Színházi kritika
SZÍNHÁZ
CALIGULA HELYTARTÓJA
Nemzeti Színház
– Gobbi Hilda Színpad
Verses formában írott
történelmi tragédia; avagy „dráma
három képben”.
Székely János 1972-ben írt, lassan
klasszikussá vált drámáját most Szász János vitte színre a Nemzeti
Színház
Gobbi Hilda Színpadán korhű jelmezekkel, minimális
díszlettel – a befóliázott
óriásméretű szobor „lebeg” a
fél játszótér (plexi-színpad) felett
– és máris
megjegyzem, szokatlanul „zajos” sikerrel.
A félelmet keltő
„bevezető”
zene, hang-effektusok azonnal megadják a megfelelő hangulatot
is. A darabon
nincs mit aktualizálni, nincs áthallás,
önmagában ennyire nehéz, veretes és –
egyetemes. Ha nem foglalkozunk azzal, mikor és miért
íródott a darab, akkor is
helytálló marad mindaddig, amíg csak lesznek
uralkodók, hatalmon lévők.
Ebben az előadásban az első
perctől fogva Petroniusban (Trill Zsolt)
egy elmélkedő embert ismerhetünk meg, aki valóban
kíváncsi az alattvalók, jelen
esetben „a zsidók” gondolkodására,
és aki végül is meggyőzhető, mert
önmagában
is képes kételkedni, minden hatalma ellenére
– ámde igazából mekkora is a
hatalma? – Ez a fajta gondolkodás nem jellemző holmi
helytartókra, akik nem
érdemtelenül kerülhettek ilyen magas posztra, hiszen
légiók állnak az ő uralma
alatt is.
A tartalomismertetéstől most
eltekintünk, azt nagyjából adottnak, ismertnek
vesszük, Szász János (dramaturg:
Kulcsár Edit) sem változtatott semmit
a darabon. Tudjuk, nagyjából másfél
évig tart a „huzavona” a szoborral, és
amikor már fellélegeznének, megint
ellenkezőjére változik a császári parancs.
Aztán Caligula hirtelen meghal, de addigra Petronius már
gondolatvilágában,
felfogásában messze jár, és nem tudjuk,
végül hogyan is dönt: hiszen fellázadt
a maga módján az őrült Caligula, tehát a
hatalom ellen – igaz, Caligula
testőrei is, akik megölték –, de főleg megingott
addigi világfelfogásában.
Saját ártatlan segédtisztjei (Lucius – Kristán
Attila, Probus – Bordás Roland)
kivégeztetése
miatt nem kaphat erkölcsi felmentést saját
lelkiismeretétől. Deciusnak, a
követnek (Rácz József) nincsenek
ilyen problémái… pedig ő is római,
bár – lovag. Petronius pedig
„patrícius”,
azaz „nemes”. Ő eljut odáig, hogy Barakiás, a
zsidó főpap (a jeruzsálemi
templom főpapja – Horváth Lajos Ottó)
megölelheti és megáldhatja…
Petroniusnál szó nincs
magába fordulásról, de a tétlenség,
a nem cselekvő hatalomgyakorlás idegen
számára, ami nem is jelenthet mindig kiutat.
Nagyon sok és súlyos
kérdést
vet fel Székely János, az előadásban pedig
Szász János: Az alattvalók hűsége
(Barakiás)
– vagy türelme (Petronius) a határvonal? Petronius
hűsége eredendően
megkérdőjelezhető, apját nem ölné meg,
inkább maga lenne öngyilkos (Barakiás
firtató kérdésére válaszolva)
– és hasonlóan válaszol később
segédtisztje,
Lucius is most már Petronius kérdésére.
A hazugság-téma is
hangsúlyos (Probustól) – mint ahogy Székely
János valamennyi felvetett erkölcsi
kérdése, problémája hatalom és
egyén viszonylatában, a szolgaság és
uralom, a szabadság
terén egyaránt.
Mi a muszáj, és mi a
lehetetlen? – sokszor megkérdezhetnénk ezt
manapság is.
Meddig mehet el egy zsarnok?
Kinél van az igazi szabadság? Mi lehet egy nép
szerepe? Csendes ellenállás,
vagy véres polgárháború? Ezekre nincs soha
úgy általában válasz. Itt is konkrét
válaszokat ismerünk meg Székely János
felfogása nyomán.
Feszültségekben közeledik
egymáshoz a két fél álláspontja, ha
teljesen nem is fog sohasem megegyezni.
Ehhez azonban értő hallgatás, teljes figyelem kell, a
másik véleményének
tisztelete. És ez is azon dolgok közé tartozik, ami
a legtöbbször hiányzik,
különösen a nagyobb hatalommal bíró
részéről, aki úgy érzi, nincs
szüksége rá.
Mire ráébred, hogy nem így van,
általában késő.
Az érvek
„csatáját” erőteljes
mozgások, birkózások ellenpontozzák, vagy
éppen erősítik – ilyen a két
segédtiszt „testmozgása” is, vagy a
Decius-Petronius találkozó, de sok más erős
mozgást láthatunk, sok futást,
húzódzkodásokat.
Hatásos nagyon a
benzineskanna már a harmadik képben, tartalmát
Petronius magára önti, a végén a
szoborra is, miközben gyufával játszadozik
(még az sem baj, hogy csak később
találták fel…).
A nézőtér hosszában
most is
kettéosztott, előnye, hogy senki nem ül túl
távol a színészektől, így
bensőségesebb, csak hát a fejünket forgatjuk, hogy
minden szót hallhassunk,
minden mozdulatot láthassunk, mert itt minden egyes pillanat
és szó nagyon
fontos. Trill most sem játszik semmit „túl”,
önmagában hordja szerepe a
tragikumot, Horváth Lajos Ottó pedig annyira
visszafogott, amennyire kell –
egymásnak méltó ellenfelei erőben,
elszántságban, tudásban. Az idős és
szelíd
I. Agrippa, Palesztina királya (Bodrogi
Gyula) lemondása sem annyira drámai –
ezért többszörösen hangsúlyos a
merényletre készülő Júdás (Bölkény
Balázs
e.h.) sajátjai részéről való
elfogása, kiadása, miközben
kivégzését az övéi
meggyászolják.
A legelső percek Petronius
megjelenésekor nem ígérnek
különösebb feszültséget. Megjött ő maga
a híre után,
megjött a 3 légió és a szobor, amit be kell
vinni a templom akár egyik eldugott
zugába. A zsidók első szavai sem túl
súlyosak. Nem szeretik a szobrot. Na és?
Nem kell szeretni, csak be kell vinni. Ugyan miért
probléma ez? Petronius
elvben valóban megtehetné, hogy egyszerűen erővel
beviteti katonáival a
szobrot, akik már erre készülnek is, és
nagyon nem értik, mire vár Petronius. A
helytartó azonban átlátja, miféle
emberáldozatokba fordulna a helyzet. Tudjuk,
nem minden „helytartó” vélekedik így
manapság sem…
Itt pedig már az első
választól egyre erősödik a feszültség
hangos kiabálás, egymásnak ugrás
nélkül.
Hiszen az istenkép minden embernek a legbelső, intim dolga,
képzete, ügye.
Egészen addig fokozódik, amíg végül
Petronius kimondja: nincs, nem létezik
isten! És ezt Barakiás helybenhagyja – de isten
megtagadása a nép megtagadását
is jelenti. És innen már nincs tovább, nincs
kiút Petronius számára.
Mártírságra készül…
érezzük. Inkább ez, mint egy nemzet
kiirtása.(A kérdés
azonban marad: ha ő nem, jön valaki más, aki megteszi?!)
A zsidók, akik megmenekültek
Petronius látszat-tétlensége
jóvoltából, tudják, hogy Petroniust nem
látják
többé, de további sorsa a benne most már csak
az üresség érzése miatt kérdés
marad. Mert Caligula hirtelen halálával teljesen
értelmetlennek látszik Petronius
belső viaskodása, erkölcsi magánharca a
„semmiért”. Van ilyen! Pedig
mártírrá
készült lenni, hogy értelmet adjon
életének, és ez most egyetlen pillanat alatt
elveszett. Ám igazából győztessé
vált Petronius, még ha nagyon üresnek is
érezheti magát a benzinnel leöntött szobor
tetején ülve, kezében gyufával. De nem
mindig az érzések számítanak (sőt), hanem a
tettek (vagy éppen a nem-tettek, a
nem-cselekvések, ami azonban nem minden helyzetben
lehetséges, mint már
utaltunk rá, és ezt Székely János
nyomán Szász János szintén
hangsúlyosan kimondat).
Ebben az előadásban nem
tudjuk meg, milyen szobrot rejt a fólia, feltehetően emberalakot
(volt már más
előadásban aranyló is, vagy magzat). De ez nem is fontos.
A magát istennek is
képzelő császár jelképét kellene a
templomba vinni – ami üres teremmé válna
azonnal. Fel sem merül, hogy a zsidók
építsenek másik templomot, hiszen istenük
hagyná el őket, ami számukra egyenlő a
nemzethalállal. Így merül fel a muszáj
és a lehetetlen egymással való
szembeállítása.
A darab sok lehetőséget
nyújt fiatal színész hallgatóknak a
vendégművészek mellett.
Római katonák: a
Kaposvári
Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Karának IV.
éves színész hallgatói: Karácsony
Gergely, Kisari Zalán, Kocsis
Gábor, Kovács S. József, Szurcsik
Ádám.
Zsidó előkelőségek
(idősebbek): Borbély Sándor m.v., Dégi János m.v., Kaló
Kristóf m.v., Kocsmáros
András m.v. és Rékasi
Nándor m.v.
Díszlet- és jelmeztervező: Vereckei Rita.
Szakértő: dr.
Balázs Gábor.
A játékidő 1 óra 50
perc
feszes ütemben, pillanatnyi kihagyások nélkül.
Gyakran felmerül a
kérdés: miért
kell látnunk éppen ezt az előadást? Nos: a
rendezés miatt; a színészek
játéka miatt; a darab miatt… magunk miatt.
Bemutató: Gyulai
Várszínház, 2018. június 26.
Nemzeti
Színház: 2018.
szeptember 21.
Budapest, 2018. szeptember
23.
Megjelent a Kláris 19/1.
számában.
Györgypál
Katalin
♣ ♣
♣
|