Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

VÉRFARKAS

R.A.A.A.M. Színház, Tallin – Nemzeti Színház

Valami nagy-nagy nyugalom árad a színpadi sötétség mögül, miközben kivilágosodik a szín, harang szól. Majdnem üres a színpad, egy kis templom stilizált harangtornyát látjuk, rajta nagy vaskereszt. Fiatal fehérruhás nő érkezik kísérettel, egy oszlophoz áll háttal, majd az ítéletvégrehajtó hatalmas ostorával addig veri a nő hátát, amíg az összeesik, és nem mozdul többé. A „boszorkány” megkapta méltó büntetését, a közösség megnyugodhat, elhárult a vész.

Így indul August Kitzberg Vérfarkas (Werewolf) című színdarabja, amelyet a jakutföldi Szergej Potapov rendezett. A fent vázolt díszlet (tervezője: Ervin Öunapuu) a játék folyamán kiegészül egy karosszékkel, amely a kályha előtt áll, a kályha ugyanaz a díszletelem, ami az első jelenetben a templom harangtornya volt. Amikor kályhaként funkcionál, akkor hátulról rakják benne a tüzet. A díszlet része még egy kisméretű vaságy, két fedeles teknő, amiben elfér egy-egy ember. A díszlethez járul még néhány kellék, amelyek sokfunkciós feladatot látnak el. Ilyen pl. az a lapos kődarab, amely étkezésnél tál, fürdésnél, mosásnál súrolófa, a fehér hatalmas kendő, amely lehet abrosz, ruha, függöny, terítő, csavart kötél. Kisebb-nagyobb labdaszerű kövek is előkerülnek, hol ételt helyettesítenek, hol gyógyító funkciójuk jön elő. Csak természetes anyagokkal találkozunk, minimál funkcióban vannak jelen az anyagok, a jelmezek is puha gyapjú vagy lenvászon matériából készült egyszerű öltözetek, az előadásnak nincs is külön jelmeztervezője.

A történet egyszerre abszurd, mitikus, hihetetlen és barbár, mindezek együtt jellemzők rá. A templomtéren kivégzett „boszorkány” lánya ugyanis menedéket kér a Tammaru család otthonában. Befogadásakor elhangzik a vérfarkassal kapcsolatos legenda, amely szerint vannak olyan személyek, akik farkassá változnak, de farkasként is megőrzik emberi tulajdonságaikat. Emberként idegenek maradnak a közösségben, ezért nem fogadják be őket a családok. Kivert kutyaként élhetnek, ha nem találnak maguknak megfelelő társat. A befogadott Tinát a család vérfarkasnak nézi, és mikor a gazda fia és Tina egymásba szeret, nem engedik, hogy házasságot kössenek. Tina saját törvényei szerint él, időnként megszökik otthonról, az erdőben bujkál, az állatokkal barátkozik. Margus, Tina szerelme harcol a lányért, de nem tudja meggyőzni az őt szerető családot, hogy engedjék el a lánnyal, házasodhatnának, élhetnének valahol messze. A konfliktus megoldhatatlan, ezért Tina végleg elhagyja Margust és családját. Margus megnősül, Marit veszi el, a szőkét, de házasságuk boldogtalan, gyermektelen. A tragédia a világgá ment Tina visszatérésével következik be, a család farkast sejt a házhoz közeledő zajban, Margus fogja a puskáját, és lelövi a farkasnak vélt Tinát. Csodás lírai jelenetnek vagyunk tanúi, amikor a férfi rájön, ő maga pusztította el szerelmét, az egyetlen lényt, akivel boldogan tudott volna élni.

A színdarab több társadalmi problémát is rejt magában, pl. meddig terjedhet a családi összetartás? Ki az idegen, és mi a teendő vele szemben? Mi fontosabb, a hagyomány, vagy a most megszülető érzelem? Mi a viszony a mindennapi és a rendkívüli között? Ezekre természetesen nem kapunk megnyugtató választ, illetve a válasz minderre a tragédia, Tina akaratlan megölése. Az elhibázott beavatkozás emberhalállal jár.

A szereplők közül a Nagymama (Mari Lill) kulcsfontosságú szereplő. Összekötő kapocsként él a szereplők között. Mindenkit ismer, és minden konfliktust szeretne megoldani. Töretlenül őrzi az évszázados hagyományokat, a Tammaru család történetét, szokásait meséli el unokájának, Margusnak. A nők feladata a nemzedékek fennmaradása utódok által, a létszám egyensúlyának megteremtése. A család és a közösség együtt él, és nem fogad be idegent, így múlnak el az évszázadok, ez a megmaradás záloga, és ezt még áldozatok árán is meg kell őrizni.

A tallinni R.A.A.A.M. Színház önkéntes szerveződésként jött létre és működik ma is. A színészeken látszik, hogy társulatuk hobbyszerűen létezik, örömmel játszanak saját kedvükre. A rendezőket idegenből hívják magukhoz. Eredményeik jelentősek, a Vérfarkas c. produkciójuk elnyerte a kritikusok különdíját a Szentpétervári Baltic House színházi fesztiválon, valamint a belgrádi Slavia Színház fesztiváljának – SLAVIJA 2017 -- nagydíját.

Összesen 7 színész játszotta el a történetet, Tinát Kristina-Hortensia Port játszotta, arca, mozdulatai átszellemültek. Tiszta tekintete kizárja a vérfarkas-gyanút. Margust Kristo Viiding szimpatikus egyénisége uralta, Tina iránti szerelme átüt lényén, a nézőtéren ülve is érezzük. Eredeti figura Mari Lill Nagymama szerepében. A színésznő nem szégyelli valódi paraszti kinézetét, szerepét nem kívülről, hanem belülről, lélekből közelíti meg. A gazdát és a cselédet felváltva Ivo Uukkivi, feleségét Piret Simson játssza, Janust és a másik cselédet Martin Köiv, Marit Uuisa Pulk kelti életre. Néhány táncos, ugró, libbenő mozdulat, lírai ölbe vétel az ott ülő közönségből együttérzést, meghatottságot vált ki. Egyedi tapsrenddel leptek meg bennünket a színészek, mindegyikük másfajta táncos koreográfiát lejtve érkezett a színpadra meghajolni.

Hangtervező: Ardo Ran Varres, fénytervező: Priidu Adles. Az észt nyelvű előadást fülhallgatón keresztül szinkrontolmács segítségével tudtuk követni.

Előadás a MITEM keretében: 2018. április 26.

Budapest, 2018. április 27.

Földesdy Gabriella


♣    ♣    ♣

 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©