Igaz, hogy Osztrovszkij darabjának története egy
tehetséges fiatal színésznő
pályakezdésének nehézségeiről
szól, de tekinthetjük a történetet olyannak is,
amelyben általános emberi problémák
fogalmazódnak meg. A kérdés egyrészről az,
hogy tudom-e, hogy mit szeretnék elérni, tudom-e
határozottan, hogy hogyan
szeretnék élni, és van-e erőm a terveimet
megvalósítani? A másik kérdés, hogy
mindezt milyen körülmények között van
lehetőségem elérni. És van egy harmadik
kérdés, erre a legnehezebb válaszolni
elméletben és gyakorlatban is: hogyan
kellene/kell kapcsolatot, esetleg harmóniát teremteni
vágyaim, elképzeléseim,
terveim és a környezet nyújtotta lehetőségek
között?
Nézzük a
konkrét
példát, amit a darab ajánl. A fiatal
színésznő, Nyegina (Lovas Rozi)
tehetséges és szép. Az édesanyjával (Börcsök Enikő) él, aki egyben az
öltöztetőnője és támogatója,
tanácsadója. A város előkelőségei
közül egy
roppant magasrangú, magabiztos, férfias úr, aki a
társasági életben a herceg (Kelemen
József) becenevet kapta (nem
megalapozatlanul), szemet vet a közismerten erkölcsös
fiatal nőre. Lakást,
ruhákat, előkelő társaságot ígér.
Kellenek ezek egy színésznőnek? – igen,
kellenek. Meg tudja magának a saját erejéből adni?
– nem biztos. Nyegina az
ajánlat erőszakos jellegétől megdöbbenve és
felzaklatva visszautasítja a
„herceg”-et. Ha nem fogadja el az ilyen
támogatást, mi vár rá az életben?
Lehet
az, ami szeretne lenni, amihez tehetsége van és amit
imád, olyan színésznő, aki
a tehetségét kifejtheti, lehet a nézők kedvence?
Lehet egyedül állni és
eredményesnek lenni egy érdekhálókkal
átszőtt társadalom kellős közepén?
Nyegina a lelke mélyén boldog szeretne lenni az okos,
imádott tanítójával (Porogi
Ádám), de úgy, hogy kitűnő
színésznő
legyen. Lehetséges ez a már ellenségessé
vált környezetben? A történet halad a
teljes szomorúság felé, a színház
igazgatója (Konfár Erik) már a
város sértett előkelőségének barátja
(Pál András) által kifejtett, az
egész
színházat fenyegető nyomás hatására
felmond Nyeginának. Ő maga sem ért egyet
ezzel a döntésével, de élni kell nemcsak
neki, a többieknek is, akik itt
dolgoznak, itt élnek (akárhogyan is, részegen,
szegényen) a színházban. Nyegina
visszautasítása mindenkit érint, az anyját,
a színészeket, a színházat, őt
magát. A környezet sértett
bosszúállása elől senki sem menekülhet.
Elméletileg
– legalább
– van megoldás? Nincs. Csodálatosak a fiatal
tanító elvei, szépek, és ahogy a
búcsú pillanatában Nyegina többször
elmondja neki, igazak is, és mindenkinek
így kellene élni. De tudjuk, hogy addig, amíg nem
lesz tökéletes (hogy mit
jelent ez – ki tudja) társadalom, addig ezekért a
szép elvekért nem fizetnek,
nem adnak állást. Állás nélkül,
pénz nélkül pedig megoldhatatlan az élet.
Van megoldás
gyakorlatilag?
Igen, van. Személy szerint mindenki előtt ott
kígyóznak az alternatívák,
választhat, sőt választania kell. Ahogyan él, azt
választotta, vagy azért, mert
minden áron megvalósítja az álmát,
vagy gyenge és támogatást fogad el, vagy hol
ez történik, hol az, előre haladva a jövőbe. Vagy
megérkezik a csoda, mint
ebben a darabban. Egy nagyon gazdag fiatalember (Rusznák
András), aki beleszeret a művésznőbe úgy
igazából (mint a
tanító), és aki egyben meglátja benne az
üzletet is. Szerelmet ígér és saját
színházat, minden lehetőséget, hogy a
színésznő tehetsége még jelentősebb
legyen, minél többen megismerhessék. Az ő
ajánlata erkölcsösebbnek hangzik,
remélhetően tisztességesebb, mint amit a városka
más előkelőségeitől kapott.
Boldog lesz-e Nyegina? Nem tudhatjuk. Minden esetre úgy tűnik,
hogy az egyik
vágya, a színház, remek
körülmények között megvalósul. Teljes
boldogság nem
adódik neki, de talán nincs is.
A kérdés
tehát, hogy
mennyire szabad az ember? Erre a darab azt válaszolja, hogy
annyira, amennyire
képes a saját vágyait változtatni, igazodva
ahhoz a környezethez, amiben élnie
kell. Magunkban kell megvívni a harcot az érzelmeink
és a racionalitásunk
között, a nekünk megfelelő megoldáshoz a
lehetőséget pedig fel kell ismerni, de
a véletlen csak akkor fog megtalálni, ha fel vagyunk
rá készülve, ha tudjuk,
hogy mi jó nekünk. Ebben segít, ha van
önbizalmunk, ha ismerjük magunkat. A
darab színésznője bizonytalan, és nagyon
fél. Mint tudjuk, a félelem megeszi a
lelket és a tehetséget is. Mégis a félelem
a legtermészetesebb érzésünk a
jövővel kapcsolatban. Tudjuk, a választásunknak lesz
következménye, de hogy milyen
pontosan, azt nem. Olyan, mintha leugranánk a
mélységbe, hová érkezünk? Jól
döntött Nyegina? Nem tudjuk, és nem lehetünk
elég bölcsek, mert a bölcsességünk
most érvényes, de nem érvényes a
jövőre nézve. Két lehetetlen alternatíva
közül
választotta a harmadikat, az egyiket (a „herceg”
támogatásával élni) ő nem
tudta elfogadni, a másikat (a tanítóval
élni szerelemben) a környezeti
állapotok tették számára
lehetetlenné. A választható út
adományként érkezik. A
hosszantartó pozitivitása megkérdőjelezhető, erre
utal a keretként elhangzó
vers tartalma is. Ez a vers egy olyan színésznőről
szól, aki sikeres, mégis
koldusként végzi a templom lépcsőjén.
Az előadás
során
megismerkedhetünk olyan emberekkel, akik szintén
választottak valamikor, és
most a következményeket élik. Az egyik a valamikori
kiváló színész, aki már
sohasem lesz józan (Schneider Zoltán),
vagy a pénzét elveszített régi
színigazgató (Bálint András),
aki a szegénységben is a színházat
választotta
életteréül, mert csak ott tud élni.
Morcsányi
Géza
újra fordította a darabot. A szöveg nagyon kellemes,
minden
bántó, túlzó modernizálás
nélküli. Így jobban megőrizte a mű
születési
időpontjának (1881) számunkra megfelelő
hangulatát. A darab dramaturgja is
Morcsányi Géza, és Valló
Péter
rendezővel együtt remekül tárták elénk
azokat a súlyos emberi problémákat,
amelyeket minden embernek a saját életében
magának kell megoldania, és amelyeket Osztrovszkij
megfogalmazott.
Igazi főszereplője
nincs a darabnak, mert a művésznő körül kialakult
csoportban meghatározó
figurák tűnnek fel. Én például
főszereplőnek tekintem a tanítót, elveivel és az
utolsó jelenetben megmutatkozó
határozottságával, elvhűségével.
Erős jellem a
régi színigazgató is, aki a szépség,
tehetség imádatát szerencsétlen
élete
során sem veszítette el. Persze, azért a
művésznő a szerkezeti főszereplő a
maga ideges bizonytalanságával. Színészek
ennek a sok főszereplős felfogásnak a
közvetítői. Nincsenek (vagyis nagyon kevesen)
mellékszereplők, mindenki úgy
dolgozik, mintha ő lenne a főszereplő, ez teszi az előadást
remekké.
A jelmeztervező Benedek Mari, díszlettervező Horváth
Jenny, a világításért Baumgartner
Sándor felel.
Bemutató: 2018.
október 20.
Budapest, 2018.
október 28.
Tóth
Attiláné dr.