Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

VŐLEGÉNY

Belvárosi Színház

A Szentendrei Teátrum és az Orlai Produkciós Iroda közös előadása

Szép Ernő vígjátékát, mélyén kis szomorúsággal most Novák Eszter gondos rendezésében láthatjuk. (Dramaturg: Kárpáti Péter.) Az előadás nemhogy nem okoz csalódást, de a hatalmas siker igazolja mind a darabválasztást, mind az előadásmódot, stílust és kivitelt, már túl a bemutatón is, abszolút teltházzal. Egyszerűen jó látni-nézni, tele élettel, humorral, kedvességgel és némi derűs iróniával. A keserűséget, a filléres gondokat, a napi otthoni robotot (címek másolása borítékokra fillérekért, „bubák” varrása feltehetően szintén fillérekért) elfedi a nagy kavarodás, az igyekezet, hogy egy óra alatt a szedett-vedett, szinte minden szükséges holmit nélkülöző háztartás úri vendégfogadó hellyé alakuljon át gőzölgő friss kávéval, cselédlánnyal (László Lili), kuglóffal és vajas pogácsával, sőt naranccsal és szőlővel. Meg cigarettával. Csupa-csupa luxus a számukra. Kölcsönből mindez, de kölcsön van a porcelán kávéskészlet, sőt a szalvéták is, vagy a gramofon. A „díszlet”-hez (mert mi más is egy lakásberendezés igazából mint díszlet magunknak és a külvilágnak?) pompásan illik az írógép, igaz, itt úgy állítják majd be, mint a házigazda hobbiját… és mindehhez persze pontosan tudják, kitől mit lehet kölcsönkérni, jól bejáratott itt minden -- az 1900-as évek elején, a "békeidőben".

Egyszóval, a Csuszik család. A mama (Takács Kati), aki brossával saját álomvilágát éli, a lányok, egyikük beletörődve a háztartást vezeti és bubákat varr (Mariska – Tóth Ildikó), másikuk dolgozik valahol és fáradt (Duci – Szabó Irén), az öccsük, aki a borítékokat címezi és megpróbál tanulni a hangzavarban (Zoli – Hevesi László), no meg Kornélia, a szép Kornélka, akinek az a feladata, hogy – jól – férjhez menjen (Kovács Patrícia). Ő még vidám, örül az életnek: vőlegény a láthatáron! Fogorvos, akit szeret. És aki őt szereti.

Van persze papa is (Gazsó György), akit rendszerint a kávéházból kell hazacsalni és vigyázni, hogy megfelelő módon viselkedjen. Szép lassan rájövünk, miért kell vigyázni rá… ami persze nemigen sikerül.

És megjön a vőlegény! Kedves, tisztelettudó, szerény – aztán megeszi az összes pogácsát, a kávét rengeteg cukorral issza, a kuglófot befalja… (Fox Rudi – Szabó Kimmel Tamás minden energiájával). Sok illúziónk nekünk nem lehet, de a családnak megmarad. Még aztán is, hogy a papával kissé sok közös ismerősük van a lóverseny látogatóiról. Ó, ő csak a fogukat kezelte! No persze, gondolhatjuk magunkban.

És beszélni akar a papával, négyszemközt. Ez csak egyet jelenthet! Jelent is: a hozomány tisztázását. Nem is keveset kér, de a papa mindent megígér, a meglévő garasokkal szemben a tízezret. Hogyne, másnap írást is visz róla a doktor úrnak, természetesen!

Kornélkának minden reménye azonnal odavész.

Meg sem lepődünk, amikor meglátjuk a szegényesnél is szegényesebb, kopott fogorvosi rendelőt. Ugyan ki is jönne ide kezelésre – mint kiderül, még csak a nem is végzett fogászhoz? A látszatot a papa (Fillár István) tartja fenn, de sok dolga még neki sincs. Az orfeumból jönnek a „barátok” a kivert fogakkal… no és Kornélia. Bevallja a család rémes anyagi helyzetét, a papa folytonos hazudozásait. Erre már a „doktor úr” is őszinte: neki sok pénzért muszáj nősülnie, nincs más megoldás. Kornélia könyörög, vegye el, jó felesége lesz. Szerető?! Arról szó sem lehet! – de aztán mégis. Hiszen szereti. Nagyon.  

És eltelik 5 hét. Kornélia gyönyörű, a fogászt otthagyta, mert annak nincs pénze, neki pedig sok pénz kell. Talált gazdag kitartót, ajándékokat hoz a családnak. Anyja kitagadná, de azért ő is készül, a papával megy az Orfeumba! – mintha mindenki kifordult volna magából. De megjelenik a vőlegény, mintha kicserélték volna. Eltűnt a világfi, eltűnt a nagyképűség, a lezserség, most már harcol a lányért, minden erejével visszatartja a nagyvilági-romlott élettől, jelesül most Velencétől és a gazdag férfitól (szintén Fillár István). Az idősebb lány, a kedves és megértő Mariska fogja pártjukat, végül a fogász – aki megígéri, hogy ledoktorál, és már több igazi páciense is van! – megkéri a lány kezét. Nem könnyen alakul ki az életük az ismét szegényes szobában. De csodák igenis vannak! – most egy arany cigarettárca alakjában. Jó lesz majd aranyfogakhoz!

Hát így. Mindez változatlanul óriási kavarodásban, az idős házaspár egymás közötti csatározásában, a vendég fiú ott-lábatlankodásában.

Játszanak még: Madácsi István,  Gecse Noémi.

Jó a zene is, Lázár Zsigmond érdeme. És a jelmezek! – valóban meglepő Kornél nagy fehérsége kitartott lánynak készülődve, de mindegyikük öltözete a darabhoz-szerephez illő, a mamáé és a papáé például szembeszökően bohókás, Kornélia úri kisasszonyos ruhái viszont visszafogottak, finomak. (Jelmez: Zeke Edit.)

Háromféle díszletet látunk, a kopott, jellegtelen szobából mégiscsak lesz egy úri szobának nevezhető helyiség, a sivár, kopott fogorvosi rendelő – ahol pedig boldogok 5 hétig – kellően visszataszító. (Díszlet: Valcz Gábor.)

Gragika: Csáfordi László.

Bemutató Budapesten: 2017. szeptember 15.

Megtekintett előadás: 2017. október 11.

Budapest, 2017. október 13.

 Györgypál Katalin

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©