Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

II. RICHÁRD

Pesti Színház

Inkább ne menjünk bele abba a kérdésbe, hogy egy színház miért éppen azt a darabot mutatja be, és miért egy adott pillanatban, amit bemutat, mert ez messzire vezetne. Mindenesetre, most úgy döntöttek a Vígszínház korifeusai, hogy Shakespeare II. Richárd c. királydrámája kerül színre valamiért. Megtörtént, nem először, mert 35 éve is játszották már itt (címszereplő: Gálffi László), amely előadás egy színpadi baleset miatt vált híressé. A mostani pedig a kamara-előadásoknak szánt Pestiben került színre. Utóbbit Spiró György fordította, és Tompa Gábor rendezte.

Ez a királydráma kissé kilóg az angol királyi panoptikumból, és a Shakespeare által megírtakból is. Vannak benne véres küzdelmek a trónért, hatalmi harc, kivégzés, száműzés, igazságtalan halál, bánat, sértődés, hitszegés, mégis más ez, mint a többi királydráma. Ennek oka feltehetően a címszereplő természetéből adódik. Richárd a léha életű, felelőtlen uralkodók közül való az elején, de száműzött riválisa visszatérte után akaratereje lelohad, átengedi a trónt a harcosabb Henriknek (a későbbi IV. Henrik itt még Bolingbroke néven szerepel). S ez a gyengeség végül a vesztét okozza, ugyanis Henrik nem mulasztja el, hogy a legyőzött Richárdot likvidálja. Ő nem várja meg, hogy Richárd esetleg sereget gyűjtve visszaszerezze a trónt.

Ismert hatalmi játszmáról van szó, Shakespeare nem mond semmi újat, így volt ez az ókorban is, a középkorban is, és mind a mai napig érvényes a törvény: az ellenfelet fizikailag – vagy mentálisan, erkölcsileg – meg kell semmisíteni, különben bosszút áll, új erőre kap, s visszatér a hatalomba. A II. Richárd történetben az elűzött riválist a regnáló király megfosztja birtokaitól, amikor apja (John of Gaunt) meghal, ez lesz a fiú visszatérésének motivációja, ő csak a jussát követeli, ám a trónt is megszerzi. Másfelől leckét kaphatunk arról, hogy a politikai hazudozás, ártatlanságra való esküdözés, a másik fél aljas megrágalmazása nem mai találmány, hanem szinte az emberi természettel egyidős jelenség.

Tompa Gábor rendezésében még egy plusz momentum is belép. A két rokon rivális, Richárd és Henrik nemcsak rokonok, kezdetben barátok, hanem szerelmi vonzalom is fűzi egymáshoz őket. A szerelem könnyen elmúlik, pláne, ha arról van szó, ki üljön az angol királyi székben… Meglepő az is, hogy a két királyi „nagyvad” mellett minden szereplő eltörpül, szinte statiszta szerepben mutatkozik meg. Alig van jelentősége annak, hogy színen vannak, ők is játékosok, szerepelnek a hatalmi játszmában. Ez fokozottan érvényes a három női figurára. Valódi szerepük is kevés, de a rendezés a meglévő funkciót is elveszi tőlük. A három nő egy jelenetben együtt játszik, s amit játszanak, az meglehetősen bizarr: előbb orosz rulettel szórakoznak, majd kábítószerezi magát a királyné, később a szoknyája alól Richárd (?) levágott feje bukkan elő. A rendezés további divatos eszközöket is használ arra, hogy a történetet a közönség számára közelivé, felismerhetővé tegye. Ilyen a jól ismert vizes medence, amiben a szereplők időnként félig-meddig megmártóznak, vagy a drótra akasztott levágott fejek, de ide tartozik a haldokló John of Gaunt is, akit a rendezés egy intenzív kórházi osztály ágyára helyezett, infúzióval és lélegeztetővel ellátva, ahogy ez manapság dukál. Fegyverek helyett pedig mindenki láncokkal hadakozik, hosszabb, rövidebb formájukban önmaguknál többet akarnak jelenteni ezek a láncok, talán a függést a hatalomtól, uralkodótól, vagy bármi mástól. Végül az összes lánc a medencében köt ki.

A rendezés sajátosságához tartozik, hogy Richárd király (nem létező) álmát megjeleníti, amikor későbbi utódát, III. Richárdot hozza színpadra, aki e királydrámának első monológját mondja el a színpadon, de ennek behozása egy korábbi környezetbe valamelyes magyarázatra szorulna. Ennek hiányában viszont csak a felismerés érdekességeként hat.

Antal Csaba díszletének középpontjában három lecsiszolt nagyméretű farönk áll, amit vagy összetolnak, vagy széjjelhúznak attól függően, asztalra, vagy trónszékre van szükség. Szerves része még egy mozgatható széles palló, amin legtöbbször a király közlekedik, és néhány állvány a színészeknek a kedvezőbb személyi elosztás miatt. A díszletet néhány jellegzetes kellék egészíti ki, az elmaradhatatlan pezsgőbontás kristálypoharakkal, a betegnek hozott krizantémok és halotti koszorú, az elhunyt Glosternek az urnája, fényképe tartóban, az üres pisztolyok. Kiss Beatrix jelmezei szándékoltan silány anyagból készülhettek, férfiaknál gyakori a jól ismert SFOR katonai öltözet, a királynő öltözete legtöbbször egy fehér pamut kombiné, amire időnként rávesz egy báli ruha imitációt vagy egy klepetust.

A színészgárda döntő többsége saját koránál idősebb figurákat játszik, de fiatalos lendülete, heve megmarad huszon-, harmincévesnek. Az ifjú titánok párharcának éljük meg alakításaikat, fiatalos bravúrnak, amit kötelező elismerni, megtapsolni. Meg is tesszük, hisz Vecsei H. Miklós bármit is játszik, mindenben jó, játéka illúziókeltő, hozza a figurát. Most éppen ezt az enervált, megtorpanó Richárdot, aki önként vonult ki a királyok sorából. Ifj. Vidnyánszky Attila méltó ellenfele, ő pedig a leendő Henrik királyként kellően akkurátus és határozott. Lukács Sándor (York) szinte egyedül áll a régi gárdából egy fontos apaszerepben, mint aki hű a mindenkori királyhoz. Orosz Ákos (Mowbray, Northumberland) két szerepet hoz, száműzött hercegként, Henrik riválisaként jelentős a játéka, másik szerepe kevésbé jellegzetes, szövege is kurtított. Karácsonyi Zoltán (John of Gaunt) a haldokló apa szerepében jeleskedett, Igó Éva négy figurát is játszott (York és Gloster hercegné, Első hölgy, Első nővér) úgy, hogy mindegyik más karakter volt. Bach Kata (királyné) szerepe kissé eltért az eredeti figurától, egy rendezői elképzelést formált meg. További szereplők: Kiss Gergely Máté (Aumerle), Józan László (Bagot), Horváth Szabolcs (Green), Orbán Levente (Bushy, Scroop), Borbiczky Ferenc (Carlisle), Horváth Szabolcs (Salisbury), Kopek Janka (Ross, Második hölgy, Második nővér).

Dramaturg: Visky András, Fabacsovics Lili, zene: Vaszile Sirli, a rendező munkatársa: Efstratiadu Zoé, Szilágyi Brigitta.

Bemutató: 2019. december 21.

Megtekintett előadás: 2020. január 12.

Budapest, 2020. január 15.


Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©