílásba, majd előtte mondja el utolsó mondatait.

Jászai Mari elsősorban önmagához beszél, önmagával vitatkozik. Mindig fellebbezhetetlen módon nyilatkozik, semmiben nem tűr ellentmondást. Már életében felháborodik azon, ami halála után fog történni vele: tiltakozik az ikonná válás ellen, nem kell neki a róla elnevezett utca, tér, színház, nem tudni, mit szólt volna a díjhoz? Már régóta fiatal színészek első komoly elismerésének mérföldköve a Jászai Mari-díj. Így van a szerelmekkel is, neki nem volt magához méltó szerelme, aki hozzá méltó lett volna, az Széchenyi István gróf, naná, hát ki más? Meglepő vallomása Jászainak, amikor felsorolja azokat a szerepeit, amelyekben megbukott, legalább is ő úgy gondolja, nem volt elég hiteles bennük. Köztük van Lady Macbeth, Phaedra és Kleopátra is. Sikerként csak az Elektrát említi, pedig a több száz szerepét a legmagasabb színvonalon játszotta el (Medea, Tereza mama, I. Erzsébet, Stuart Mária, Éva, Baradlayné, Antigoné, Bozóti Márta stb.) Kudarcnak tünteti fel a vígszínházi egy évet, ahonnan szerinte kidobták [valójában csak nem tudtak neki megfelelő szerepet adni], hisz nem volt odavaló. Egykedvűen meséli el kolozsvári kezdő színésznőként való szexuális kiszolgáltatottságát.

A színészi alakításról hosszasan lehetne beszélni. A férfi által színésznőt alakító Menszátor Héresz Attila nem szentségtörés, és nem transzvesztita jelenség. Jászai férfias karakter volt, kapcsolataiban ő uralkodott, külső megjelenése, karaktere férfias szilárdságot mutatott, e tekintetben indokolt, illetve magyarázható a „nemváltás”. Különös bájt ad az alakításnak a fokozott arcmimika, a jellegzetes kézmozgás kifejező volta, a beszédhanggal való játék. Az előadás ötven perce képes közelebb hozni Jászait, a színészfenomént, aki lekicsinylően beszél arról, hogy nincs zseni színész, ez a művészmesterség megfoghatatlan. Sőt, protezsálással is elérhető a színpadra kerülés, vagyis színésznek mondhatja magát az is, aki tehetségtelen, de valakik „oda tették”, és folyamatosan szerepel. Mindez lehetetlen szobrásszal, zeneszerzővel, festővel kapcsolatban. A maximalistát látjuk, aki állandóan a tükörbe néz, és soha nincs megelégedve önmagával, valamint az előadót, aki kellő iróniával szemléli az ikonná vált hajdani színésznőt, és saját magát is – Jászai mögé bújva.

Megtekintett előadás: 2020. október 30.

 Budapest, 2020. november 1.

Megjelent a KLÁRIS 21/2. számában.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©