Móricz Zsigmond azonos című
regénye sem igazán krimi, Berettyán
Nándor rendezése pedig még
kevésbé, ami inkább előnyére
szolgál. Nem mintha nem lenne érdekes, mi
történt valójában abban a poros
nyírségi
faluban a forróságban, gyilkosság vagy
öngyilkosság, egy lövés vagy ugyanabban
a pillanatban kettő, vagy hogy Vilma „kikapós”
feleség volt-e valóban, vagy
róla is csak a pletykák szóltak –
ezeknél jóval érdekesebbek a figurák. Nem
annyi, természetesen, mint a részleteiben is kidolgozott,
párbeszéddel
teletűzdelt regényben, de amennyi szereplőt látunk
– 11 szereplő játszik 31
szerepet! – közülük a Főkapitány (Schnell
Ádám) és Vilma (Katona Kinga)
csak egyet-egyet –, bőven felsorakoztatja a falut, alsó
és felső „rétegeivel”
egyaránt. És elénk tárja azt is, ahogyan
fokról fokra bonyolódik a történet, a
pletykák mely részei igazak, a szóbeszéd
hol állja meg a helyét. Mit beszélnek
a cselédek, vagy mennyire viszi félre a legelső
pillanattól kezdve az igazság
felderítését a Főkapitány. Mindenki
gyanús? – talán nem így van, mert a
cselédek biztosan nem, de a vadász? Vagy valaki
más? A gumitalpú cipő –
előrebocsátom, végül sem tudjuk meg, kié a
cipő, de ez nem is nagy baj.
Érdekesebb a jegyző (Berettyán Sándor),
aki feleségével (Ács Eszter) a
felszínen hirtelenjében és okkal megromlott
viszonya elől a szekrénybe bújik Avary
(Mátyássy Bence)
meggyilkolásának
bizonyításához szükséges egyetlen
bűnügyi bizonyítékkal együtt –
természetesen
a bizonyíték a történet
sodrásában megsemmisül –, vagy
Fábján főügyész (Mészáros
Martin) kiállása, a Főkapitány
hatalma, amivel ráveszi az orvost, hogy hamisítsa meg
Avary halálának okát,
másokat ugyanígy utasít a hazugságokra
– és persze Vilma sorsa, érzései. Az
előadás érdekessége egyben kissé a
hátránya is, mert nem mindig tudjuk
egyértelműen követni, hol tartanak, egyik-másik
színész éppen kit játszik
(teljes odaadással) – de ez jórészt a
regény fordulatosságából következik.
Megint más oldalról mindettől az előadás pergő,
mozgalmas, a díszletek állandó
mozgásban vannak és jól működnek a
fából készült mozgatható falak
(díszlet és
jelmeztervező: Ondraschek Péter).
Nyírség a
sok homokkal
– ötletes a söröskorsók,
boroskancsók pergő fehér homokkal való
megtöltése, a
színészek úgy képesek egy slukkra meginni a
korsó sört, hogy a homok rápereg
ruhájukra. Ráadásul meleg van, sőt
forróság, ami eleve befolyásolja az emberek
hangulatát.
Nagyon sok minden,
szinte túl sok minden derül ki az előadás
folyamán szép sorjában, hol teljes
összefüggésében, hol szinte csak odavetetten,
ahogy a beszélgetések, a
cselekmény hozzák, így a Főkapitány
alacsony származása és gazdagon
nősülése,
csak ezért fogadták be – már amennyire
– a „társaságba”, a levitézlett
dzsentrik, hangsúlyt kap Móricz némi
naivitása és elkeseredése is azok
jövőjéről, ami lényegében a
pusztulásuk – a dzsentrivilág valóban
pusztulóban
volt.
Az előadás
meghagyja
tehát a rejtélyeket, így többek közt a
zöldköves gyűrű történetét –
tényleg
csak a legvégén, Vilma halálát
elbeszélve tudjuk meg, hogy az a gyűrű, ami
gyakran megfordult más hölgyek ujjain, halálos
mérget rejtett magában. Az igazság
– vagy legalább legfontosabb részének, a
gyilkosságnak – fokozatos napvilágra
kerülésével a Főkapitány sorsa is
megpecsételődött, annyi hazugság után nem
látott más kiutat maga előtt, csak az
öngyilkosságot. Ám ez a szál is
rejtélyes
a maga módján. Sofőrök, piros és szürke
kocsi, olykor lódobogás és
-nyerítés,
ivászatok (máshol hol is jöhettek volna össze?)
a kocsmában… megannyi külön
kisregény lehetne sok más, itt nem említettel
együtt.
A lényeg
tehát valóban
a figurákon van, picike-rövid történeteiken, a
nyomozó-detektív úr
erőszakosságán, a cselédek, más
„alattvalók” lekenyerezhetőségén
– mennyi a
félelem, és mennyi a haszon az igazság
megmásításában, kifejezetten a
hazudozásokban? –
Fábján, a
főszolgabíró
igyekszik becsületes lenni, az igazságot kideríteni,
de Vilma vonzása alól ő
sem menekülhet. Vilmát nővére (Bátkyné
– Söptei
Andrea) és sógora (Varga József)
babusgatja, de sorsát helyette nem tudják megoldani. A
birtok elveszett, bár
erről nem esik túl sok szó, és
igazából nem derül ki Vilma látszólag
hirtelen
elhatározásának oka az öngyilkosságra.
Szeretett ő bárkit is? – őszerinte nem,
elég, hogy őt szerették, ettől kivirágzott
és flörtölgetett annyi férfival a
férje mellett. Férje meggyilkolása azonban
mélyen megviseli – ez fakadhat
tényleges szerelemből is, de abból is, hogy
ráébred, mennyire nem ismerte sem a
férjét, sem a birtok és férje dolgait.
Nyilván megdöbben, amikor számára
kiderül a szerető létezése, később
külön az a tény is, hogy a férje szeretője a
jegyzőné volt. 1929. május 26.:
lényegbevágóan fontos nap a jegyzőné
számára,
mert akkor járt nála először a férj
kiönteni a lelkét, de ez a nap valamely
oknál fogva legalább ilyen emlékezetes Vilma
számára is feltehetően vitájuk
miatt férjével, talán a gyerek-téma miatt,
de ezt sem tudjuk meg, marad a
rejtélyes dolgok egyike.
Vilma
öngyilkosságához
bizonyára hozzájárul, hogy nem kaphatja meg
férje – állítólagos –
öngyilkossága
miatt az életbiztosítás összegét, 20
ezer pengő nagy pénz volt.
A gyilkosság
rejtélye
folytonosan izgatja a környéken lakókat, már
maga a tény is izgalmas, az, hogy
nem lehet tudni semmit. Tovább fokozzák ezt az izgalmat a
találgatások; a
pletykák, az újabb és újabb igaz vagy
igaznak vélt hírek bonyolítják a
történetet.
A gyilkos
személyének
megismerése és Vilma halála után megy
tovább az élet, most már talán kevesebben
járnak a kocsmába, bár Avary addig sem járt
oda feltehetően, a szövevényes
történet feledésbe merül…? Addig azonban
egészen különféle
feltételezéseket
hallhatunk minden oldalról.
Zizy (Söptei
Andrea) révén pedig félelmetes
képet kapunk a dzsentri világ
pusztulásáról – végül is
emberekről van szó! –
Zizy azonban csak úgy képes elképzelni még
egy forradalmat is – a főügyész
vázolja neki kétségbeesetten –, hogy
még abból is haszonnal jönne ki.
Mind a 31 szerepet nem
sorolhatjuk fel, a további szereplőket azonban
feltétlenül, a nem említetteken
kívül Bordás Roland, Szép
Domán, Szász
Júlia.
Rendezőasszisztens: Kernács Péter.
Játszódik
két részben,
összesen 3 órában.
Bemutató
előadás: 2020. október 4.
Megtekintett
előadás: 2020. október 3.
Budapest, 2020.
október 5.
Megjelent
a KLÁRIS
21/2. számában.
Györgypál Katalin