Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A FÉLKEGYELMŰ

Pesti Színház

Dosztojevszkij három híres nagyregénye közül a középső. Genfben, 1867–68-ban keletkezett, 1869-ben jelent meg. Címe pejoratív csengésű és megtévesztő egyben. A krisztusi megváltás 19. századi orosz lehetőségét kutatja, keresi. Továbbmegy a Bűn és bűnhődésnél, ahol a bűnelkövetés jogát vitatja Raszkolnyikovban. A félkegyelmű a legnagyobb bűnök megbocsátásának lehetőségét veti fel. A Svájcból, orvosi kezelésről hazatért Miskin herceg kiáradó nagy lelke, önzetlen szeretete hozná a megoldást. Alakjában benne van az író is kicsit, mégsem tudja velünk elhitetni a szerző, hogy ilyen figura létezik, még kevésbé, hogy ő lenne a megoldás Oroszország megváltására.

Mit kezdhetünk ma Dosztojevszkij nagyszabású regényével és nagy horderejű, megváltást sürgető gondolataival? Ha Miskin irreális volt már keletkezésekor is, most még inkább az. Ifj. Vidnyánszky Attila új megközelítésben rendezi meg a színpadra adaptált regényt, mert úgy gondolja, üzenete van saját korunk rohanó, önpusztító, élvezetekbe menekülő embere számára.

Pater Sparrow látványtervében a színpad üres, szürke falak határolják, baloldalon egy hatalmas ajtó, jobb oldalon hátul egy ablak, előtte egy barna cserépkályha, semmi más. A háromméteres cserépkályhának kiemelt funkciója van, nemcsak Rogozsin (Orosz Ákos) pénze ég benne, hanem időnként Miskin (Vecsei H. Miklós) ül a tetején, sőt Rogozsinnal és Lebegyevvel (Király Dániel) is megosztja a helyet záró képként. Ők hárman alkotják a kezdő jelenetet, és végzik a darabot. Vonaton ülnek és beszélgetnek, előbb mindenki egyes szám harmadik személyben beszél önmagáról, kommentálja saját cselekvését. Ezt kicsit nehéz megszoknunk, mint közönségnek, de miután többször előfordul, hozzá edződünk.

Miskin herceg hazatérése Svájcból felkavarja a szereplők indulatait. Középpontban Nasztaszja Filippovna (Petrik Andrea) áll, ő a démoni nő, akit a férfiak megszerezni akarnak szeretőnek vagy feleségnek, mindegy, csak az övék legyen. Ő a romlás virága, kineveti őket, Rogozsin százezer rubelját a kályha tüzébe veti. Ganya (Csapó Attila) házassági ajánlatát visszautasítja, szeszélyében úgy dönt, Miskin herceghez akar feleségül menni. Az asszonyt kézről kézre adják a férfiak, végül Rogozsin gyilkos kése végez vele. Miskin minden nőt szeret, így Lizaveta asszony legkisebb lányát, Agláját is, de birtokolni egyiket sem akarja. Lizaveta felkínálkozásának is ellenáll, pénzét szétosztogatja. És mindenkinek megbocsát. Irgalmassága sokakat irritál, önérzetüket sérti a herceg önfeláldozó magatartása, Ippolit (Wunderlich József) nyilvánosan bírálja, miközben öngyilkosságot játszik a társaság előtt. Lebegyev kitart mellette, de felvonultatja tizenhárom gyermekét, akiknek a közelmúltban meghalt az anyjuk. Az elvilágiasodott, hitehagyott, züllött társadalom kiveti magából a Miskin féle magatartást, nincs szüksége efféle megváltásra.

Ma is egyetérthetünk Kuncz Aladár elemzésével, amit az 1920-as években tett közzé a regényről: „Myskin herceg az eszmény, szimbólum és egyben determinált anyag, hús-vér s legfőképpen idegember. E tekintetben a modern regényirodalomban egészen páratlanul áll. Benne Dosztojevszkij egészen új embertípust teremtett: az orosz Übermenschet, de nem Nietzsche lírai elvontságával, hanem naturalista regényírónak gondosabb, aprólékosabb megelevenítő módszerével.” [Dosztojevszkij miszticizmusa, Nyugat 1924/2. sz.] Ennél okosabbat ifj. Vidnyánszky Attila rendezéséről sem tudunk mondani. A világ megválthatatlan, krisztusi hősével együtt, vagy a nélkül. Mindegy.

Vecsei Kinga Réta jelmezei a nőknél az oroszos puritánságot szolgálják, Nasztaszja Filippovnánál a frivol életmódot mutatja csöppnyi ruhája. A férfiak öltözete hanyag, lepusztult, a gazdagabbaké az elegáns felé tendál. Miskin öltözéke az elején egyszerű utazóruha, később kórházi pizsama. A jelenetek sűrűn átitatottak kilocsolt és megivott szeszes italokkal, vérrel, emberi nedvekkel, a sok színpadi mozgás dinamikussá teszi az előadást (szcenika: Juhász Zoltán).

A félkegyelmű nagy szereplehetőségekre ad lehetőséget. Legtöbb figurára alkatilag választják a megfelelő színészeket. Vecsei H. Miklós, lehet, kisfiús naiv ártatlanságával juttatta a rendező vagy a színház eszébe Dosztojevszkij Miskinjét. Alig kell többet adnia saját magánál, ez meg is van. Orosz Ákos az érzelmes orosz dúvad hálás szerepét kapta (Rogozsin), Nasztaszja leszúrása kissé ügyetlenre sikerült, egyébként korrekt alakítás. Petrik Andrea is alkatának megfelelő szerepet kapott, hangjával, mozgásával uralja a színpadot. Rendhagyó, összetett feladatot vállalt magára Wunderlich József, aki az első részben a színpad bal sarkából irányítja a videó bejátszást, a második részben Ippolit idegroncs szerepét játssza, és mindkettőben hegedül időnként. A sok szereplő közül kiemelkedik Király Dániel (Lebegyev), szerep szerinti tizenhárom gyermeke hiánytalanul színpadra lép, ők alkotják a gyerekkórust (VI. kerületi Erkel Ferenc Általános Iskola növendékei), valamint Tar Renáta (Lizaveta) és Józsa Bettina (e.h.) (Aglaja) szerepében. További szereplők: Csapó Attila (Ganya), Zoltán Áron (Ferdiscsenko/Burdovszkij), Medveczky Balázs (Keller/Tockij), Mentes Júlia (e.h.) (Adelaida/Vera), Litauszky Lilla (e.h.) (Alekszandra), Szántó Balázs (e.h.) (Ivolgin/Doktorenko), Borsi-Balogh Máté (e.h.) (Jepancsin Tábornok), Tóth András (Kolja), valamint Venczel Vera hangfelvételről.

Dramaturg: Kozma András, zenei vezető: Mester Dávid, világítás: Hlinka Mónika, hang: Hajdu Gábor, vetítés: Huszti Gábor, kórusvezető: Hajzer Nikolett, a rendező munkatársa: Egyed Mónika. Nagy formátumú előadást láthattunk, ahol a Dosztojevszkij által feltett kérdésekre nem kapunk választ, inkább újabb kérdéseket hoz felszínre ifj. Vidnyánszky Attila rendezése.

Bemutató: 2018. március 2.

Megtekintett előadás: 2018. március 26.

Budapest, 2018. március 30.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©