Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

IGENIS, MINISZTERELNÖK ÚR!

Átrium Film-Színház és a Kultúrbrigád

Színlapon azt olvashatjuk műfaj megjelölésként, hogy válságkomédia. Milyen válság lehet komikus? A gazdasági válság semmi esetre sem. Beszélhetünk még a tudományok válságáról, de szintén nem túlzottan komikus, ha elveszítjük a valós problémák tudományos megoldásának megfelelő útját, módját. Vagy esetleg – ami mostanában előfordul – hogy a tudományok egymással szembekerülnek, erről a helyzetről sem a komédia jut eszünkbe. Az egyéni, személyiségbeli válságok lehetnek komikusak, de csak azoknak, akik rosszindulatúak az éppen szenvedővel, magának az egyénnek egyáltalán nem vidám helyzet. Egyértelmű, hogy akkor a mi darabunk politikai válságról fog szólni. Ott mindig van válság, permanensen, és ha mélyebben belelátunk a dolgok hátterébe – ebben segít Antony Jay–Jonathan Lynn e darabja – akkor lehet az a véleményünk, hogy komédia az egész.

Az alaphelyzet, hogy az angol miniszterelnök, James Hacker (Hevér Gábor) roppant műveletlen, unintelligens nagy beképzeltséggel és sok félelemmel. El kell ismernünk, hogy az ilyen tulajdonságokkal rendelkező miniszterelnök önmagában is rengeteg humorra adhat okot egy jó szerzőnek és a nézőknek. Ugyanazon a színpadon, ugyanakkor három munkatársa van jelen, jobb szellemi kapacitásokkal, mint a főnökük, bár mindegyikük más ambícióval, és szerepét különbözőképpen értelmezi. A személyi titkár, Bernard Woolley (Szatory Dávid) türelmetlenül igyekszik türelmes lenni a miniszterelnökhöz, a törvény védője, az erkölcs bajnoka próbál lenni minden helyzetben. A kevés racionalitással és nagy érzelmességgel megáldott miniszterelnöki személyi titkár elég humoros figura. Van egy roppant csinos politikai tanácsadó, Claire Sutton (Parti Nóra), aki odaadó a miniszterelnökhöz, nagyon szép és okos, de vannak lyukak a helyzetfelismerésének szilárd hálóján. A tüntetőket süteménnyel kínálja és kéri, hogy menjenek haza. Terve nem sikerül. Miért süteménnyel, ki tudja? A harmadik, a kabinetfőnök, Sir Humphrey Applebay (Alföldi Róbert), aki okos, ravasz, hármuk közül a legidősebb, a legtapasztaltabb és a legműveltebb. Nem nehéz magabiztosnak lenni ebben a közegben. Hanghordozással, mimikával, mozdulatokkal, az ajtó becsapásával és minden eszközzel kifejezi, hogy a válság nem annyira érdekli, mint saját érdeke és szellemi fölényének elismertetése különböző módokon, például anyagilag.

Mi a válság lényege? A permanens válság okok mellett, mint az egészségügy, oktatás, kultúra stb., feltűnik a lehetőség, hogy az arab Kumranisztán hatalmas olaj mennyiséget adna Angliának és Európának. Az örömteli és reményteli tárgyalások, úgy tűnik, simán haladnak, már szinte láthatóak a lapok vezércikke feletti szalagcímek, amikor kiderül, hogy az olaj tulajdonosa, európai fogalommal élve pedofil, és most ezen az estén egy szűz 16 éves leányt akar az ágyába. Óriási probléma, Európa energia helyzete és a gyermekvédelemről szóló összes törvény a történelem során egész Európában állnak szemben egymással. Lehet dönteni okosan? Melyiket válasszák? Feltűnik a színen Kumranisztán nagykövete is (Marton Róbert), aki megpróbálja saját hazájának szokásait elfogadtatni egy Európai országban, de ez nem sikerül. Hosszú, durvaságokkal, ízléstelen magyarázatokkal teli vita zajlik, amíg a kabinetfőnök meg nem hozza a döntést: nem kell az olaj, a kislány marad gyermek, és a kormány most rögtön hatalmas energiát fektet a felmelegedés ellen küzdő projektbe. Minden erejükkel a felmelegedés ellen, törvényekkel, szabályokkal, és egy, az ügy fontosságát mutató kinevezéssel. A haza legnagyobb politikusa, Sir Humphrey Applebay, az eddigi kabinetfőnök lesz a felmelegedés elleni miniszter, ezzel is jelezve, hogy az emberiség jövőjét komolyan veszi a kormány. Ja, hogy nincs felmelegedés és nincs miért ellene küzdeni – nem baj. Az a fontos, hogy a tömegek elhiggyék, és a kormány pozitív törekvésével legyen tele az újság.

A nézőtéren ülve nem lehet nem észrevenni, hogy Anglián és az általánosságokon kívül a hazai helyzetről is szól a darab. Kiszólások, mondatok, mozdulatok utalnak a hazai problémáinkra, amit a közönség több esetben játék közbeni tapssal nyugtázott.

A két szerző televíziós sorozatot készített a témából 1960 körül. Az angolok szívesen poénkodnak a politikusok kárára. Imádták ezt a sorozatot. Akkora siker volt, hogy a szerzők színpadra írták. Közben haladtak az események és az idő, át kellett a szöveget alakítani, ugyanis a darab erőssége, hogy a legismertebb és mindenkit érdeklő politikai eseményekről szól (és nem 20 vagy 30 évvel ezelőttiekről). A darab erőssége, hogy naprakész. A szöveget illetően egy nagyobb reparálás történt 2016-ban, a mostani előadás annak alapján hangzik el, de csak az alapokat tekintve. Beszélgetve olyanokkal, akik régebben látták a darabot (már 100 előadás után vannak) olyan poénokat említettek, amiket én már nem hallottam, és be tudtam számolni nekik új fordulatokról.

Előfordul, hogy a szereplők énekre fakadnak, de nem nagy baj, egy ilyen válságos helyzetben sok minden megengedett, hátha oldja a feszültséget. Sikerült, oldotta a feszültséget, legalább is a nézőkét. Némedi Árpád és Zságer-Varga Ákos voltak a zenéért felelősek. A díszlet jellegtelennek tűnt mindaddig, amíg az miniszterelnök ki nem nyitotta az egyik ál könyves szekrényt, amit azután rendszeresen nyitogattak, az onnan származó whisky bátorító erejére számítva. Erről nekem rögtön azok a számítógépek jutottak eszembe, amelyek egy-egy nagy ember asztalán díszként szolgáltak még nem is olyan régen. A jelmeztervező Tihanyi Ildi, úgy láttam, nem sok dolga volt, bár lehetnének kérdések, amelyek megválaszolásához az ő magyarázata kellene. Ilyen például, hogy milyen szerepe volt Parti Nórán a nagyon magas sarkú cipőnek, ha mezítláb volt az előadás alatt stb. Rendező a jól ismert és kedvelt Znamenák István, aki most is színvonalas játékot biztosított

Összességében nagyon remek élmény volt, vidám és csak a rábólintásig vitte a problémákat, mély megrázkódtatást nem okozott. Ha a politikát komolyan vennénk mi emberek a társadalomban és a politikusok is, akkor tudnánk, hogy az igazi válságok a politikában sem oldhatók meg egy vidám whiskys este alatt.

Bemutató: 2013. november 5.

Budapest, 2018. június 6.

Tóth Attiláné dr.

♣    ♣    ♣

 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©