Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

EGY NÉMET SORS

Hatszín Teátrum

Művészi alkotások százai, ezrei választották témaként a Harmadik Birodalom (és benne a németek) felelősségét a 20. századi zsidóüldözést és a második világháború világégését tekintve. Ezek az alkotások a tények felvonultatására, a pusztulás bemutatására, az üldözöttekkel való empátiára, megsemmisítő táborok szörnyűségeire tették a hangsúlyt, egységesen elítélve a német vezetőket, de a kollektív bűnösség vádját is megfogalmazva az egész németségre.

Jelen esetben egy kicsit másról van szó. Christopher Hampton monodrámája Brunhilde Pomselnek százévesen adott interjújára épül, amely Ein deutsches Leben (Goebbels titkárnője voltam, Európa K. 2018. Ford. Győri László) címmel jelent meg könyv alakban.  Főhőse nem volt Goebbels személyi titkárnője, csak egy volt a sok gyorsíró között, akik a Propagandaminisztérium alkalmazásában álltak. Goebbelsszel épp csak találkozott talán kétszer, nem is beszélt vele. A magyar nyelvű változathoz egy közel százoldalnyi utószó járul, amelyben nem győzik magyarázni Brunhilde kisasszony vallomását, azt, hogy valójában mégiscsak bűnös volt mindabban, ami ekkor Németországban történt. Nem igaz, hogy nem tehet semmiről, és nem tudott semmiről.

Nos, ilyenfajta utószó, magyarázat az élő színházi előadáshoz nem járul. A hozzáfűznivaló a rendezés mikéntjében van elrejtve, díszlet, jelmez, de főként a színész alakítása hordozza a szöveg értelmezését. A Hatszín Teátrum produkciója számára a darabot Zöldi Gergely fordította, Máté Gábor rendezte, a monológot pedig Molnár Piroska adja elő.

Cziegler Balázs díszlete mindössze egy kisméretű kerek asztal, e mögött tolószékben ül Brunhilde. Mellette egy óriásivá növesztett asztali lámpa áll, ez világítja meg az önvallomást tevőt. Ebben a környezetben a néző kizárólag a főhősre és vallomására figyel. Vajon meg tudja-e magyarázni a náci gépezetbe bekerülő titkárnő, hogy ő csak egy jelentéktelen fogaskerék, akinek befolyása nem volt, de még csak nem is tudott mindarról, ami a koncentrációs táborokban történt.

Igazából ez az egyetlen kérdés ebben a monológban mindvégig. Hallgatjuk a százéves emlékező Brunhilde élettörténetét a saját szemszögéből, keressük, hol lehet tetten érni az idős asszonyt, mikor nem mond igazat, mikor menti fel magát indokolatlanul. A színésznő, Molnár Piroska hangja nem bicsaklik meg, nem árulkodik tétovázásról, és nem is kételkedünk abban, hogy amit előad, azt maga is úgy hiszi, gondolja, érzi. Mindezt annak ellenére érezzük, hogy kicsit túl sokat emlegeti azt, hogy nem tudott semmit, és ezért nem lehet bűnös sem. Ugyanakkor minden egyes maga mentegetése után a kijelentést megindokolja. A kispolgári német családban nevelkedő lány élete és sorsa átlagos, nincs semmi meglepő benne, egy poroszos zárkózott családot látunk, ahol a szülők nem beszélik meg problémáikat gyermekeikkel, a munkaadók nem avatják be alkalmazottaikat a döntéseikbe, tetteiket nem magyarázzák meg, sőt, amit Brunhilde munkahelyén csinálnak, az éppen a tények eltussolása.

De miért csodálkoznánk ezen manapság? Igaz, hogy a szülő-gyerek viszony és még sok minden (iskolai oktatás, egyetemi képzés, széleskörű tájékoztatás rendszere, internet stb.) egész másfajta alapelveken nyugszik, ám a politikai döntések háttere (a hatalom megtartása, megszerzése érdekében), a multi- és egyéb nagyvállalatok gyártási mechanizmusa, élelmiszerek összetétele pont ugyanolyan titoktartás és tények eltussolása mellett folyik (a profit érdekében), mint ahogy a náci hazugság-gépezet működött. Vajon mindezért a megélhetésért rettegő kispolgár a felelős? Ki tagadja meg manapság a munkavégzést azért, mert a főnök elhallgatja előtte a cég illegális, tiltott üzelmeit? Az emberek ma is hallgatnak, mint régen.

Pomsen titkárnő elszenvedte a maga sorsát ebben a folyamatban, nem úszta meg teljesen az események negatív oldalát. Sosem volt antiszemita, szerelmi kapcsolata egy nős zsidó férfival kényszerabortusszal végződött. Utóbbi információt az előadásból nem tudjuk meg, csak a nyomtatott könyv utóélete kapcsán lehet olvasni a fejleményeket. Tény, hogy nem szülhette meg gyermekét, akár a férfi származása miatt, akár azért, mert egészségügyi kifogást emeltek a gyerek megszülése ellen. Másfelől a háború után közel öt évet töltött orosz fennhatóság alatt Buchenwaldban, a börtönné átalakított koncentrációs táborban. A győztes szabta ki rá ezt a büntetést. Az a győztes, amelyik a sztálini terror közel harminc éve alatt a nácikéhoz hasonló eszközökkel irtott ki megközelítőleg százmillió ártatlan embert titokban, aljas módon, nem gázkamrával, inkább tarkólövéssel. Vajon elképzelhető lenne a Szovjetunióban is interjúkat készíteni idős emberekkel, miért hagyták, hogy Sztálin ártatlanokat gyilkoljon? Ott mit tudtak a titkárnők, az újságírók, a tűzhöz közel állók? Volt esélye bármiféle ellenállásnak, tiltakozásnak Sztálin diktátori működését illetően? Ez fel sem merül.

Brunhilde Pomsen hosszú élete nyitott utat az ő sorsának megismeréséhez. Ha nem él ilyen soká (106 évesen, 2017. januárban halt meg), semmit nem tudtunk volna meg róla. Molnár Piroska játéka számomra minden tekintetben hiteles volt, belülről jövő önigazolást éreztem, meggyőző és szomorú volt vallomása minden manír, minden mesterkéltség nélkül. Alapinformációként, nem mögöttes tartalmat sugallva, csak úgy, pőrén. Akkor érzékenyült el, amikor annak helye volt. Goebbels gyerekeinek megölésekor könnyezett, és ezek igazi könnyek voltak.

Dramaturg: Török Tamara, jelmez: Tóth Hajnalka, a rendező munkatársa: Kis-Kádi Judit.

Bemutató: 2020. február 2.

Megtekintett előadás: 2020. február 1.

Budapest, 2020. február 4.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©