Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KAKTUSZVIRÁG

Belvárosi Színház

Zöldi Gergely fordításában láthatjuk Abe Burrows ismert vígjátékát (A kaktusz virága korábbi címmel, Pierre Barillet és Jean Pierre Gredy színdarabja alapján). A sikeres előadás sajátos több szempontból is: fontos a zene és mozgás (a szórólap is a komédia zenés változataként említi), az előadás olykor a bohózat felé mozdul – amit a nézők nagyon is élveznek. Harvey (a most alig felismerhető Schruff Milán) alakja pedig eléggé karikírozott, nem vehetnénk komolyan egyáltalában – pedig, mint később látjuk, a kissé együgyű Georgiát (Mész Adrienn) valóban szereti. Mindez természetesen remekül ellenpontozza Stephanie (Kovács Patrícia) komolyságát, ami idővel lassacskán felenged, és előtűnik a már 10 éve a fogorovsi rendelőben dolgozó asszisztensnő ragyogó nőisége.

A díszlet (Fodor Viola) is mindennek szolgálatában áll, különösen az óriási lila színű karika, amiben bele lehet ülni, de másra is jó: gurulni benne, vagy akár lefektetve azt, aludni benne. De általában is jól működik a korabeli díszlet, baloldalt a fotelek és asztal egyaránt lehet a fogorvosi rendelő előtere vagy éjjeli bár. Toni (Józsa Bettina) lakása a nagy heverővel máskor megfelel lemezboltnak is, ahol a lány dolgozik.

Természetesen nagyon kedves Igor (Rohonyi Barnabás) és Toni kettőse, Igor féltése, együttes bolondozásuk „tánc” címén a bárban.

Minket azonban legfőképpen Stephanie és Julian (Ötvös András) egymásra találása érdekel. Mert hogy egymásra fognak találni, afelől semmi kétségünk nem lehet: Julian folytonos hazudozása nő-ügyben azt jelzi, számára ezek nem komoly kapcsolatok, kivéve talán Tonit, de egyre inkább érezzük: ez sem fog komoly fordulattal, konkrétan házasságkötéssel végződni, még ha Julian egy pillanatig (?) talán még őszintén hiszi is. Toni azonban szándékán kívül állítja fel a kelepcét: ha a férfi bevallja végre, hogy nincs felesége, pláne nincs három gyereke, akkor a hazugsága miatt hagyja ott Toni, ha nem vallja be, akkor meg „nincs miről beszélni”. A lány ráadásul nagyon rendes is: csak akkor megy hozzá a férfihoz, bármennyire is szereti, ha a (nem létező) felesége boldogan válik el tőle. Így hát lesz feleség – természetesen végül Patrícia ezt is elvállalja –, a feleségnek szeretője is (ez lesz Harvey, akit a nő ki nem állhat) –, három gyerek helyett azonban csak kettő: a két unokaöcs… de ez is megteszi. És Stephanie valóban kivirágzik, a feltűnően csillogó lila estélyiben, átdorbézolva az éjszakát – Igorral…

Julian pedig, miután nehezen bár, de ráébred valódi érzelmeire (most az egyszer higgyünk neki!), „bevall” Toninak egy újabb hazugságot, a (nem létező) felesége – mégsem akar tőle elválni… Ezzel végleg jót tesz Toninak, aki addigra már tudja azt is, hogy a férfi nőtlen, de hazugsága miatt megnyílik a lány számára az út egy egészséges kapcsolat felé Igorral.

A történetet tovább fűszerezi a páciens, Mrs. Durant (Fekete Györgyi) rendszeres megjelenése – hiszen neki időpontjai vannak a fogorvosi rendelőben! – és ugyanígy tovább bonyolítja a helyzetet Senor Sanchez (Ficzere Béla), szintén eléggé karikírozva, erősítve a bohózat jelleget. Nagy (mondhatnánk: „elévülhetetlen”) szerepe van abban, hogy Stephanie kivirágzik, ehhez az estélyi ruha és a fehér nerc stóla nem elhanyagolható kellékek ugyan, de kisugárzása, az addigi gátlásai alóli felszabadultsága a döntő.

Sok mindent megtudunk közben mégiscsak Stephanie-ről: volt már szerelmes, anyjával és a kutyájával él, és eleve tudjuk, mennyire lelkiismeretes. De a férfiak iránti érzelmeit talán mégis a Harvey-val való kínos estén ismerjük meg jobban, amikor Harvey – hiszen ő színész, ha nem is az élvonalból – a nő szeretőjét játssza el jól-rosszul (inkább persze rosszul). Igorral a táncuk tovább színesíti elképzelésünket, milyen is lehet igazából Stephanie – szenvedélyesen. Ennek már Julian nem tud ellenállni…

Számos jelenet hoz derűs perceket, sok felszabadult pillanatnak lehetünk tanúi. Ebben jelentős a szerepe, mint utaltunk rá, a mozgásnak is (Bóbis László).

Jelmez: Őry Katalin. Rendezőasszisztens: Varga Miklós.

Rendezte: Novák Eszter.

Producer: Orlai Tibor.

Budapesti bemutató: 2019. december 3.

Budapest, 2019. december 5.

Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©