Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ELEVEN ÉJSZAKA

Szkéné Színház

A Szkéné Színház és a Nézőművészeti Kft. közös előadása

 

Conor McPherson darabjának alaptörténete: három férfi egy házban lakik, és egy nő váratlanul érkezik közéjük. Ettől minden megváltozik, már ami megváltozni tud. Nem változnak az emberek, a szokások, esetleg csak szeretnének. Nem változik a környezet. Megváltozik a tevékenységük, a történések, az események, vagyis elkezd történni valami, ami akárhová is vezethetne, de nem vezet.

Közben derül ki a három férfiról, hogy például Tommy (Mucsi Zoltán) elvált a feleségétől, nem törődik a gyerekeivel, és ahol most lakik, az a nagybátyja (Maurice, egyben háziúr --Fodor Tamás) háza. Valamikor sokat volt náluk, szinte ők nevelték, de láthatóan már az akkori kapcsolatból nem maradt szinte semmi. Igazi munkája nincs, és egy gyenge szellemi képességű barátjával (Doc -- Katona László) jár alkalmi munkára. Miért van vele ez a gyenge képességű férfi? Talán sajnálja, vagy kihasználja, vagy csak nem akar egyedül lenni, valószínűleg mindez együtt. Az biztos, hogy Docnak nincs más lehetősége, a nővére barátja kidobta, sőt meg is verte, csak Tommynál tudja lehajtani a fejét éjszakára.

Elkezdődik az előadás, a sötétben egy káromkodás, ismerős hang és hanghordozás, mindenki megnyugszik, Mucsi Zoltán (Tommy) van a színen, jó esténk lesz. Az első, amit meglátunk, amikor Tommy lámpát gyújt, az a díszletes (és jelmezes Vereckei Rita) által gondosan rendetlenné varázsolt lakásszerűség. Két ágy tele ágynemű mellett ruhadarabokkal, mindenütt szemét, ételmaradékok, megmagyarázhatatlan, szobába nem illő tárgyak, dobozok stb., és egy férfi és egy nő. Tommy verekedésből kimentett egy nőt, akinek vérzik a feje, ő hazaviszi, majd felajánlja, hogy aludjon náluk.

Ez a bajuszos valaki a színen tényleg Mucsi Zoltán? Reméljük nem növesztett bajuszt, nem áll jól neki (vagy nekünk nem tetszik), minden esetre örömmel hallgatjuk, nézzük minden mozdulatát. Ez a darab a Mucsi-rajongók paradicsoma, ugyanis csak pillanatokra megy le a színről.

Tommy a nő (Aimee -- Simkó Katalin) előtt igyekszik jobb színben feltűnni. Aimee szép és láthatóan megfélemlített, teát főz neki, gondos, megértő, nem faggatja, mert látja, hogy nincs beszélgetős kedvében.

Mindjárt az első percekben megismerjük Docot is, aki az ablakon keresztül érkezik, mint később megtudjuk, ez a szokása. Ablaknyitáskor lever egy csomó edényt és a kertből hoz magával lopott zöldségeket, aminek Tommy nem örül, mert ezért Maurice veszekedni szokott, és olyan sok minden történik, ami Mauricenek nincs kedvére, és még ez is.

Másnap Tommy elintézi Aimeenek, hogy a fürdőszobában, ami Maurice emeletén van, a meleg vizet használhassa, kabátot szerez neki, a nő pedig egy hatalmas sportcipőt hoz Tommynak (lopta), amit, méretei miatt, nem lehet használni. Doc ebédet hoz Tommynak és magának, amit Tommy eloszt hármuknak, isznak is. 

Maurice unatkozik egyedül az emeleten, és mit tehet, megfigyeli azt a néhány embert, aki körülötte él és morog, nemtetszését fejezi ki a hiába való világítás miatt, az elhasznált meleg vizet is sokallja, nem szereti a hangoskodást, a zenét sem. Most valami érdekes történt, meg is jelenik Tommy szobájában, megismerkedik Aimeevel, és bár goromba vele, de távozásakor meghívja reggelire.

Aimee és Tommy motorral készülnek elmenni, már kint vannak a lakásból, amikor megérkezik Aimee barátja (Kenneth -- Kovács Krisztián), aki egyben testi és szellemi megrontója is. Félelmetes jelenet közepette alaposan megveri Docot, akit azért gyűlöl, mert fél, és példát akar statuálni – ő az erő fizikailag is és érzelmileg is. El is viszi Aimee-t, amit bánnak is, nem is a férfiak. Tommy megszerette, de álommá vált, és így egy kicsit szomorúbb a valóság, mint eddig volt.

A darab nem éppen világszenzáció. Nyert díjat valahol, valamikor, de most itt a szereplők tették naggyá, az ő játékuk tette sikeressé ezt a középszerű darabot. Ha nem ők játsszák, semmi esélye sem lett volna. Az együttélésben is magányos emberek történetét a szereplők által közel hozott magányosság tette a nézők számára érdekessé, fontossá. Mucsi minden mozdulatában az igyekezet, szavainak bizonytalansága szívszorítóan fejezte ki a vágyat egy társ után, miközben ezt úgy tette, hogy a nézők jól szórakoztak. Képes volt arra is, hogy a játékán átjöjjön a reménytelenség is, az, hogy ebből a közegből, az eddig megélt életből nincs kitörés.

Katona László Docja megismételhetetlen. Az esetlen, betegségében is büszke szerencsétlen, csapódó, mindig vesztes a normálisnak tartott emberek között, remek alakítás volt. Szorongatóan hatott a legmulatságosabb pillanatokban is. Fodor Tamás mint nagybácsiból lett háziúr, kifejező volt. Simkó Katalin is kettős játékot vitt színre. Szeretett volna egy egyszerűbb életet egyszerűbb emberek között, de ő maga tudta, hogy ez nem fog sikerülni, és a saját álmától is búcsúzott az estélyi ruhás énekével.

Remek volt a jelmez és a díszlet, Maurice pizsamája és házi köntöse, öltönye egy régmúlt jobb világról árulkodott. Csak a darab után jutott eszembe, hogy míg a többiek különböző ruhákat viseltek, Docnak nem változott egy kicsit sem az öltözete. Én úgy éreztem, ez fejezi ki, hogy ővele nem történt semmi, még az alapos verés sem hozott újat az életében, ő a régi. Mindenkinek van mire visszaemlékezni, neki nincs.

Köszönet a rendezőnek (Koltai M. Gábor), hogy mutatott nekünk egy remek előadást ezekkel a remek szereplőkkel.

Szkéné Színház, bemutató: 2020. február

Budapest, 2020. szeptember 26.

 

Tóth Attiláné

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©