Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ÉDES ANNA

Örkény Stúdió

A pici, hosszúkás termet most keresztben szelik át a székek, mindössze három széksor van. Színpad helyett egy hosszú keskeny asztal szolgál játéktérként. Mögötte három rejtett ajtó, azon közlekednek a színészek. Nevezhetnénk félig szcenírozott díszletezésnek is, mint a MÜPA Wagner-rendezéseit Fischer Ádám által.Az Édes Anna stúdió-előadását Szenteczki Zita rendezte.

Kosztolányi regénye sokakat megihletett, továbbgondolásra késztetett, mivel nem egyszerű cseléd-gazda közti konfliktus miatti gyilkosság a témája, hanem mélylélektani okok játszanak közre, tudatalatti elfojtások, és nem mellékes a politikai háttér: a Tanácsköztársaság bukása utáni hónapokban játszódik a történet. Ez utóbbi adja meg a mostani rendezés „bukéját”. Vizyék, Ficsor, Moviszterék felváltva citálják a regény szövegét Kun Béla repülős meneküléséről, az általa szórt pénzről és ékszerről. Örülnek a bukásnak, aztán eléneklik a Szép vagy, gyönyörű vagy Magyarország kezdetű, operettből híressé vált dalt, amely ebben a kontextusban irtó hamisan cseng. Nem a zene hamis, hanem a szöveg negédessége, és a zavaros történelmi kor zavart agyú szereplői okozzák az ellentétet. Már itt, az elején érezzük, nem egyszerű regényadaptációról van szó, hanem másról.

A szereplők közül egyedül Anna rendelkezik pozitív tulajdonságokkal, de ő már túl jóságos, túl szorgalmas, hibátlan személyiség, józan ésszel várható, hogy egyszer megbosszulja mindez magát. És tényleg. Ficsor kérésére eljön az előző családtól, ahol pedig jól érezte magát, zokszó nélkül dolgozik Vizyéknél, Jancsi elcsábítja és megalázza, gyermekét elhajtják orvossággal, lemond a férjhez menésről is, mert Vizyné megzsarolja. Ennyi negatív élmény, csalódás, lemondás után a jóra, szépre vágyakozó lélek elsorvad, kérgessé válik, és elképzelhető, hogy tombol. Így kerül sor arra, hogy Anna álmukban megölje gazdáit egy éjszaka. Mármint a regényben. Az Örkény Stúdiójában látott rendezés szürreálissá teszi a cselekményt, a gyilkosságot tortaevéssé szublimálja. Anna a téglalap alakú tortát éles késsel kockákra vágja, majd kiosztja a szereplők közt. A tetejét borító marcipán „fotót” is megeszik, közben a Moviszter házaspár vitatkozik Anna szörnyű tettén: az asszony szimpla gyilkost lát Annában, a férfi inkább jogosnak látja a történteket.

Feltétlenül szót kell ejteni a koreográfiáról, amit Raubinek Lili készített. Mivel nincs kifejezett színpadtér, szinte semmi lehetőség mozgásra, a hosszú, keskeny asztal válik mozgástérré. Anna cselédsorsa az asztalon való előre-hátracsúszással reprezentálódik. Úgy csúszik többször végig az asztalon, mint ahogyan a fóka halad a tengerpart fövenyén. A Jancsival történő szerelmi jelenet is az asztalon zajlik, ekkor Jancsi is csúszik néhányat, hogy Annát „leigázza”. Vizyné pedig háton csúszkál eszelősen, ezzel fejezve ki gyötrődését, amikor Anna ott akarja hagyni, hogy férjhez menjen a kéményseprőhöz. Talán szükségből jött az ötlet, mindenesetre szellemes és kifejező.

Látunk még néhány rendezői, illetve jelmezötletet, ami az értelmezést segíti, pl. a második részben Vizyné és Anna ugyanazon jelmezt viseli, mintha egy rövid ideig egyforma státusban lennének. Ez a Jancsi-szerelem rövid időszaka. A gyilkosság előtt viszont Anna ráadja Vizynére az ő korábbi cselédruháját, ami nem cselédruha, inkább egy tündérmese főszereplőjének jelmeze. Anna időnként a két ajtó fölötti térbe menekül, ahol a vasrúdban kapaszkodik meg. Félelmeit, az őt ért bántásokat itt vészeli át viszonylagos biztonságban.

Viszont korántsem tartjuk ötletesnek, hogy a szereplők időnként kilépnek önmagukból, és egyes szám 3. személyben folytatják szövegüket. Zavaró, a folyamatot megszakító rendezői ötlet.

A hat szereplő közül öt színész két szerepet játszik felváltva, az Annát alakító Zsigmond Emőke kivétel, ő csak Édes Anna. Egyéniségét nem a beszéd, hanem a már említett csúszó mozgás, az ártatlan arckifejezés, a szelíd tekintet, a született jóság érzékeltetése adja, hisz alig beszél. Zsigmond Emőke alkatilag és játékában is megfelel a szerepnek. Epres Attila (Vizy Kornél/Báthory kéményseprő) aszkétikus alkata kissé ellentmond az általa formált figuráknak, hisz mindkettőt kicsit piknikus, Vizy Kornélt pocakos, joviális hivatalnokként képzeltük el. Für Anikó (Vizyné/Etel) túl fiatalos kinézetű és nem elég gonosz a szerephez, inkább bársonyos, szelíd módon közelít ehhez az eredetileg velejéig szörnyeteg figurához. Znamenák István (Moviszter/Elekes Józsi) alakításában a Moviszter embersége, Anna melletti kiállása elsikkad, nem kap hangot, hisz az átírás kihagyja ezt a vonulatot a regényből. Elekes Józsi utálatos hím-soviniszta jellemével sokkal többet tudott kezdeni a színész. Bíró Kriszta (Moviszterné/Stefi) jól adja a stupid, sekélyes gondolkodású orvos feleséget, pozitív cseléd alakjában pedig próbálja Annát meggyőzni, menjen férjhez inkább a kéményseprőhöz, Vizyéknél rabság vár rá továbbra is. A legvitatottabb és kulcsfiguraként működő szerep Borsi-Balogh Mátéé. Két ellenszenves figurát alakít, Ficsorként erőszakos, hazug, köpönyegforgató, míg Jancsi szerepében gyűlöletes, ahogy kihasználja Anna gyengeségét. Meglepő rendezői ötletként egy harmadik szerepet is kap: női ruhában dizőzként lép fel. Mindehhez szőke loknis haja és erősen piknikus alkata negatív ráadásként hat. Divatos, 21. századi elem, mintha már kötelező lenne ilyesmivel jelenetet dúsítani.

A színpadi szöveg és dramaturgia (Bíró Bence) fontos pontokon változtatott az eredeti szövegen, kivett és betett. A díszlet és tér Juhász Nóra munkája, a jelmezeket Izsák Lili készítette, a zenét Tarr Bernadett válogatta, a fénytervező Baumgartner Sándor volt, a rendező munkatársa Törő Mona.

Bemutató: 2019. október 3.

Megtekintett előadás: 2019. október 4.

Budapest, 2019. október 7.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©