Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ELDORÁDÓ

József Attila Színház

Ott kavarog az 1988-ban készült azonos című játékfilm a szemünk előtt, amikor beülünk a színházba, Eperjes Károly filmbeli Monorija annyira ütős alakítás volt, hogy utána másképpen kell játszani ezt a szerepet, hogy mégis emlékezetes maradjon.

Bereményi Géza történetét ezúttal Funtek Frigyes rendezte színpadra, dramaturg: Szokolai Brigitta. A Teleki téri piac hangulata járja át a kezdő jelenetet, a közeli bárban dizőz énekli a „Szép vagy, gyönyörű vagy Magyarország”-ot, még be sem fejezi, mikor a dal megrendelője szájba lövi magát. A cselekmény a II. világháború után kezdődik, Monori „Sanyi bácsi”, a piac koronázatlan királya a legjobb üzleteket köti orosz tisztekkel, majd Skultétitől megszerzi a régóta vágyott aranyrudakat. A kereskedőnek mindemellett igen zaklatott az élete, naphosszat ellenőrzik, pénzt keresnek nála, zsarolják, fenyegetik, beosztottja, bizonyos Gombacsik nevű mindenes próbál kitörni az aurájából, amiben Csöpi nevű anyja is segíti, de mindvégig sikertelenül.

Sanyi bácsi irtózatos tempót diktál. Se Isten, se ember nem tudja megállítani. Rózsi, Monori nagyon vallásos felesége mindvégig arra figyelmezteti, hogy kihívja a sorsot maga ellen istentelenségével, állandó káromlásokkal, a férfi hisz saját mindenhatóságában. Pedig sokszor próbára teszi a sors. Lánya egyszer csak beállít, hozza újszülött fiát és mihaszna férjét, akit csak pénzzel lehet távol tartani a családtól, mindent eltékozol. Monori sajátjaként neveli fel unokáját, élete céljává, értelmévé avatja a gyereket. Közben Csöpi a kommunista párt tagja lesz, és Monori üzletelése a párt szemét szúrja, rászáll az ÁVÓ is, de nem járnak túl az eszén (az egyik legjobb jelenet, amikor szándékosan hagynak nála egy tízdollárost a fogdmegek, hogy vádolhassák valutaspekulációval, ám a kereskedő megeszi a papírpénzt, így nem tudják lefülelni).

A színpadi változatból teljesen kimarad az 56-os forradalom szerepe, ami megmarad, az a darab csúcspontja, legdrámaibb jelenetsora forradalmi háttér nélkül. Imit, a diftériában megbetegedett unokát Monori a halálból hozza vissza egykilós aranytömbjével. Emlegeti ezt haláláig a fiúnak, ne felejtse el soha, mit tett érte a nagyapja. Az a döbbenet áll elő, hogy amikor a kereskedő minden nehézséget legyőzött maga körül, az ő aranyát szeretné mindenki megszerezni, hatalma saját körében megkérdőjelezhetetlen, megcsömörlik. Eltölti az érzés, hogy már nem akarja folytatni ugyanezt az életet tovább. Persze, ez sem akárhogyan megy, amolyan „monoris” cinizmussal és öniróniával szervezi meg saját kilépését abból az árnyékvilágból, amelyet félelmetesen uralt eddig.

Bereményi Géza eredeti forgatókönyve az író gyerekkorát és középpontjában nagyapja alakját idézi meg. A személyes történetből nő ki az a kb. tizenöt évnyi időszak, amibe kívülről betekinthetünk. Ez az időszak éppen, hogy háborúval, kommunista diktatúrával, forradalommal terhelt, vagyis mindezek nem hiányozhatnak belőle, mert ez teszi egyedivé a benne történt eseményeket. A film sikere után mégis többféle színpadi adaptáció készült belőle, ezek egyike sem követi száz százalékban az első változatot. 1998-ban Zalaegerszegen vitték színre Az arany ára címmel a Teleki téri piac történetét, ami jelezte, hogy több benne az alvilág, a piszkos üzlet, a kereskedői élet-halál harc bemutatása, mint a politikai vonatkozások. A József Attila Színház Funtek-féle rendezésében a Rákosi diktatúra embertelen leszámolásai ugyan erősen reprezentáltak, mai szemmel nevetségesek is, nemcsak borzalmasak, mégis a magánéleti vonatkozásokat érezzük fontosabbnak. Mindenki másképp fél, kiszolgáltatott és nyomorult, a feleség vallási őrületbe fojtja keservét, Marika, Monori lánya apja erőszakossága ellen lázad, Gombacsik folyvást rossz lóra tesz, ezért gyűlöli vetélytársát, Sanyi bácsit, Berci köldökzsinóron lóg jótevőjén, Tulipánt a tömeggyilkos múltja kényszeríti örök engedelmességre, az orvos kivégzett apja miatt szenved, Tibor, Marika férje mindig is egy emberi roncs volt, fia számára legfeljebb egy sötét árnyékként fog megmaradni. Ők azok, akiket elsodor az élet könyörtelensége, megeszi őket a félelem. Monori viszont minden háborús és békés korszakot az élet császáraként él meg azt hívén, hogy az arany az élet értelme. Ha aranyad van, mindened van, tiéd a világ, uralkodhatsz rajta. Aztán a végén kiderül, hogy ez is csak látszat, hiszen az arany sem tud mindent megoldani.

Az előadás tempója letaglózó hatással van az ott ülő nézőre, egy pillanatnyi idő sincs merengésre, andalodásra, oly gyorsan követik egymást az izgalmas színváltások. Az Eldorádó nem a felhőtlen szórakozást szolgálja, még a színházat elhagyva, sokáig munkál a nézőben, aki végigülte, nézte az előadást.

Csík György fregoli díszlete igen frappáns, egyik oldala a bódékat varázsolja elénk, másik fele Monoriék szoba-konyhás lakását. A jelmezek illeszkednek az 50-es évek világához, mintha a korabeli használt ruhaüzletből kerültek volna elő. Csankó Zoltán vendégként játssza Monorit, valóban erőteljes alakítás, másfajta, mint a filmbeli Eperjesé, néha fejbe üti a nézőt az iszonyatos szenvedély, hangerő, vitalitás, ami áthatja játékát. Rózsit Pikali Gerda, Marikát Kovalik Ágnes, Csöpit Molnár Zsuzsanna formálja meg, mindhárman a nőiségnek egy-egy sajátos színfoltját ruházzák rá kitűnően az eljátszott szerepre. A férfi mellékszereplők is kitettek magukért. Leghangulatosabbnak éreztem a Gombacsikot megformáló Fila Balázst és a lábát húzó nyomorult Bercit játszó Chajnóczki Balázst. Kisebb szerepben jelentős volt még Újvári Zoltán (Tulipán), Kiss Gábor (Skultéti), Gazdag Tibor (Nyikoláj), Előd Álmos (Tibor), Galkó Balázs (Tarzan). További szereplők: Zsitva Máté (Imike), Blazsovszky Ákos (doktor), Jónás Andrea (Anci, dizőz), Jakus Szilvia (Karola), Botár Endre (mentőorvos), Katona Zsolt, Madár Tamás (detektívek), valamint nyolcfős statisztéria, akik a piac élethűvé tételéhez járultak hozzá.

Koreográfus: Horváth Ádám, zenei vezető: Mátyássy Szabolcs, rendezőasszisztens: Czipó Gabriella.

Bemutató előadás: 2020. február 8.

Megtekintett előadás: 2020. március 4. 

Budapest, 2020. március 6.

 

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©