Füst Milán A
mester én vagyok c. regényének ez volt az
alcíme. A regény
átírásakor Lábán Katalin
– író, és a
darab rendezője is - megcserélte a sorrendet, az alcímben
szereplő fiatal
doktornőt tette meg főszereplővé, az ő szemszögéből
látjuk a történetet.
A regény
Füst Milán hagyatékából
került elő. A PIM-ben elhelyezett írói
hagyatékban Petrányi Ilona
irodalomtörténész talált rá a
regényre, az ő gondozásában kétszer is
megjelent
könyv alakban: 1998-ban, és 2017-ben (Fekete Sas K.). A
cselekmény
vonalvezetése jellegzetesen Füst Milán-i, egy
szerelmi történetet látunk sok
szenvedéllyel, mellette egy démoni figura, a többi
szereplő inkább
megnyomorított és megszomorított alak, s mindezek
mögött ott az I. világháború
fenyegető háttérként.
Bécsben
és egy Bécs melletti
szanatóriumban járunk. A helyszín, benne a
kórházi munka szürke és sivár.
Zsófi
(Kadlót Zsófi) a fiatal doktornő
empátiával tele oldalakat vés a
naplójába, szánja a hozzá került,
gyakran
gyógyíthatatlan betegeket, elesetteket. De még
jobban érdekli a szerelem, körül
van véve férfiakkal, nőies alkata vonzza őket, első
pillantásra úgy tűnik, neki
csak ki kell választani a legjobb ajánlatot, és
gondtalan asszonnyá, feleséggé
válhatna. Zsófi azonban nem ilyen, ő az érzelmeket
helyezi az első helyre.
Szeret, s azt akarja, hogy viszontszeressék.
Zsófi
udvarlói erősen különböznek
egymástól. Walter főorvos (Kövesdi
László)
a gátlásos, szemérmes férfi,
mellékesen árulja el Zsófinak, hogy szerette volna
feleségül venni. Georg (Kassai László)
[időnként György doktor néven
szólítva] szanatóriumi orvos Zsófi
szeretője, de a lány csalódik benne, mert a
férfi nem vállalja kapcsolatukat. Még az
öngyilkossági kísérletét is
meghazudtolja. Zsófi igazi szerelmet keres, ezt Károlyban
(Benkő Bence) találja meg, aki korábban
egy férjes asszonnyal élt
együtt, két közös gyermekük is van.
Károly és Zsófi megélik a legteljesebb
szerelmet, de a férfi a katonai behívótól
retteg, és az meg is érkezik. Zsófi
Danieli uzsoráshoz (Koleszár Bazil
Péter)
fordul, aki már régóta szerelmes belé,
és ékszerekkel, pénzzel akarja megvenni
magának a fiatal nőt. Danieli házas ember, az ő
felesége az az asszony, akitől
Károlynak két gyermeke származik. Nos, mindez nem
számít, Zsófi retteg Károly
elvesztésétől, Danielit kéri, hogy mentesse fel a
katonai szolgálattól. De az
uzsorás vagy nem tudja, vagy nem akarja Károly
felmentését, mert ő is Zsófiba
szerelmes. Sem pénzzel, sem ajándékokkal nem tudja
meghódítani a fiatal nőt.
Érdekember minden tekintetben,
zsidóságából kikeresztelkedik, hogy
megmutassa,
nincsenek kötődései, amiktől ne tudna megszabadulni.
A szerelmi
történet túlmutat
önmagán. Károly meghal a fronton, Zsófi
összeomlik, öngyilkos akar lenni, végül
életben marad, de számára a további
élet vegetálás. A túlélő vonszolja
tovább
számára már értelmetlen
életét. Zsófi nem békül ki az
élettel, csak továbbviszi.
A
rendezés a létkérdést helyezi
középpontba, Zsófi története az
emancipált értelmiségi nő megjelenése a 20.
század elején, aki már nem elégszik meg a
feleség vagy a kitartott nő
szereppel, de apáca vagy vénkisasszony sem válik
belőle. A saját értékrendje
szerint akar élni, és ha nem talál magához
való társat, akkor is értelmes,
önmaga mércéjéhez mért
értékes életet képes élni.
Kadlót
Zsófi nőies alkata a száz
évvel ezelőtti női ideált imitálja. Szűk piros
ruhája kiemeli telt idomait,
szőke fürtjei a ruhát és az alakot is jól
egészítik ki. Alakítása kifejezi a
befelé élés küzdelmességét.
Járása kicsit darabos, sápadt arca időnként
kifejezéstelen, talányos, mégis
összességében jól hozza a figurát.
Koleszár
Bazil Péter varázsolja elénk a démoni,
hatalmát, pénzét fitogtató kereskedőt, a
figura dinamikája még nagyobb mozgásteret is
megengedne. Benkő Bence bájos
férfimosolya sok mindent helyettesít
játékában. Kassai László fanyar
arckifejezése mögött a gyenge embert
érezzük. Álmosd Phaedra
három szerepet is játszik (Károly anyja,
Öregasszony, Danieli felesége), ezek jól
elkülönülnek egymástól, észre sem
vesszük, hogy ugyanaz a színész játssza
mindhármat. Kovács Andrea két
szerepben lépett fel (Ágota, Haldokló
kislány),
hitelesen. Díszletként egy kórházi
vaságy szolgál, plusz van még egy kisasztal
a naplóírás és a
kávézás céljára. A szegényes
díszlet mellett jelentőséget
kapnak a kellékek: bross, régi pénz, arany
cigarettatárca, a teleírt napló, a
kis fekete retikül.
Hangtechnikus: Csapó Márta Borbála, jelmez: Korpics
Móni, fénytechnikus: Csáki Rita.
Füst
Milán eddig ismeretlennek
számító műve méltó helyre
került az RS9 színpadán.
Bemutató:
2018. 10. 18.
Megtekintett
előadás: 2019. május 12.
Budapest,
2019. május 14.
Megjelent a Kláris 19/6. számában.
Földesdy
Gabriella