A cím nem
egészen
takarja a darabot, ugyanis Székely Csaba,
a darab írója a túlélők, a következő
generáció, valamint a nézők lelki
békéje
érdekében enged a szigoron, és a gaztetteket
elkövető főszereplőjének
megengedi, hogy meginduljon, csupán csak a gyakorlatban az
erkölcsi tisztulás
útján, ha nem is jut messzire.
Ki és milyen
gaztetteket követett el? Dominik ezredes (Schneider
Zoltán) most nyugdíjban van, valamikor a
Securitate-ben (romániai, különös
kegyetlenkedéseiről
világhírű és az egész társadalmat
félelemben tartó szervezet) jól ismert,
különböző kínzási módokat,
nagyfokú hozzáértéssel
kitaláló vallató tisztje
volt. Amikor nyugdíjazták, néhány
eszközt magával hozott, és ezeket
megfontoltan, tapasztalatait felhasználva rejtette el a
szobájában. Egy ilyen
ember tudja, hogy vele mi történhet, hiszen ő tudja a
legjobban, hogy mi
történt másokkal.
A darab első
részében
megismerkedünk a gyógyszereit rendezgető Dominik
ezredessel, aki a gyógyszereit
konyakkal veszi be. Nagyon jó kép az induláshoz.
Milyen ember az ilyen?
Gyógyszerre van szüksége, ezeket módszeresen
osztogatja kis dobozokba aszerint,
hogy reggel vagy este kell bevenni. Majd az egyik kisdoboz
tartalmát egyszerre
két pohár konyakkal „dobja be”. Itt
súlyos problémák feszülnek! Egy kis
szobában él, amit tudatosan választott,
visszautasította a magas nyugdíjat és
megelégszik egy kisebbel, az átlagossal.
Egyfolytában bizonygatja elsősorban
magának, hogy ő azt tette, ami a dolga volt. Még ma is
hirdeti, hogy a haza
fejlődése, a nép biztonsága ezt
kívánta, de kimeredt szeme, hangos
kiabálásai
már azt mutatják, hogy nem nyugodt ezzel a
magyarázattal, lassan maga sem hiszi
el. Imádta azt a kiváltságos helyzetet, amivel a
munkája járt, az emberek feletti
hatalmat, a tömegből való kiemelkedést. Sokat
lehetett inni, enni, közben
lehetett látni, hogy mások, a gyerekek, akik
éheztek, milyen vágyódással néztek
a tányérjára. Könnyen jött ki belőle a
módja annak, hogy hogyan alázza meg az
embereket. Most ő van megalázott helyzetben, ő fél,
hiszen az egyik
munkatársának a perét a TV mutatja.
A darab nem
elkülönített, de világosan észrevehető
második része azzal kezdődik, hogy egy
régi beosztottja, Alex (Elek Ferenc)
felkeresi. Alex az új titkosszolgálat tagja maradt, mert
neki a pénz kell és a
fizetés jó, a titkosszolgálatnak pedig szakember
kell, tehát minden
folytatódik. Dominik, és mi nézők is
gyanakvással fogadjuk a látogatást,
napközben, a TV adása után mosolyogva, a régi
időket emlegeti Alex, ez nem
lehet véletlen. Hagy is a szék alatt egy poloskát,
amit Dominik egy megmentett
poloska-keresőjével meg is talál. A következő
látogatáskor ki is derül, hogy a
régi módszereknek megfelelően (honnan lennének
új módszerek, talán a technikai
fejlődés következtében? A technikai fejlődés
csak eszközöket ad, a tartalmat
mindig az ember) egyezséget ígér: nem
fogják nyilvánosságra hozni a bűneit, ha
elvégez egy olyan munkát, aminek ő szakértője, ki
kellene szedni valakiből egy
fontos információt. Először ezt
visszautasítja.
Itt kezdődik
szerkezetileg a harmadik rész. Bekopogtat egy
középiskolás kislány, aki mosdót
keres, mert nem tud a lakásukba bejutni. Kiderül, hogy a
Dominik feletti
lakásban lakik, és ő az, akit apja minden nap
háromnegyed 5-kor megver. Ennek a
verésnek a zaja már régen bosszantja Dominikot,
mégis mogorván, durván beszél a
kislánnyal, Lizával (Sztarenki Dóra).
Liza többszöri látogatása során furcsa
barátságot kötnek. Dominik megtudja,
hogy a kislánynak halálos szívbetegsége
van, ami a Securitate bűne, az anyját
ok nélkül megkínozták, amikor
állapotos volt, ezért szívbeteg gyereket
szült.
Egy új szív megmenthetné Lizát, de nincs
pénzük ilyen drága műtétre. Mindezt
belenyugodva, természetesen adja elő Liza. Ekkor dönt
úgy Dominik, hogy elvégzi
azt a munkát, amit felajánlottak neki, de
feltételként annyi pénzt kér, ami
elég egy szívműtétre. A feladatot elvégzi,
de nem kap pénzt, ez teljesen
kizökkenti. Előveszi régi eszközeit a Liza
által csodált kutyát ábrázoló
kép
hátából, felhívja a rendőrséget
és megadja a pontos címet, a bűntett
leírását,
amit el fog követni, és közli velük, hogy
hozzanak magukkal a helyszínre szív
hűtésére alkalmas eszközt, mert a halott
családtagjának szívre van szüksége,
és
vegyenek rögtön egy kiskutyát, mert az Liza
álma.
Megváltozott
Dominik?
Nem, csak találkozott az élettel, a kiemelkedett
szerepből beleesett a tömegbe,
ahol verekedős apukák és beteg gyerekeik élnek,
és olyan titkos rendőrök, akiknek
teljesen mindegy, hogy milyen okkal munkálkodnak a
„biztonságért”, csak jó
fizetést kapjanak. Dominik csak a régi
módszereivel tud valamit tenni Lizáért,
új módszerei nincsenek, honnan is lennének.
Meggyilkolja Liza apját, hogy
segítsen Lizán. Azt is mondhatnánk, hogy semmit
sem változott. Schneider Zoltán
ragyogóan játszotta el a nehéz szerepet, egy
ellentmondásokkal teli embert,
akiben nem a jó és a rossz küzd egymással,
hanem a rossz fokozatai.
Elek Ferenc
szerepére
nem mondhatjuk, hogy a benne küzdő ellentétek miatt volt
nehéz, hanem éppen
azért, mert az immoralitást -- a szerep szerint -- teljes
természetességgel éli
meg. Számára ilyen az élet. Olyan egységes
a lelke, amibe minden belefér, belső
zökkenő nélkül, például a
feleségével való kedves beszélgetése
telefonon a
kislányuk balettre kíséréséről,
miközben a régi kínzásokat emlegetik
iszogatás
és nevetgéléssel kísérve.
Sztarenki Dóra
Lizája
nem átlag középiskolás. Az ő élete
következmény, az ezzel járó
magányossággal
és beletörődöttséggel. Nem lázad, nem
problémázik, ez jutott neki. Azt is
elfogadja napi rendes programként, hogy apja veri őt, a beteg
kislányt. Talán ő
a legnagyobb bírálata a darabnak a mai emberek
számára. A két férfi különös
eset, de Liza az átlag is lehet. Azokat is mintázhatja,
akik mindent elfogadnak,
nem gondolkodnak, nem próbálnak változtatni,
velük megtörténik az élet.
Sztarenki Dóra remekül alakítja a csupán csak
egy kicsi kutyára vágyó kislányt,
aki tudja, hogy halála előtt ez sem fog teljesülni.
A nagyobb
színpadot
igénylő darabot remekül szorították a rendező
(Sztarenki Pál) a díszletes (Enyvvári
Péter) és a jelmezes (Cselényi
Nóra)
a Rózsavölgyi Szalon lehetőségei közé.
Magyarországi
bemutató: 2019. szeptember 12.
Budapest, 2019.
november 6.
Megjelent
a Kláris
20/2. számában.
Tóth
Attiláné dr.