Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

TANÁR ÚR KÉREM

Karinthy Színház

A  színház névadójának talán legjobb, legszellemesebb és leghíresebb művét vitte színre a névadó unokája, Karinthy Márton, a színház művészeti vezetője. Nem először kerül színpadra ez a nagyon kedves kamasztörténet, ami jóval túlmutat egy 20. század eleji fiú középiskola mindennapjain. De valószínűleg nem is utoljára.

A Tanár úr kérem elsősorban a serdülés nehézségeiről szól, arról, hogy nehéz felnőtté válni, és mennyi buktató van ebben az életkorban. Amikor egy diák nem találja a helyét, kudarcokat él át az iskolában, nem tudja, mit kezdjen a lányokkal és még sok más minden probléma. Szereplői, Bauer tizenhat éves diák, valamint szülei, osztálytársai, úgymint Büchner, Steinmann, Eglmayer, Zajcsek, Altmann, és persze a tanárok, Fröhlich és Mangold. Szerepel még két lány is, ők az összes női szerepet eljátsszák, ahogy a fiúk is több szerepet alakítanak. Előkerül a legtöbb híres részlet, mint pl. a Reggel hétkor, az Elkéstem, A jó tanuló felel, A rossz tanuló felel, Magyarázom a bizonyítványomat, A lányok, Lógok a szeren kacagtató humorral megírt szövegei. Ezen kívül beemelték a darabba azokat a Karinthy-műveket, amik beleillenek a történetbe, és ha nem tudnánk önálló voltukat, észre sem vennénk, hogy máshonnan jött. Ezért hallhatjuk az Így írtok ti zseniális paródiáját (ráadásul énekes, táncos formában) Szabolcska Mihályról, mintha egy magyar óra tananyaga lenne, illetve a Találkozás egy fiatalemberrel című novellát is dramatizálva kapjuk az előadásban. Van itt még más változás is, a Reggel hétkor c. fejezet álomjelenetében a képzeletbeli földrajzórán Bauer most Norvégiát foglalja el és csatolja Magyarországhoz, holott az eredetiben Szerbiáról van szó. Az idők és a politika jelentősen megváltoztak, momentán nem sérthetjük meg közvetlen szomszédunk érzékenységét azzal, hogy akárcsak képzeletbeli támadásban elfoglaljuk…

Simon Kornél rendezése egyrészt hagyományos, másrészt néhol őrjítően korszerű, mindenesetre az illúziónkat megtartja Karinthy zseniális művével kapcsolatban. Igen ötletes az állandóan mozgásban lévő színpadkép, ahol gurulnak a padok, minden díszlet változtatja helyét, és így a humor eszközévé válik (díszlet/jelmez: Nagy Viktória). Sajátos hangulatot árasztanak a rövidnadrágos fiú öltözetek a sildes sapkákkal, nyakkendővel, mellénnyel.

A Tanár úr kérem mostani bemutatójának a legsajátabb vonása mégiscsak a zenés változat. Kérdés, hogy szükség van-e éppen egy ilyen szellemes jelenetsorozatnál – ami egyébként a saját lábán is megáll – zenei betétekre, kórusra, ének magánszámokra. Szerintem nincs. Nyitrai László zenéje kedves és dallamos, nincs vele semmi baj, de nincs valódi funkciója. A történet és a dramaturgia e nélkül is működik. Feltételezhető, hogy közönségcsalogató szerepe van a zenés változatnak. A dalszövegeket Máthé Zsolt írta. A produkciót élő zene kíséri, négy-öt hangszer működik közre, a zenei vezető Fekete Mari, ő zongorázza végig a darabot.

Karinthy Frigyes örökifjú novellafüzére minden korosztálynak szól, hiába játszódik az 1920-as évek középiskolájában, és az akkori kamaszok csínyjeiről, osztályozási módszereiről szerzünk tudomást, szellemessége nem évül el. Újabb humorforrást jelent, amikor Peller Károly (ez esetben narrátor minőségében) bejön balról a színpadra, és felvilágosít bennünket arról, hogy az osztályzatok értéke ellentétesen működött a mai osztályzatokkal: az akkor 1-es ma 5-ös, az akkori 5-ös ma elégtelennek felel meg. Az eredeti szövegben előforduló „aláhúzott kétharmad” vagy a „háromnegyed egyes aláhúzva” elnevezésű osztályzatok nem léteztek akkor sem, csak a szerző tréfás ötletei.

Remek férfiszerepek adódnak a Tanár úr kéremben. Főszerepet játszik benne Peller Károly, aki hol szülőt, hol narrátort alakít, huncut mosoly bujkál az arcán minden jelenetben, ő az, aki a függöny felgördülésekor felsorolja (na, nem a szereposztást!) a közreműködők névsorát díszlettervezőtől művészeti vezetőig. Másik főszereplő a Bauer diákot játszó Pásztor Ádám, fancsali, beesett arcával illúziót keltően hozza a csetlő-botló, bukdácsoló középiskolás fiú alakját. Fila Balázs testesíti meg Fröhlich és Mangold tanár urak kérlelhetetlen szigorát, illetve mindazt, amit haszontalan tanítványuk – Bauer – kitalált róluk. Kissé testes, elegáns és szálfaegyenes, amilyen egy háború előtti középiskolai tanár. Az osztálytársakat alakító színészek is kiválóak, így elsősorban Baronits Gábor, Vecsei László, de Szelle Szilárd, Sütő András és Szűcs Péter Pál is jól teljesít. A lányoknak ezúttal kevés szerep jutott. Elsősorban kamaszlányokat kellett játszaniuk és nőiességüket hangsúlyozni. Kuna Kata és Menczel Andrea megfelelt ennek a követelménynek.

Dramaturg: Deres Péter, koreográfus: Vislóczky Szabolcs, asszisztens: Peron Dorottya, produkciós vezető: Ridzi Gábor, művészeti vezető: Karinthy Márton. Ezúttal aztán duplán érvényes a színház szlogenje: Családban marad.

Bemutató és megtekintett előadás: 2018. március 23.

Budapest, 2018. március 26.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©