Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

NÓRA II.

Belvárosi Színház

Kellett majd száznegyven év (Ibsen Nóra ősbemutatója: 1879), hogy Ibsen emblematikus színdarabjának folytatását láthassuk színpadon. Már keletkezésekor többen ágáltak a történet ellen, mondván, lehetetlen befejezni ezt a drámát úgy, hogy Nóra kilép a családi ház ajtaján – elhagyva férjét és gyermekeit –, majd elindul a semmibe. Nem várja senki, nincs önálló jövedelme, a házból nem visz el semmit, csak elmegy, mert csalódott, meghasonlott eddigi életével, férjével, aki becsapta, gyereknek tekintette. Nos, Ibsen kortársai közül többen folytatásért kiáltottak, ha az író nem hajlandó, majd ők folytatják a darabot, amiben Nóra visszatér családjához, és mindenki mindenkinek megbocsát.

Azonban felejtsük el a Nóra korabeli folytatásának vélt és valós lehetőségeit, mivel most beszélhetünk Lucas Hnath jelen korunkban keletkezett folytatási variációjáról (Doll’s Hous Part 2. 2017), amelyet a Belvárosi Színház vitt színre Zöldi Gergely fordításában, Galgóczy Judit rendezésében. A fiatal amerikai szerző, akinek születési évét még a Google szócikkei sem tüntetik fel, harmincas éveinek végén járhat. Több színdarabja sikert aratott a Broadway-en, számos díjat nyert velük, jó hírének bizonyítéka, hogy csak egy bő év kellett, és már itthon is nézhetjük Nóra II. címmel bemutatott sikerdarabját.

Hnath négyszereplős Nóra-folytatásáról közvetlenül a megtekintés után az volt a benyomásom, hogy ügyes munka. Ibsen is benne van még, de az utána jövő összes kétely, emancipációs zsákutca, jogi csűrcsavar, a kibékülés esélye, no meg a visszarendeződés lehetősége, lányának szembekerülése anyjával, és még sok minden lehetőség felvillantva. A néző tátott szájjal hallgatja mindezt, hisz majd 140 évvel a keletkezés után a közben eltelt idő tapasztalatával üli végig a történteket. Hnath darabja képes fenntartani az érdeklődést szünet nélküli másfél órán keresztül, mert mindig a nagy fordulatot várjuk, a rendkívülit, ami persze nem következik be, hisz a főhős a végén ugyanúgy kilép a régi otthonból, mint tizenöt évvel ezelőtt. Nóra nem oldott meg semmit, és nem változtatott meg semmit, már a hiányzó válási okmányra sincs szüksége. Eközben a szerző időnként átver bennünket, amikor el akarja hitetni, hogy a válás mindössze egy férj által igényelt jegyzői okmány kiállításán áll vagy bukik. Ugyanígy el kell hinnünk, hogy Nórának holt hírét keltették mindeddig, amiről senki nem győződött meg, sőt halotti bizonyítványt is lehet kérni valódi hulla nélkül. Emellett Nóra íróvá válásának is vannak mesés részletei, amit becsszóra kell elhinnünk. Nem mellesleg szinte képtelenség elhinni, hogy az elmúlt tizenöt év alatt a három kisgyereket otthagyó főhősnek nem hiányoznak gyermekei, a saját imázsát építi tőlük távol. Mégis, miért köti le érdeklődésünket Nóra sorsa, amikor a házasságok fele manapság azzal végződik, hogy az egyik fél (vagy mindkettő) kilép a kötelékből?

A magyarázat az lehet, hogy a szerző jól választotta meg a figurákat, pontosabban azzal nyert sokat, hogy Nóra (Kováts Adél) férjén, Torvaldon (Csankó Zoltán) kívül szerepelteti Anne Marie nevelőnőt (Bodnár Erika) és Emmyt, Nóra lányát (László Lili). Így négyük szemszögéből tekinthetjük végig az eredeti konfliktust és annak következményeit. Míg Nóra küzd az önálló érvényesüléséért, kiteljesedik íróként, biztos a maga igazában, rá kell jönnie, hogy az otthagyott férj, az őt és gyermekeit felnevelő Dada és saját lánya is másként éli meg a történteket. Nem úgy adnak neki igazat, ahogyan Nóra szeretné. A Dada például teljesen elítéli, semmiben nem ad neki igazat, Emmy újraéli anyja történetét, legalábbis most a közeli férjhez menés tölti be gondolatait, boldog, bizakodik, hogy neki sikerül. És ez természetes tizennyolc éves korban. Torvald sajátosan, hazugságok árán képes megbirkózni felesége eltávozásával, mindent elkövet, hogy környezete ne vegye észre a veszteséget. Felesége megjelenésekor elismeri régi hibáit, amiket most kész helyre hozni, megszerzi a válási okmányt, elolvassa Nóra könyvét, ám a megbánás valójában nem igazi, csak pillanatnyi ötletnek tűnik. Visszás magatartását tetézi azzal a képtelen történettel, melynek során tettlegességre kerül sor a jegyzővel, közben a homloka megsérül, vérzik. A kötés felkerül a homlokára, és előadás végéig ott is marad, nem kis meglepetésünkre.

Galgóczy Judit rendezőként nem avatkozik bele a folyamatba, hagyja folyni a szöveget, élni és érvényesülni a négy szereplőt. Saját rendezői koncepciót sem alkalmaz, és az sem derül ki, kinek ad igazat a történetben. Majd mi, nézők választunk, melyik magatartás szimpatikus számunkra. Juhász Katalin díszlete kopár képet mutat egy lakás előteréről, háttérben azzal a bejárati ajtóval, amin Nóra egyszer elment, most visszajött, de rövid ittlét után ismét kilép rajta. Talán most örökre. Bútorok sincsenek, legfeljebb két szék és egy térelválasztó. Szakács Györgyi jelmezeire azonban érdemes odafigyelni. Összesen négy színnel kombinál: dominál Nóra kabátjának mélyzöldje, Emmy ruhájának natúr üde fűzöldje. Ehhez társul Torvald konzervatív fekete öltönye, amely őrülten elegáns, majdnem frakk, valamint a Dada szürke öregasszonyos, nyakig begombolt, de jó anyagból készült délutáni ruhája. E három színhez társul Nóra égőpiros kalapja és a ruha piros dísze. Ez a minimális piros élénkség adja meg a színek harmóniáját. Ráadásul kortalan minden darab.

Kováts Adél ideális Nóra, igaza volt, amikor színházigazgatóként elvállalta ezt az igazán neki való szerepet. Lubickol és sziporkázik a férjével való vita közepette, magabiztos, öntudatos feminista. Közben látjuk azért, hogy lányát elnézve és önmagát látva benne, elbizonytalanodik. Csankó Zoltán elhagyott férj alakítása kicsit bulldogszerű. Először komor és merev Nórával szemben, később a kedvében akar járni, amikor nincs eredmény, dühös lesz, lázad és kiabál, ami valahol természetes magatartás ebben a helyzetben, mégis nehéz elképzelni őt férjként, pláne a fehér kötéssel a fején. Bodnár Erika intellektuális Dada, polgári nevén Anne Marie, inkább társalkodónő lehetne, mintsem a régi értelemben vett nörsz. László Lili magabiztos Emmyként olyan lányt játszik, akinek anyára aztán végképp nincs szüksége.

A rendező munkatársa: Skrabán Judit, producer: Orlai Tibor.

Bemutató előadás: 2018. augusztus 31.

Megtekintett előadás: 2018. augusztus 30.

Budapest, 2018. szeptember 4.                   

Földesdy Gabriella

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©