A világrend
helyreállításáért fogalmazza meg
morális elemző tanításait Karel Capek
híres művében, A
fehér kórban, melynek központi
kérdése a humanizmus harca a terjedő
fasizmus ellen. A „második
világégés” időszakában, a XX.
század elején,
1937-ben keletkezett. Vajon miért ragaszkodnak
„foggal-körömmel” hatalmukhoz a haza
vezetői, még saját életükért
cserében sem képesek meghozni a helyes
döntést,
hogy szembeforduljanak a háborúval, s tegyenek a
békéért. Egy, a szövegkönyvből
kiragadott részlet jól példázza, hogyan
gondolkoznak, minden helyes erkölcsi
morált félretéve a hatalmasok erről: „Mi,
tudományos dolgozók azonban tudjuk,
milyen jelentéktelen és szánalmas a mi
érdemünk annak az érdeméhez képest
(vagyis
a diktátorról van szó – E. M.), aki sokkal
súlyosabb vészt hárított el, az
anarchia veszélyét, a barbár szabadság
járványát, a korrupció
lepráját és a
társadalom széthullásának pestisét,
amely már megtámadta és majdnem végzetesen
legyöngítette nemzetünk szervezetét.”
A mű a vérengző
politikai eszmék járványszerű
terjedésének szimbolikus játéka.
Felvilágosít,
oktat, elgondolkodtat és mégis szórakoztat. Karel
Capek politikailag
legfontosabb színjátéka a fasizmus elleni
felvilágosító küzdelemről. Vajon
miért vette elő a rendező, Frigyesi András
ezt az elfeledett darabot? Van-e áthallás benne a mai
viszonyainkra? Talán
igen, talán nem. Hiszen van benne szögesdróttal
körülvett karantén, szembe van
benne állítva a parancsuralmi rendszer a
demokráciával, de mégis a történet egy
képzelt, kissé ijesztő jövőbeli világban
játszódik. „Túl sok ember él
már ezen
a világon, az egyik felének pusztulnia kell, hogy jusson
hely a másik felének”
– idéztem a darab szinopszisából.
Ebben a
képzeletbeli
világban egy bélpoklosság módjára
terjedő, ismeretlen eredetű újfajta pestis
tizedeli az embereket. A járvány az 50 év
felettieket gyilkolja halomra, de
mindenkiből öreg lesz, aki nem hal meg fiatalon. Úgy is fel
lehet fogni, mintha
ez a jelkép a fehér faj bomlásának
tünete volna. Egyszer csak feltűnik a naiv
orvos, Galén doktor (P. Petőcz András
m.v.), az egyik főhős, a harcos, kemény és hajthatatlan
humanista, aki
feltalálta a kór ellenszerét. „Csakhogy nem
hajlandó a receptet közkinccsé
tenni, amíg a haza és a többi hazák felelős
vezetői meg nem fogadják, hogy
felhagynak minden háborúval” – áll a
darab ajánlójában. A mű végén
mégis az a
feldühödött tömeg ontja vérét, akiket
védelmezett s akiknek gyógyulásukért
mindent megtett.
A műben nagy csavar
még, hogy míg a gazdagoknak jobbak az
életesélyeik, addig Capek-nál Galén
doktor csak a szegényeket hajlandó
gyógyítani, a gazdagokat, a háború
haszonélvezőit nem. A másik két főhős a
diktátor, a Tábornagy Asszony, akit
ezúttal Iván Ildikó (m.v.)
személyesített meg, kellő határozottsággal,
meggyőző alakítással, továbbá a
pénzfejedelem, Krüg báró (Bregyán
Péter),
a hadiipar koronázatlan királya, aki maga is megkapja a
betegséget, és miután
Galén doktor kitart álláspontja mellett, hogy ő
csak a szegényeket kezeli, az
előadás vége felé főbe lövi magát.
Szívem szerint idesorolnám még a
háborút,
halált, erőszakot megtestesítő AZ, Leprás,
Szárnysegédet is (Chován Gábor),
hiszen fontos jelkép,
üzenet hordozója.
Továbbá
fontos
mellékszereplő a gazdag kispolgárt
megszemélyesítő Apa (Ilyés
Róbert) és Anya (Karsai
Klára m.v.), az áltudós klinikus Prof. Dr.
Sigelius (Sipos Imre m.v.), aki jellemtelenül
Galén doktor sikereit magának
sajátítja ki, és Csitri,
Újságíró (Bohoczki
Sára), aki felületes hozzáállást
mutat e nehéz, súlyos ügyben.
Míg Galén
doktor a
demokratikus szabadság és világbéke
eszményét képviseli, vele szemben a hatalom
és önkény megtestesítője, a Tábornagy
Asszony az antihumanista eszményt
szimbolizálja. Ez utóbbi az erőszakra épít,
akinek kezében az emberélet csak
eszköz, miközben hamisan hivatkozik Istenre, ennek
ellenére megbabonázva issza
szavait a tömeg.
Végső
konklúzió, hogy
a fasizmusnak, általánosságban véve is a
diktatúráknak az a következménye, hogy
az egyetemes emberi élet magát őrli fel ilyen
körülmények között, miközben
bebizonyosodik a parancsuralmi rendszerről, hogy meddő és
silány.
A rendező újszerű
ötleteivel mindent megtett azért, hogy a
nézőkhöz nagyon közel hozza és
személyes élménnyé tegye a színpadon
játszódó eseményeket. Az előadás
első
perceiben érdekes meglepetésben volt részünk
a nézőtéren: miközben egy fehér
átvilágított paravánon
szürreális fényfoltok úsztak, minket a
nézőtéren
füstfelhő burkolt be, olyannyira, hogy a mellettem ülő
barátnőmet sem láttam
tőle. Neki kellett néhány perc, hogy megnyugodjon, nem
gyulladt ki a nézőtér,
csupán az előadás része a minket
körülvevő fehér füstfelhő is. Én nem
éreztem
„rossz húzásnak”, rögtön
együttérzést váltott ki belőlem minden beteg
emberrel
kapcsolatban, akiket pár perc múlva megpillantottunk a
három részre tagolt,
lejtős színpadon, miután kinyílt, elfordult a
fehér paraván.
Nagy kontraszt volt
és
igen erősen felcsigázta érdeklődésünket a
második felvonás elején a
gyerekkatonák színre lépése. A kezdő
percekben az átvilágított félkör
alakú
paraván mögött jókedvű, hancúrozó
gyermekek árnyjátéka sejlett fel, majd amikor
szétnyíltak a tolóajtók, akkor jött a
meglepetés. Kis „puskácskáikkal”
trenírozták az ifjoncokat, arra
kényszerítve őket, hogy még saját apjukat
is
tagadják meg. Az „agymosás” sajnos jól
sikerült, előbb-utóbb minden gyerek
„beadta a derekát” egy kislány
kivételével, de végül ő is megtört.
Ekkor
bevillantak agyamba azok a szomorú felvételek a
gyerekkatonákról, akiket a II.
világháborúban besoroztak a német
hadseregbe és kényszerítettek gaztettek
végrehajtására vétlen kicsiként.
Sajnos, nem kell ilyen messzire mennünk az
időben, az ISIS gyerekkatonáiról is keringenek
megrázó felvételek mai
világukban Szíriából és
környékéről.
Ebben a műben az egyes
karaktereknek nem kidolgozott jellemábrázolásuk
van, mint a drámákban, hanem jelképek,
melyeken keresztül személyiségek és tartalom
rajzolódik ki. Összességében
magával ragadó, egyéni és meggyőző
alkotás. Ajánlom minden olyan
színházlátogatónak, aki nemcsak
szórakozni megy a színházba, hanem szeret
elgondolkodni is világunkról, amiben
élünk.
Fordította: Rubin Péter.
Bemutató: 2017.
március 4.
Megtekintett
előadás: 2017. október 29.
Budaörs, 2017.
november 1.
Megjelent a Kláris 18/3. számában.
Eller
Mária