Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

NÓRA II.

Belvárosi Színház

Sokunkkal előfordult már, hogy szerettük volna, ha egy színházi előadás (vagy akár egy film) csak még tíz perccel tovább tart, hogy belepillanthassunk, mi történik a „vége után”. Akik látták Ibsen Nóráját, és kíváncsiak lettek volna a folytatásra, azoknak különleges ajándék ez a darab. Ennél talán csak az lett volna különlegesebb, ha Ibsen maga írja meg, hogy mi történhetett a szereplőkkel, és hogyan alakulna találkozásuk 15 évvel a Babaház elhagyása után.

Én a Vígszínházban láttam Eszenyi Enikő csodás játékával az „első részt”. Bevallom, hogy hosszú évek távlatából nem emlékeztem pontosan a darabra, csak a jó érzésre, amelyet egy katartikus előadás kiválthat. Az jutott eszembe, hogy nem is baj, hiszen ennyi év múlva már valószínűleg a történetet máshogyan értékelem, ahogy Nóra (Kováth Adél) is mondja, az emberek változnak. A mostani este sok kérdőjelet vetett fel bennem. Különböző nézőpontok felől megközelítve több szereplő igazával is egyetértettem, illetve ugyanazon szereplő nem minden véleményével értettem egyet. Ez a dolgok rendje. Nem egy mozgalmas darab, de mégis megmozgatja a gondolataimat. Beszélgetésekből ismerjük meg Nóra és hátrahagyott családja elmúlt 15 évét. A darab kezdetétől ott lógnak a levegőben a nagy kérdések, miért jött vissza Nóra, és megérte-e, hogy akkor mindent hátrahagyva elment. Kíváncsiságunkat próbára téve, jó néhány perc elteltével tudjuk csak meg az első kérdésre a választ. Bár a második kérdésre válaszolva Nóra nagyon határozottan állítja, hogy boldog, az, hogy ezt többször is elismétli, kétségeket kelt bennünk. Mint ahogy a többször könnybe lábadó szemek is megingatják a magabiztos, erősen meggyőződött nő képét. Azt gondoljuk, az sem véletlen, hogy megérkezésekor kizárólag csak a Dadával (Bodnár Erika) szeretne beszélni, szinte félve akarja elkerülni, hogy találkozzon Torvalddal (Csankó Zoltán) és elválásuk óta felnőtt lányával (László Lili). Amikor azután mégis szembe kerülnek egymással, az első döbbenet után, a beszélgetésekből még inkább kinyílik a kép arról, hogy ki mit gondol, megismerjük nézőpontjaikat, véleményeiket, hitüket. Érzelmek (heves és kevésbé heves) csapnak össze. Mindenki kiáll saját igaznak vélt meggyőződése mellett, de persze a másikat nem tudja meggyőzni. De a nézők meggyőzhetőek, hogy jobban megértsék egyik-másik személyiség nézeteit.

Nincsenek egyértelmű válaszok és igazságok. Mennyiben önző dolog, és mennyiben szükséges kiállni a boldogság érdekében saját magunkért? Hol ide, hol oda billen a mérleg. A boldogtalan kapcsolatból való kilépés kiútjával megbocsátható-e, hogy 15 év alatt sem változtatunk azon, hogy a vétlen gyerekeket is magára hagytuk? Teljes elhagyás, vagy küzdés és megoldás keresése? Érthető és megbocsájthatatlan egyszerre. Miután felismertük és kimondtuk a házasság hibáit, kiléphetünk-e azonnal, vagy meg kell próbálni összetartani (még ha tudjuk is, hogy kudarcra van ítélve)? Ki tudna egyértelmű határozott választ adni?

Az eredeti darabot 1883-ban mutatták be Amerikában. Hnath művét tavaly. Nóra víziója, miszerint a házasság 30 év múlva megszűnik, nem vált valóra, így a felvetett kérdések ma is aktuálisak lehetnek általánosságban, bár a XIX. század meghökkentő sajátosságai azért fontos tényezők a történetben.

A „második rész” egy színen, Nóra és Torvald egykori közös lakásában játszódik néhány óra alatt, a díszlet (Juhász Katalin) egyszerű. Nem is szükséges több, hiszen egyértelműen a verbális és non verbális játék a főszereplő a darabban, amely ebben a térben uralkodhat, hisz nem vonja el a figyelmet semmi. A jellemekhez illő jelmezek Szakács Györgyi munkái.

A darabtól többet vártam, de az előadás tetszett. Kováts Adéllal az élen négy remek színészi alakítás, napokig gondolkodnivalót adó bő másfél óra beszélgetés, amelyet még szívesen hallgattam volna. De Nóra ismét kisétált az ajtón, és ezúttal lehet, hogy örökre. Bár ki tudná megjósolni?


Rendező munkatársa: Skrabán Judit

Rendező: Galgóczy Judit

Fordította: Zöldi Gergely

Producer: Orlai Tibor

Bemutató: 2018. augusztus 31.

Megtekintett előadás: 2018. augusztus 30.

Budapest, 2018. szeptember 5.

 

Szalay Hajnalka

 

 
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©