Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

AZ OROSZLÁN TÉLEN

Belvárosi Színház

Legendákkal teli múltja van a darabnak. Az egyik érdekesség, hogy a szerző, James Goldman, aki forgatókönyv író volt elsősorban, ezt az egy drámát írta, de ezt érdemes volt. Szellemes, energikus, tele van ármánnyal és örök igazságokkal. Politikai krimi (vagy paródia) kegyetlenül emberi, és ami nagyon fontos: nincs „befejezve”, nincs jó és rossz, így nem is győzhet a jó, de az igazi rossz sem, hiszen sokan vannak rosszak, és mind ugyanazt akarják, a trónt, de most még senki sem kapja meg, ahhoz még kell (a történelem szerint) 6 évet várni. Minden marad úgy, ahogy volt, ahogy elkezdődött a darab. Nem tehetünk mást mi nézők, mint gondolkozunk azon, amit láttunk és hallottunk, és ez eltarthat több napon keresztül, annyi különös és gyakori, sőt talán mindennapi esemény és bölcsesség omlott ránk a színpadról.

1968-ban a darabból készült film óriási siker volt. 1969-ben három Oscart zsebelt be. A hat jelölés közül, ugyanebben az évben Golden Globe-díjból megkapott kettőt a hét jelölés közül és a Brit Filmakadémia (BAFTA) is kiosztott egy díjat a filmnek az 5 jelölés közül. Erre a filmre nem érvényes az a rosszindulatú és panaszkodó mondás, hogy azok a filmek nyernek Oscart, amelyek nem hoznak kasszasikert. Ennyi díj egy év alatt rendkívüli, és ehhez társult az anyagi siker is.

A mi generációnknak hazai emléke is van a darabbal kapcsolatban, hiszen felejthetetlen Garas Dezső és Törőcsik Mari mint Henrik és Eleonóra, a régi József Attila Színházban.

A történet 1183 karácsonyán játszódik, ezt magától II. Henrik királytól tudjuk. A szereplők igaziak, de az esemény nem történelmi. Nem lehet tudni, hogy 1183-ban így zajlott-e a karácsony Plantagenetéknél. II. Henrik királyt (Gálffy László) a darabban már öregnek tekintik, és ő maga is az öröklésről, a jövőről gondolkodik, pedig még 6 év uralkodás vár rá, és ezalatt még sok minden történhet, mint ahogy történt is. Az öröklést szeretné megbeszélni a fiaival Henrik most, az ünnepek alatt. Különös karácsony ez, mert a királynét, Eleonórát (Hernádi Judit) is kihozatja a tartózkodási helyéül kijelölt kastélyból, és megjelenik Fülöp (Horváth Illés), fiatal francia király is. Fülöp apjával egyezett meg Henrik még régen, és így Franciaország nagy részén ő uralkodik. Ez a kor jelentős az európai történelem szempontjából, ugyanakkor alkalmas arra is, hogy örökérvényű problémákat lehessen ezzel a történelmi korral a háttérben bemutatni. Ezért írt drámát Az oroszlán télen című drámából (és a történelemből) ismert szereplőkkel Shakespeare, Jean Anouilh, Becket és lehet, hogy még mások is.

Összegyűlik a család. Az egyik fiú katona, ő (a majdani Oroszlánszívű) Richárd (Schruff Milán), (föld nélküli) János (Ötvös András) a legfiatalabb otthon, apja árnyékában tölti napjait, a harmadik Geoffrey (Mészáros Máté) szintén. Nemrégen még négy fiú volt, de Henrik, aki örökösnek tekinthető lett volna, még nyáron meghalt, és valamikor régen az elsőszülött is. Így az örökségre a három különböző tehetséggel, de egyenlő hatalomvággyal megáldott fiú várakozik. Henrik vágya, hogy egyben maradjon az a hatalmas birodalom, amit ő alakított ki – ez hiú ábránd –, ezt ő is tudja, de megpróbálja cselszövéssel, ármánnyal kipuhatolni, hogy mi történne, ha az egyiknek vagy a másiknak adná a trónt, hogyan viselkednének a többiek. Ugyanezt akarja megtudni az anyjuk is, és ő még azt is, hogy a férje hogyan képzeli a közeli jövőt, szívesen maradna itt a királyi kastélyban. A hazudozás, az ármánykodás hangulatát tölti meg a gyűlölködés mellett szerelemmel Fülöp testvére, Alais (Szakács Hajnalka). Ő Henrik szeretője, és felmerül, hogy majd talán maga Henrik veszi el feleségül, és ekkor megtudjuk, hogy a hercegnő is törődik esetleges jövendőbeli gyermekeinek a lehetőségeivel, az örökösödéssel. Mindenkinek jár az agya, terveket sző a másik ellen, hazudnak egymásnak és nekünk, nézőknek. Igyekezni kell, hogy a sok hazugsággal tarkított helyzetben nehogy kicsússzon a valóság a látókörünkből.

Élvezetes szerelmi drámát láttunk, Henrik és Eleonóra összetartoznak azóta, amióta megismerkedtek, amióta először meglátták egymást. Eleonóra Fülöp apjának volt a felesége, de nem tudott neki fiúkat szülni, csak lányokat, ezért a pápa hozzájárult a válásukhoz. Már akkor Henrik volt, nem is a háttérben, hanem Eleonóra életében a főszereplő, és fordítva. Jöhet bármi, szeretők, politikai cselszövés, érdekellentétek – ezek csak tarkítják azt a helyzetet, hogy egymást tekintik örökké igazi tényezőnek.

Egy öttagú család drámáját is láttuk, kiegészülve olyan kapcsolatokkal, amelyek ugyan nem meghatározók, de érdekeik miatt talán támogatnak valakit a családból, és ezzel beleszólhatnak a család belső kapcsolatainak alakulásába. Fontos észrevenni, hogy ugyanabban a családban a három fiú egészen más tulajdonságokkal és célokkal rendelkezik, és az egymás iránti megértés, a közös érdek racionális támogatása egyszerűen nem létezik. Gyűlölködve, ellenségesen állnak egymással szemben. A szülők nem tudnak, sőt egyelőre nem is akarnak dönteni abban, hogy melyik fiukat támogassák, kivel kötött megegyezés jelentené saját érdekeik érvényesülését.

Mivel ez a család olyan helyzetben van, hogy döntéseik befolyásolják a világtörténelmet, itt a családi vita egyúttal egy remek politikai krimi is. Úgy gondolom, hogy a szerzőt a politikai érdekellentétek kegyetlen érvényesítésének harca foglalkoztatta, ehhez keresett keretet, hátteret, amibe belehelyezve a vitákat, egyszerűvé válhat a bemutatás. Megértettük, hogy a politikai érdek érvényesítés során minden korban egyszerű emberi tulajdonságokkal találkozhatunk, a sértettséggel, a hatalomvággyal, a kényelem szeretettel, és az önmagát túlértékelt, kétségbeesett figurák törekvésével, és sajnos a nép, a világ, az ország stb. érdekei csak fedőfátyolt jelentenek.

Szikszai Rémusz rendezésében a darabnak mind a három szintje remekül kibontakozott. Jó volt a díszlet (Khell Zsolt), ami először, „kitöltetlenül” nem volt megnyerő, de a darab belakta, és kiderült, hogy kényelmes és megfelel a gazdaságosság igényének is. A jelmezek (Kiss Julcsi) segítették a jellemek és a családiasság kifejezését. Eleonóra öltözete volt számomra a legjobb, a vendég és az egyik legfontosabb személyiség kettősségét hangsúlyozta a díszes, mindenkitől eltérő öltözete. Hiába ő a család egyik legfontosabb tagja és most együtt a család, de neki ez nem otthona, ő itt vendég. Henrik hanyag, kimondottan otthonias öltözete mindenki számára tudtul adja, hogy nem tiszteli a többieket, számára nem éppen ünnepi alkalom a család együttléte, csupán egy esemény, amelynek során nem engedi megzavarni saját kényelmét, vagy szeretőjével töltött idejét.

Az óriási sikerhez mindannyiuk munkája kellett, de a darab szerkezetéből adódóan Henrik és Eleonóra viszik az egészet a hátukon. Ezt a változásokkal, ármánykodással teli darabot tiszteletet és csodálatot megérdemlően játszotta végig és vitte sikerre Hernádi Judit és Gálffy László.

Producer: Orlai Tibor.

Bemutató és megtekintett előadás: 2017. december 21.

Budapest, 2017. december 25.
 

Tóth Attiláné

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©