Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

AMADEUS

József Attila Színház

Peter Schaffer angol írónak örökzöld színdarabja 1979 óta örvendezteti a világ színpadjait, Milos Forman nyolc Oscar-díjas filmje még ismertebbé tette a történetet. Magyarországon számos fővárosi és vidéki előadást láthattunk a két 18. századi zeneszerző közti fiktív viszony hatásos sztorijáról.

Az Amadeus nem hiteles tényeken alapuló történet, persze Mozart és Salieri valóságos személyek, műveik megírása, bemutatója időben is stimmel, sőt az üzenet, az eszmei mondanivaló is remekül megáll a lábán, valahogy mégis az egész csúszott félre borzasztóan. Ahhoz, hogy a szerző szenzációt tudjon kelteni, a közönséget a székhez láncolja, a figurákat kellett kiforgatnia önmagukból. Mozart infantilis és szexmániás zseni lett, aki mocskos szájjal beszél, amikor nem tetszik neki valami, hőzöng, szitkozódik, őrjöng, miközben hiszékeny, naiv, életre képtelen valaki. Zenéje isteni és halhatatlan, amit saját kora képtelen volt felfogni, gáncsolták, furcsállották újításait, akadályozták mindenben. Szegényen, elhagyatottan halt meg, még 36 éves sem volt. Jeltelen sír, értetlen feleség maradt utána, na meg a zene! Salieri, a „mérgező”, irigy középszer mindent megtesz Mozart kiéheztetésére, miközben tudja, hogy Mozart a legkiválóbb, az isteni muzsikus, ő az, akit az Isten szeret, miközben Salierit megveti.

Nos, ők lennének a kiforgatott személyiségek, ez az, ami nem igaz, fikció, hatáskeltő maszlag. Ők életükben alig találkoztak, távol tartották magukat egymástól, mindkettő más módon élt és zenélt. Való igaz, hogy Salierinek nagyobb sikerei voltak életében, mint Mozartnak, de Mozart sem volt teljesen mellőzött. A tévesztés ott van, hogy Schaffer Mozart-figurája sokakban azt a véleményt alakítja vagy erősíti meg, hogy minden renitens, impertinens fiatalember zseniként kezelendő, mert benne lappang a lángész, s nehogy úgy járjunk, mint Mozart elöljárói, akik lám, most bűnhődnek az utókor méltó ítélete miatt. Rossz hírem van azoknak, akik ezt hiszik: nem minden deviáns gyerek zseni, a trágár beszéd és a kihívó magatartás még nem elég a halhatatlansághoz.

Sajnos, a József Attila Színház jelen rendezése ezt a téves vonalat erősíti. Zöldi Gergely fordítása, valamint Zsigó Anna és Koltai M. Gábor szövegváltozata Mozart mondatait telerakja válogatott trágárságokkal, alakja minden komolyságot nélkülöz, tiszteletlen és botránkoztató. És minden elöljáró, funkcionárius, szakember és tekintély korlátolt, maradi, hülye. Ebben a kategóriában II. József császár vezet (Chajnóczki Balázs), egyenesen retardált szellemiséget mutat.

Koltai M. Gábor rendező másfelől számos új ötlettel gyarapítja az eddig kialakult hagyományt. Pontos az összjáték a jól sikerült színpadképben. A színpadi keret egy penészszínű magas fal körben, ennek közepén egy lépcsős dobogó áll, amit tetszés szerint lehet forgatni, tolni, több funkciós elem, hol színpad, hol nézőtér. Ezen kívül egy nyitott klavi-csembaló alkotja még a díszletet, amelyet teljesen „belaknak” a színészek (díszlet- és jelmeztervező: Vereckei Rita). Mozart és Constanze (Kónya Merlin Renáta) korhű, majd egyre lepusztultabbá váló jelmezei anyagi romlásuknak fokozatait fejezik ki, de a többi jelmez is mutatja viselője karakterét. Jól működnek a zenei betétek, a kisebb hangszeres műveket négy vonós zenész szolgáltatja, míg a nagyzenekari műveket központilag játsszák be felvételről (zenei vezető: Dobri Dániel). A balett is kellő mennyiségben illeszkedik a cselekményhez (koreográfus: Blaskó Borbála, asszisztens: Horváth Ádám), gördülékeny, ízléses, jól működik. A zenei aláfestést megkoronázza a Katherina Cavalieri koloratúrszoprán-énekesnőt alakító Szigeti Karina, szép hangjával és kecses mozgásával.

A cselekmény széles körben ismert: Salieri (Fila Balázs) szemszögéből látjuk a történteket, öregen, zárt intézetben idézi fel Mozarttal (Tasnádi Bence) való kapcsolatát. Istennel próbál egyezkedni, mivel őt megfosztotta a tehetségtől, és csak középszerű műveket képes alkotni, Mozart viszont az Isten kegyeltje, zenéje mennyei örömet nyújt. Salieri bosszút áll vetélytársán, anyagi nyomorba, mellőzésbe taszítja, miközben segítőkészséget, szimpátiát hazudik. Mozart ebből semmit sem vesz észre, Salierit jóakarójának tudja, nyomorban hal meg. Ellenfele csak ideig-óráig szabadul fel a nyomás alól, mivel zenéjét pár év múlva elfelejtik, sutba dobják, míg Mozart halhatatlanná válik. A bosszúálló zenész beleőrül a kudarcba, önváddal illeti magát, ő terjeszti, hogy megölte Mozartot, amit senki nem hisz el. Viszont ezzel összekapcsolja saját nevét a zseniével, és mégis eléri, hogy majdnem annyit emlegetik, mint Mozartot. Legendájukat feldolgozta Puskin színműben, és Rimszkij-Korszakov operában.

A történet népszerűsége, játszási gyakorisága az ellentétekre épülő hatáskeltésben, Mozart zsenijének, Salieri bosszújának démoni megjelenítésében rejlik, valamint a mellékszereplők nevetséges karaktere is hozzájárul a sikerhez. Fila Balázs Salieri alakításában ezúttal előnyt jelentett a színész piknikus alkata. A kövérség sajátos bájt varázsol az alakítás köré. Tasnádi Bence ideges kamaszfiút mintázó, trágárságokat ordító Mozartját elfogadjuk, de hangjának affektált elnyújtása néhol idegesítő. Chajnóczki Balázs erőteljesen hozza a buta királyt, Quintus Konrád a méltatlankodó operaigazgatót (Orsini gróf), Galkó Balázs von Swieten bárót. Kónya Merlin Renáta (Constanze) igyekszik a feleség többrétű jellemét hitelesen hozni, ez részben sikerül neki. További szereplők: Molnár Zsuzsanna (Johanna Kilian von Strack), Előd Álmos (első venticello), Horváth Sebestyén Sándor (második venticello). Táncosok: Pálfi Gabriella, Tonhaizer Tünde, Czakó Gábor, Horváth Ádám. Rendezőasszisztens: Czipó Gabriella.

Bemutató és megtekintett előadás: 2020. október 10.

Budapest, 2020. október 14.

Megjelent a KLÁRIS 21/2. számában.


Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©