Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

FATORNYOK

Újszínház

A fatornyos szülőfalu a haza jelképe lehet az ember életében. Gyerekként nem is figyelt fel rá, aztán elmenekült a messzi városba, fővárosba, vonzotta a csillogás, a pazar életlehetőségek, és eljött a pillanat, amikor a fatornyos falu jelentőséget kapott az emlékekben. Történik valami, lehet, csak az élet iramlik el, és őrülten fontos lesz a szülőfalu, a szülőház, a gyermekkorban eltöltött évek és azok emlékei.

Zilahy Lajos Fatornyok című színművét Erdély visszacsatolása után játszatja, és a hazaszeretet témáját egy kiélezett helyzetben mutatja meg. Egy német-magyar vegyes házasságban élő páron keresztül látjuk ezt a nemes ragaszkodást a családi múlthoz, gyökerekhez, a fatornyos szülőfaluhoz.

A Nemzeti Színház 1943. december 12-én mutatta be a Kamaraszínházában, a szerző rendezésében, Ajtay Andor és Tőkés Anna főszereplésével. Már a 175. előadásnál jártak, amikor a német megszállás miatt le kellett venni a műsorrendről (1944 május).

Kriegs Rudolf gyerekkorában került Magyarországra öccsével, itt tanult, és magyar nőt vett feleségül, Borcay Klárát, aki erdélyi származású. Árpád fiuk éppen érettségi után van, egy erdélyi cserkésztáborba készül nagyapjával, mielőtt ősszel a műegyetemet kezdi meg. Klára titokban szeretné a szülőházát megvásárolni Erdélyben, s nem tudja, hogy férje ugyanezen mesterkedik, csakhogy az ő esetében egy Koblenz melletti kis falubeli házról van szó. A német ház megvétele simán elintéződik Klára szeme előtt, s az asszony ekkor már lemond saját vágyálmáról. Férjével ki kellene költözniük Németországba, mert Rudolf kitűnő állásajánlatot kapott egy vegyi laborban. Klára németül kezd tanulni, fiuk elbúcsúzik barátaitól nagy mulatozás közepette. A szülők azonban nem tudnak megegyezni, mert mindketten ragaszkodnak saját gyerekkori fatornyaikhoz. Árpádot teszik választás elé: apjával megy Koblenzbe, vagy anyjával itthon marad. A fiú apja mellett teszi le a voksot, ám a végleges elutazásra nem tudja rászánni magát.

Fontos mellékszálak is vannak a darabban, mint Kálmány Balázs, Klára rajongója, aki ugyan feleségül kéri Jankát, Klára barátnőjét, de mindhalálig Klárába szerelmes. Ilyen fontos mellékszál még a Rudolf és testvére, Ottó közötti ellentét felvillantása. Köztük azért romlott meg a viszony, mert Ottó felesége „nem megfelelő származású”, amit a szöveg nagyon diszkréten kezel.

Az Újszínházban Csiszár Imre rendezte a Fatornyokat az eredeti elképzeléshez elég hű módon. A három felvonásból kettőt csináltak (dramaturg: Bártfay Rita), a díszlet mindvégig egy polgári szobabelsőt mutat (látvány: Szlávik István), a jelmezek is az 1940 körüli időszak divatját idézik. Valóban csak a nem fontos részletek maradtak ki az eredeti szövegből. A mű lényege, szellemisége megmaradt, és ugyanarról szól, mint nyolcvan éve szólt. A nemzetek Európájában mindenki tartozik valahová, az ősei, a halottai és az emlékei meghatározzák a hová-tartozását. Ez a természetes hazaszeretet, családszeretet érzése, amelyet nem akarunk feladni a mára már globalizált világban sem. Pedig ez az új tendencia: a nemzetek fölötti Európa, ahol nincs ragaszkodás, büszkeség, nincs haza, sem hazához való hűség. Míg 1943--44-ben a háború miatt volt fontos a kiállás, most a világhelyzet miatt kell saját lelkünket felkészíteni a várható nemzeti megalázásokra, az ellenállásra.

Az előadásban hangsúlyt kap a humor, jókedv, froclizás. Majdnem bohózatba torkollik a rejtélyes festmény falra helyezése, és a vendég „szögbe ülése”. Még cigányzene és pár másodpercnyi tánc is helyet kap benne. Mindez az első részben, hogy a másodikban komolyabbra fordulhassanak a kiélezett helyzetek.

Timkó Eszter a feleség szerepében varázslatos alakítást nyújt, az asszonyiság, hűség, anyaság elemeit sorban felvonultatja, szép, elegáns, nőies, mindemellett csodálatos a ragaszkodása a szülőföldhöz. Még alt hangja is különleges. Apját, az öreg Borcayt Nagy Zoltán alakítja öregesen, higgadtan, de nem érzelgősen. Viczián Ottó kissé eltúlozza az érzelmi kitöréseit, a németnek született vegyészmérnök Rudolf szerepe ezt nem indokolja. Felszabadultan játszik Bánföldi Szilárd Árpád szerepében. További szereplők: Nemes Wanda (Janka), Vass György (Kálmány Balázs), Almási Sándor (Ottó, Rudolf öccse), Gregor Bernadett (Irén, Ottó felesége). A rendező munkatársa: Ullmann Krisztina.

Bemutató előadás: 2020. szeptember 25.

Megtekintett előadás: 2020. szeptember 23.

Budapest, 2020. szeptember 24.

Földesdy Gabriella

Megjelent a KLÁRIS 21/1. számában.

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©