Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KUTYAHARAPÁS

Szkéné Színház

A Nézőművészeti Kft., a Vádli Társulás, a Jászai Mari Színház és a Szkéné közös produkciója.

(Mocskosszájú gengszterdráma 16 éven felülieknek)

Székely Csaba nem titkolja, hogy Tarantinónak a Kutyaszorítóban (1992) című filmjéből vett át sok részletet, ötletet. Merész vállalkozás, hiszen Tarantinónak sikerült „kultfilm”-et készíteni, így nagy a kockázata annak, hogy nem sikerül azt meghaladni. Székelynek sikerült a színészekkel és a rendezővel (Szikszai Rémus, egyben ő a dramaturg is) szövetkezve, úgy, hogy előre menekült, a szöveg még trágárabb, a szereplők sokkal jobbak, az eseményt mai társadalmi problémákkal színesítette, aminek alapján már is a miénknek, hazainak érezzük és tudjuk.

Hatan, Dzsóbácsi (Fodor Tamás) és fia, Kicsidzsó (Bercsényi Péter) szervezésében egy bankrablást terveznek. Komolyan készülnek, el is próbálják pontosan, mintha a helyszínen lennének, minden átgondoltnak, jól szervezettnek tűnik. A terv szerint végül mindenkinek sok pénze lesz, és nem kell embert ölnie az akció során. Nem úgy történik, ahogy tervezték. Sok a halott a rendőrök között, és a bankrablók közül is meghalnak ketten a helyszínen, majd még egy később, azután egymást is ’ritkítják’. Végül is senki sem marad életben, és a rendőr ezredes Berkovics (Kardos Róbert) már csak a vérfürdő eredményét láthatja.

A történet, mint minden bankrablás, önmagában is izgalmas, tele van fordulatokkal, még akkor is, ha sejtjük a végét, mivel a filmnek megfelelően kezdődik, akkor úgyis fog befejeződni. Nem is a történeten izgulunk, hanem élvezzük a megoldások sajátosságait.

Az egyik remek ötlet, hogy a hat bankrablót egy-egy körülöttünk, velünk élő népcsoportról nevezte el a szerző. Megjegyzem, hogy a filmen színek (fehér, barna, pink stb.) adják az álneveket. Ez számunkra nem jelentene semmit, viszont így, hogy A Román (Mucsi Zoltán), A Szerb (Nagypál Gábor), Az Ukrán (Király Attila), A Cigány (Kaszás Gergő), A Tót (Katona László), A Zsidó (Szikszai Rémusz) rögtön érezzük, hogy itt másról lesz szó, nemcsak a film másodkiadásáról. Jól gondoltuk, szórakoztató, humoros és elgondolkoztató viták, összeütközések voltak a szereplők között abból kifolyólag, hogy az elnevezésükből származó jellegzetességeket, sőt sztereotípiákat is hordoztak. Ezek a helyzetkomikumok, viták nem is voltak olyan viccesek, ha belegondolunk, inkább el kellene szégyellni magunkat, hogy ilyen szinten élünk az előítéleteink által irányítva együtt, egymás között.

A bankrablásra való felkészülést tarkítják a sajátos, kelet-európai és ráadásul modern emberi kapcsolatok. Az egyik probléma generációs. „Apa, most te szervezed, vagy én szervezem az akciót”-mondat sokszor elhangzik Kicsidzsó szájából, és nagyon jellemző. Kell a fiataloknak a hely, a jövő, de nem kell az előző generáció tapasztalata, persze lehet, hogy az nem is használható az új körülmények között. Dzsóbácsi nem hagyja magát háttérbe szorítani, véleményt mond, néha dönt Kicsidzsó helyett. A krimik klasszikus problémája a beépített ember. Ki ő, hős, vagy spicli, talán áldozat? A Szerbnek jut ez a kettős (esetleg hármas) szerep. A Cigány, mint tudjuk, öntörvényű, vagy talán egy másik társadalom törvényei adják a viselkedésének a hátterét? Az Ukrán feladata a közízlés és közgondolkodás szélsőséges elemeinek képviselete az abszurditásig. Ezen túlmenően is a történés, a humor és tragédia határán egyensúlyoz. Ő az, aki 5 évet ült Dzsóbácsi helyett, ezért szeretettel fogadja őt vissza, és rögtön beveszi a bankrablásra készülők közé. Kicsidzsóhoz mély érzelmek fűzik az Ukránt – újabb szál, amelyen keresztül a mai kor problémái kelnek életre a darabban. A nagyon problémás Ukrán hol sír, hol kegyetlen gyilkos. Ő veszi észre a bankrablás helyszínén a túl korán érkező két rendőrt egy autóban, akiket rögtön agyonlő, ezzel a megállapodástól eltérő irányba terelve a történéseket. A Román érzelmes, jóhiszemű. Ő a színpad motorja, vele történnek a lehetetlen események. Ő tanít csalni, és őt csalják meg.

A Halál angyalának a szerepeltetése is a remek ötletek közé tartozik. Ma már nem Kháron révész viszi a halottakat a Sztüx folyón át a pokolba, hanem a Dead Line Airline Stewardesse (Pálmai Anna), aki a TV képernyőjéről biztatja a félholtakat bájos modorával és még bájosabb szövegével, hogy azt a kis időt a meglövéstől a halálig élvezzék, mert ennyi az élet számukra, később már nem lesz lehetőségük az életre.

Apró pillanatok, amelyek hozzájárultak a mi mai viszonyaink sajátosságainak ábrázolásához: Például Dzsóbácsi telefonja megszólal a bankrablás tervezése alatt. Ugyan ki telefonál ilyenkor? Mint megtudjuk, a polgármester, akivel nagyon baráti beszélgetés kezdődik. Vagy beszélgetni kezdenek a Saul fia c. filmről. Ez a humornak és a bunkóságnak a tárházát eredményezi. Egymás szavába vágva nem jutnak semmire, míg végül a Román zárja le a vitát azzal, hogy a lényeg, hogy az Ukrán nem látta, de nem is tetszett neki. Bizony sokan nyilatkoznak hangosan és megmásíthatatlanul valamiről, amiről fogalmuk sincs – nagyon jellemző. Jót nevettünk ezen a mondaton is!

Csodálatosak voltak a szereplők, mindegyik. Nekünk nézőknek az az érzésünk, sőt a meggyőződésünk, hogy a darab sikere az ő munkájukon nyugszik. Ez nemcsak munka volt a részükről, hanem szemléletmód, meggyőződés. Humoros, vidám szórakoztatás komoly háttérrel és mondanivalóval.

Nemcsak nekünk, nézőknek emlékezetes előadás marad, hanem, biztos vagyok abban, hogy a színészek életének is meghatározó állomása ez a játék. Talán ugyanez vonatkozik a rendezőre, Szikszai Rémuszra is. Először is volt a film és minden, ami ezután következett Szikszai nélkül elképzelhetetlen, ugyanis a Székely által megírt darab nem lehetett egy mondatról mondatra pontos szöveg. Láthatóan a végeredményben a színészek sajátosságai, az improvizáció lehetősége is benne van. Ekkor azonban a fő felelős és szervező, összehangoló a rendező. Csak úgy születhet meg a darab, ha ő képes ezt a laza szerkezetet összetartani. Meglepve olvastuk a színlapon, hogy a darab szakmai tanácsadója Ambrus Attila, de rögtön meg is nyugodtunk, akkor a bankrablással foglalkozó részek sem amatőrök által szerkesztettek. Egy film nem elég a jártasság megszerzésére, és okos ember attól kér tanácsot, aki ért hozzá.

A Rendőr: Kovács Krisztián.

Díszlettervező: Varga-Járó Ilona. Jelmeztervező: Kiss Julcsi . Video: Újvári Csaba . Fény: Mervel Miklós. Hang: Molnár Péter.

Bemutató: 2016. szeptember 10.

Megtekintett előadás: 2018. január 16.

Budapest, 2018. január 26.


Tóth Attiláné
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©