Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

EGY DOKTORKISASSZONY NAPLÓJEGYZETEI

RS 9 Színház

Füst Milán A mester én vagyok c. regényének ez volt az alcíme. A regény átírásakor Lábán Katalin – író, és a darab rendezője is - megcserélte a sorrendet, az alcímben szereplő fiatal doktornőt tette meg főszereplővé, az ő szemszögéből látjuk a történetet.

A regény Füst Milán hagyatékából került elő. A PIM-ben elhelyezett írói hagyatékban Petrányi Ilona irodalomtörténész talált rá a regényre, az ő gondozásában kétszer is megjelent könyv alakban: 1998-ban, és 2017-ben (Fekete Sas K.). A cselekmény vonalvezetése jellegzetesen Füst Milán-i, egy szerelmi történetet látunk sok szenvedéllyel, mellette egy démoni figura, a többi szereplő inkább megnyomorított és megszomorított alak, s mindezek mögött ott az I. világháború fenyegető háttérként.

Bécsben és egy Bécs melletti szanatóriumban járunk. A helyszín, benne a kórházi munka szürke és sivár. Zsófi (Kadlót Zsófi) a fiatal doktornő empátiával tele oldalakat vés a naplójába, szánja a hozzá került, gyakran gyógyíthatatlan betegeket, elesetteket. De még jobban érdekli a szerelem, körül van véve férfiakkal, nőies alkata vonzza őket, első pillantásra úgy tűnik, neki csak ki kell választani a legjobb ajánlatot, és gondtalan asszonnyá, feleséggé válhatna. Zsófi azonban nem ilyen, ő az érzelmeket helyezi az első helyre. Szeret, s azt akarja, hogy viszontszeressék.

Zsófi udvarlói erősen különböznek egymástól. Walter főorvos (Kövesdi László) a gátlásos, szemérmes férfi, mellékesen árulja el Zsófinak, hogy szerette volna feleségül venni. Georg (Kassai László) [időnként György doktor néven szólítva] szanatóriumi orvos Zsófi szeretője, de a lány csalódik benne, mert a férfi nem vállalja kapcsolatukat. Még az öngyilkossági kísérletét is meghazudtolja. Zsófi igazi szerelmet keres, ezt Károlyban (Benkő Bence) találja meg, aki korábban egy férjes asszonnyal élt együtt, két közös gyermekük is van. Károly és Zsófi megélik a legteljesebb szerelmet, de a férfi a katonai behívótól retteg, és az meg is érkezik. Zsófi Danieli uzsoráshoz (Koleszár Bazil Péter) fordul, aki már régóta szerelmes belé, és ékszerekkel, pénzzel akarja megvenni magának a fiatal nőt. Danieli házas ember, az ő felesége az az asszony, akitől Károlynak két gyermeke származik. Nos, mindez nem számít, Zsófi retteg Károly elvesztésétől, Danielit kéri, hogy mentesse fel a katonai szolgálattól. De az uzsorás vagy nem tudja, vagy nem akarja Károly felmentését, mert ő is Zsófiba szerelmes. Sem pénzzel, sem ajándékokkal nem tudja meghódítani a fiatal nőt. Érdekember minden tekintetben, zsidóságából kikeresztelkedik, hogy megmutassa, nincsenek kötődései, amiktől ne tudna megszabadulni.

A szerelmi történet túlmutat önmagán. Károly meghal a fronton, Zsófi összeomlik, öngyilkos akar lenni, végül életben marad, de számára a további élet vegetálás. A túlélő vonszolja tovább számára már értelmetlen életét. Zsófi nem békül ki az élettel, csak továbbviszi.

A rendezés a létkérdést helyezi középpontba, Zsófi története az emancipált értelmiségi nő megjelenése a 20. század elején, aki már nem elégszik meg a feleség vagy a kitartott nő szereppel, de apáca vagy vénkisasszony sem válik belőle. A saját értékrendje szerint akar élni, és ha nem talál magához való társat, akkor is értelmes, önmaga mércéjéhez mért értékes életet képes élni.

Kadlót Zsófi nőies alkata a száz évvel ezelőtti női ideált imitálja. Szűk piros ruhája kiemeli telt idomait, szőke fürtjei a ruhát és az alakot is jól egészítik ki. Alakítása kifejezi a befelé élés küzdelmességét. Járása kicsit darabos, sápadt arca időnként kifejezéstelen, talányos, mégis összességében jól hozza a figurát. Koleszár Bazil Péter varázsolja elénk a démoni, hatalmát, pénzét fitogtató kereskedőt, a figura dinamikája még nagyobb mozgásteret is megengedne. Benkő Bence bájos férfimosolya sok mindent helyettesít játékában. Kassai László fanyar arckifejezése mögött a gyenge embert érezzük. Álmosd Phaedra három szerepet is játszik (Károly anyja, Öregasszony, Danieli felesége), ezek jól elkülönülnek egymástól, észre sem vesszük, hogy ugyanaz a színész játssza mindhármat. Kovács Andrea két szerepben lépett fel (Ágota, Haldokló kislány), hitelesen. Díszletként egy kórházi vaságy szolgál, plusz van még egy kisasztal a naplóírás és a kávézás céljára. A szegényes díszlet mellett jelentőséget kapnak a kellékek: bross, régi pénz, arany cigarettatárca, a teleírt napló, a kis fekete retikül.

Hangtechnikus: Csapó Márta Borbála, jelmez: Korpics Móni, fénytechnikus: Csáki Rita.

Füst Milán eddig ismeretlennek számító műve méltó helyre került az RS9 színpadán.

Bemutató: 2018. 10. 18.

Megtekintett előadás: 2019. május 12.

Budapest, 2019. május 14. 

Megjelent a Kláris 19/6. számában.

Földesdy  Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©