A
párkapcsolat házasságban még
nehezebb, mint házasságon kívül. Ezt eddig is
tudtuk, de Nina Raine nemrég
bemutatott színdarabja még inkább
elmélyíti ez irányú tudásunkat. A
történetet
kifejezetten pikánssá teszi, hogy a cselekmény
olyan baráti társaság tagjai
között zajlik, akiknek többsége jogi
pályán, ügyvédként
tevékenykedik. Szerzője
még csak 44 éves, ám nemcsak ő sikeres
író és rendező, hanem híres felmenői
vannak, úgymint költő édesanyja (Ann Pasternak
Slater) és író nagybátyja, Boris
Pasternak. 2012-ben Drama Desk
díjat kapott
kiemelkedő színdarab kategóriában, 2014-ben pedig
a New York Drama Critics’
Circle legjobbi külföldi darabnak járó
díját ítélték neki.
A
Nemek
és igenek (Consent) premierje 2017
áprilisában
volt Londonban, a National Theater-ben, Ben Chaplinnel a főszerepben.
Magyarra Baráthy György fordította,
ő egyúttal a
dramaturg is, rendezte: Puskás Tamás.
Az eredeti cím „jóváhagyást”,
„beleegyezést” jelent, ami jobban kifejezi a
színdarab főcsapását, mint az, hogy Nemek
és igenek. A téma valóban
húsbavágó, a két részben
játszott darabot
végignézve, létező házassági
és válási konfliktusokra ismerünk, amelyekkel
nap
mint nap találkozunk saját házunk
táján, vagy baráti körünkben.
A
játék kétféle térben
zajlik. A hátsó színpadon Kitty és Edward
kényelmesen berendezett nappaliját
látjuk, ahol a házigazda házaspár
vendégül látja barátait. Az
előszínpadon
pedig a bíróságon játszódó
jeleneteket látjuk, valamint később Kittyék
konyháját, külső találkozási
színhelyeket, mindazt, ami nem a nappali. A
hátteret ilyenkor térelválasztóval
határolják le (díszlet: Bagossy
Levente, látvány: Pallós
Nelli). A díszlet csak az illúzió
felkeltésére szolgál, nem hoz be a
színpadra semmilyen felesleges bútort vagy
kelléket. A szereplők kényelmes
otthoni, vagy utcai ruhát viselnek, Edward egy alkalommal viselt
fehér parókája
jelzi, hogy Angliában járunk (jelmez: Kárpáti
Enikő).
Kitty
és Edward,
valamint barátaik Rachel és Jake boldogok,
összejárnak, megbeszélik aktuális
munkahelyi és magánéleti
problémáikat. Kölcsönösen aggódnak
egymásért. Kittynek
nemrég született kisbabája, akit most mindenki
körülrajong. A látszat csal,
mert a mélyben dühös indulatok fortyognak, amelyek
hamarosan kitörnek. Előbb
Rachel szakít Jake-kel, mert nem bírja elviselni, hogy
férje folyamatosan
megcsalja fiatal lányokkal. A feleség
bosszúból cselekszik, a két gyereket is
eltávolítja apjuk közeléből. A
szakítás a férfit viseli meg jobban, de
hamarosan kibékülnek. Később Kitty hagyja el
Edwardot, mert ő is bosszút akar
állni férjének egy öt évvel
korábbi hűtlenségéért, amiért
még csak bocsánatot
sem kért. Kitty Timmel csalja férjét, azzal a
férfival, aki Edward munkahelyi
riválisa, ellensége. Mindez még bonyolódik
azzal, hogy Tim nemrég jár együtt
Zarával, egy színésznővel, aki a két
házaspár közös barátja.
A
történetből ennyit
elég megismerni előzetesen, az előadás számos
meglepetést tartogat a nézőnek.
Pl. egy középkorú nő tragikusan végződő
történetét, aki nem tudja a
bíróság
előtt kétséget kizáróan bizonyítani,
hogy egy férfi megerőszakolta. Az ő erőszaktörténete
az előadás fókuszába kerül, hisz egy
válás esetén adu ásznak bizonyul, ha a
feleség arra hivatkozik, nem egyezett bele az aktusba.
Szemünk előtt zajlik,
hogyan megy tönkre pillanatok alatt egy ígéretes
házasság a felek makacssága,
önzése miatt. Ezek a kapcsolati játszmák, a
bosszú, zsarolás nemcsak a másik
felet teszi tönkre, de a többi érintett
személyt is, így Zara és Tim
kapcsolatát.
Edward
(Lengyel Tamás) teszi meg a legnagyobb
utat a kezdetben magabiztos, sikeres ügyvéd és
boldog férj státusától a
megalázottságba, sírásba torkolló
megtörtségbe torkollásig. Fölényes,
amikor a
tárgyalóteremben a győzelemre törekszik
manipulált ügyvédi kérdésekkel,
viszont
amikor saját házassága forog kockán,
elfelejti a rá vonatkozó törvényeket.
Kitty (Bata Éva) sem követendő
példa,
kíméletlen eszközöket használ
vélt vagy valós igaza kiharcolására. Anyai
szerepben is ellenszenvessé válik, mert ezt is
férje elleni eszközzé teszi. Tim
(Bereczki Zoltán)
sikertelen férfiból végül nyerővé
válik, két nő is ácsingózik
szerelmére. Jake
(Schmied Zoltán) vibráló
egyénisége
nyitott könyv a környezete számára, csak kisebb
veszteségek érik. Rachel (Pálfi Kata)
rövid ideig képes lázadni és
kitörni, nőisége, anyasága kompromisszumra
készteti. Zara (Kovács Patrícia) a
legszimpatikusabb figura, családra, gyerekre
vágyik, és ez nagyon nehezen jön össze
számára. A színészek
sajátjukként élik
meg a konfliktusokat, legnehezebb feladata Pokorny
Liának van, aki két epizódszerepet is
játszik: a megerőszakolt nő harcát
adja hitelesen az első részben, a másodikban egy
magabiztos válóperes bíró
elegáns figurájában jelenik meg.
A magyar
szöveg maximálisan élt az
obszcén kifejezések gyakori használatával.
Percenként hangzik el egy-egy
trágárság valamelyik szereplő
szájából. Megszoktuk, de ez már soknak
tűnik. Még
akkor is, ha a színház honlapján a sajtós
kollégák erre külön felhívják a
figyelmet.
Zeneszerző: Puskás Dávid, szcenikus: Barkovics
Zoltán, világítástervező: Tim
Mascall, rendezőasszisztens: Hajós
Eszter.
Bemutató
előadás: 2019. március 2.
Megtekintett
előadás: 2019. június 6.
Budapest,
2019. június 8.
Megjelent a Kláris 19/6. számában.
Földesdy
Gabriella