Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

XIV. RENÉ

Karinthy Színház

Műfaja: zenés hatalmi őrület három felvonásban, két részben. Harsányi Zsolt és Zágon István írta a szövegkönyvet és a dalszöveget, zenéjét szerezte: Eisemann Mihály. Rendező: Csizmadia Tibor, a rendező munkatársa: Solténszky Ráhel.

XIV. René egy képzeletbeli pici ország uralkodója Ladomériában. Itt játszódik a zenés-táncos vígjáték, kedves nyelvi játékokkal, remek, Rejtő Jenő stílusára emlékeztető eredeti szófordulatokkal, tele vidámsággal, humorral és lélekgyógyító derűvel. 

Első bemutatója 1940-ben volt a Vígszínházban Tolnay Klárival, Mezey Máriával, Ajtay Andorral és Feleki Kamillal, annak idején fergeteges sikerrel. (Később 1947-ben még Nagyváradon, majd hosszú idő múlva 1987-ben Kecskeméten, 1993-ben Szolnokon és 1999-ben Székesfehérváron is bemutatták.)

És ma? A Karinthy Színház mostani bemutatójának közönsége sem akarta egykönnyen – az előadás végén, hosszú, szűnni nem akaró vastapsa után – leengedni a színpadról a társulatot. Most is teljes volt az elégedettség. Pedig meglepő módon igen hosszú a darab, közel háromórás, de olyannyira kikapcsolódást nyújtó, kellemes hangulatú és könnyű, hogy szinte szemvillanásnyi időnek tűnt e tisztes időtartam. Akik jegyet váltanak rá, arra számíthatnak, hogy nagyon szórakoztató, édes kacagással, érzéki felüdüléssel, felhőtlenül tölthetnek el egy kellemes estét.

Annak idején az aktuálpolitikai áthallások miatt betiltották az előadást a vidéki színházakban a szélsőjobb követelésére. Ma ilyen felhangja semmiképpen sem lehet, bár korrupcióról, cselszövésekről, kicsinyes hatalmi játszmákról, ellenzéki tüntetésről is szó esik benne. Például kiragadva egyetlen mondatot, hogy annak idején mi lehetett az oka a betiltásnak, jót kuncogott a közönség, amikor az a mondat hangzott el, hogy a legnagyobb bűnözőből is belügyminiszter lehet.

Ladomériában „kilopták a lyukat az ágyúcsőből” és „ellopták a víztől a vezetéket is” –sopánkodott Mária Eleonóra főhercegnő (Egri Kati).  XIV. René, Ladoméria királya (Járó Zsuzsa) férfinak öltözött szerelmes királynő, s ebből származnak a bonyodalmak. Ez az a nagy titok, mely alapvetően felforgatja a mini államot, mely politikai válságban vergődik, miközben XIV. René trónjának követelésével érkezik meg György főherceg (Dányi Krisztián), aki a trónörökös. Nyíltan lázít az uralkodó ellen, és ki akarja robbantani a forradalmat, de közben óriási szerelembe esnek egymással, amikor kiderül, hogy a férfi uralkodó valójában nő. Közben egy szomszédos nagyhatalom királyasszonya is feltűnik a színen, szintén trónkövetelőként, Irina Illyria királyasszonya (Bozó Andrea), aki egyébként sajátos „illyr nyelven” beszél, a ladoméri nyelvet pedig töri és akcentussal ejti ki. Például volt egy ilyen kedves mondata is: „Hohó, de mink nem estünk a fejnek puhájára”, s ezzel sok mindent elárult. Természetesen nem sejtve, hogy XIV. René uralkodó valójában nem férfi, hanem nő. A színtársulat minden tagjának teljesítménye külön elismerő szavakat érdemelne még, mert egyaránt bizonyították kimagasló tehetségüket nemcsak prózai színészként, hanem táncos komikusként is egy színészi szempontból embert próbáló feladat tökéletes teljesítésével. Legalábbis a nézőtérről számomra úgy tűnt, hogy a közel 180 perc éneklés, tánc és prózai részben sem véltem felfedezni egyetlen bakit, rossz mozdulatot vagy hibát sem, amit nem szabad szó nélkül hagyni.

Több jó poénlehetőség rejlik a Csonka András által megformált számos szerepben, így Achille udvari fő álláshalmozó, aki a tőle megszokott magas színvonalon, rendkívül megnyerően formálja meg szerepeit, vagy Széles Tamás, aki a miniszterelnököt, János herceget személyesíti meg, maradandó nyomot hagyva a közönségben. A fiatal Ágoston Péter, aki a miniszterelnök fiát játssza, vagyis Alfonz herceget, friss életerőt, derűt vitt a színre, akárcsak Ladányi Júlia Henriette főhercegnő szerepében.

Mivel a teljes színmű alatt a legfontosabb történések mindig szívügyekben történnek, végül ez old meg mindent. Minden szerelmes megtalálja saját párját, persze szigorúan nézve tisztán csak közügyből, a konfliktusok megoldására.

Magával ragadó a zene (zenei vezető: Fekete Mari, zenei munkatárs: Termes Rita), a táncos jelenetek (koreográfus: Vislóczky Szabolcs), gyönyörű, előkelő kosztümökben, királyi díszletek között, fülbemászó, slágergyanús dalbetétekkel, andalítóan szépek (díszlet-jelmez: Zeke Edit).

Döntse el a kedves Olvasó, hogy ezekből a szövegkönyvből kiragadott humoros szavakból talál-e bármilyen utalást a mára: „Azt szeretném tudni, hogyan lehetnek maguknak anyagi gondjaik, mikor van egy világhírű játékbankjuk, amelyik a monte-carlói játékbank után a második legjobb ilyen vállalat egész Európában”. „A játékbank jövedelmeit még tavaly kénytelenek voltunk elzálogosítani a Speyer-bankháznál. Sőt mi több, a záloglevelet Speyeréktől megvette valaki, aki egyetlen számba vehető jövedelmünket a kezében tartja”.

Bemutató és megtekintett előadás: 2017. november 10.

Budaörs, 2017. november 12.


Eller Mária

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©