Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

SZÉTTÉPVE

Belvárosi Színház

Zenés szembenézés Szabó Kimmel Tamással – Koncertszínház

Kíváncsi voltam, milyen is az a koncertszínház, viszont bevallom, az első percekben azt gondoltam, hogy minek ide a zene, az csak bezavar. De hamar szembesültem vele, hogy nagyon is helye van az előadásban. Zseniálisan választott dalok, az élőzene varázsával, a Színész lenyűgöző előadásában. A koncertszínház nagyon bejött nekem.

A szembenézés is hangsúlyosan jelen volt, annyira, hogy nem bírtam levenni a szemem Szabó Kimmel Tamásról, még akkor is alig, amikor olvasni „kellett”.

A színpadon a fotelen, a széken és a hangszereken (élőzenekari kíséret!) kívül monitorok is voltak két oldalon elhelyezve, amelyeken a dalszövegeket, meghatározásokat, tényeket, információkat, telefonos kommenteket, képeket láthattunk.

Az előadás sötétben, két világítóan fehér cipővel indul, a kerettörténet elejével kezdődik. Nagyon hamar beránt minket egy a többség számára ismeretlen világba, ahol sok mindenre rá kell csodálkozni. A főként drogfüggő karakterek történeteit, leírásait, „élménybeszámolóit” hallgatva fokozatosan nő a kíváncsiságom, és még többet szeretnék hallani, érteni. Képet kapunk szakértői véleményekről, költők, írók szemléletes szavairól, valós tényekről. Szóba kerülnek olyan függőségek is, amelyről több elképzelése van az embernek, és már-már érintettnek is érzi magát a néző.

A megdöbbenések közben néha nevetünk is, és szórakozunk, élvezzük a zenét, az éneklést. A Budapestről szóló dalt valószínűleg még Nagy Dániel Viktor is megirigyelné a 100 szóban a város kapcsán. A „Lucy in the Sky with Diamonds” a Beatles-től feltehetően a nézőtéren rajtam kívül sokakat megdúdoltatott, és az utolsó dalok is betaláltak. Számomra a zenei csúcspont az Elvis Suspicious Mind száma volt (az eredetit is nagyon szeretem), olyan lenyűgöző előadásmódban, hangilag és mozgásilag egyaránt, hogy a végén legszívesebben felpattantam volna, hogy állva tapsoljak. Közben észrevettem, hogy olyan a megvilágítás, hogy Tamás árnyéka „óriás” méretben vetítődik a színpad oldalfalára, és azt gondoltam, hogy az a pillanat bizony felnőtt a hatalmasan kirajzolódó sziluetthez.

Szabó Kimmel Tamásnak két dolgot üzennék:

1.     Felőlem nyugodt lehet, nagyon lájkolom az előadást.

2.     Csinálja végig az elvonót.

A második mondat természetesen csak képletesen értendő. De annyira hiteles a különböző drogos karakterek megjelenítésében, hogy az egészen elképesztő.

Megmutató, rávilágító, empátiát keltő, tájékoztatást nyújtó, felelősség kérdéskörét megpiszkáló, ráébresztő, mélyen elgondolkodtató, sokkoló és még sorolhatnám, hogy milyen a Széttépve előadás, amely ha szét nem is tép, de kicsit megtépáz az igaz valóságával.

„A függőség mindenki életében megtalálható, hol észrevétlenül, hol látványosan.”

Hazafelé azon gondolkodtam, hogy valóban. Én nem vagyok alkoholista, nikotinista, nem vagyok drogfüggő, és szerintem nem vagyok facebook-, vagy telefonfüggő sem. De van egy dolog, amit én is arra „használok”, hogy a fájdalomról, nehézségekről, stresszről, a szürke hétköznapokról elterelje a figyelmemet. Egy rövid időre elvarázsoljon egy másik világba, hogy azután akár sokáig másnapos legyek a hatástól, egy időre feltöltődjek a különleges élménytől. Igen, ez így van, és amikor ilyen előadást láthatok, akkor még inkább büszkén és hálás szívvel vállalom. Szalay Hajnalka vagyok. Színházfüggő. És sokaknak kívánok, minden más helyett, ilyen és hasonló függőséget.

Magyar szöveg: Závada Péter

Zenei vezető: Lázár Zsigmond

Plakát: Csáfordi László

Rendező munkatársa: Skrabán Judit

Rendező: Novák Eszter

Producer: Orlai Tibor

Budapesti bemutató: 2019. február 22.

Megtekintett előadás: 2019. február 21. budapesti sajtóbemutató

Budapest, 2019. február 22.

Szalay Hajnalka
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©