Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

AMERIKAI ELEKTRA

Det Norske Teatret, Oszló

A viszonylag kis térben fantasztikus hatást – nem is egyszer! – tudott kelteni, ha nem is váratlanul a (norvég) Det Norske Teatret Oszlóból a MITEM keretében.

Belépve a hosszában megfelezett játéktéren keresztül a nézőtéri széksorokhoz, mintha csak egy kellemes esti bárba léptünk volna be. Halk dzsessz szól a három nagyobb, alacsony pódiumon – billentyűs, középen a dobos, aztán egy gitár –, emberek, mai férfiak-nők jönnek-mennek közöttük, beszélgetnek velük, egymással, a nézők felé tekintgetnek mosolygósan, barátságosan, mintha csak ismerősöket keresnének, fedeznének fel, szórakozásra vágyva. A nézőkkel szemben a nagy fal óriási kivetítőként szolgál, a színpadrészben felállított felvevő a nézők egy részének képét vetíti ki. Halk zsongás... De hát messze nem erről van szó, Eugene O’Neill művének előadása első perceiben már fellángol a feszültség.

Díszlet persze nincs, pár szék, amiket lehet hurcolászni. Fekete padló.

A szereplők egy része leül itt-ott a háttérben, és mi belecsöppenünk az anya – Christine Mannon és fiús fiatal lánya, Lavinia fojtott párbeszédébe. (A norvég szöveget magyar és angol feliratokon olvashattuk.) A feszültség ritkán oldódik, akkor is csak rövid percekre, többször pedig a végsőkig fokozódik. Ebben természetesen a zenének megkülönböztetett szerepe van. A dalok mintha angolul szólnának, de felirat nélkül, amit sajnáltunk, mert szerves részei az előadásnak, a szöveg pedig nem jól érthető.

Az ír O’Neill eredetileg 7 órás, három estés darabját (1929–1931) nem akarjuk itt ismertetni. (Tudjuk, hogy Eugene O’Neill trilógiáját, az Amerikai Elektrát Aiszkhülosz tragédiája, az Oreszteia ihlette) A három rész (kb. egy-egy órában) megfelel a három estének: Hazatérés (a háborúból: az apa, Ezra Mannon tábornok, később Orin, Lavinia öccse ); Hajsza (Orin meggyilkolja anyja szeretőjét, az anya öngyilkos lesz); végül Hazajáró lelkek (a testvérpár egy év után hazaér világkörüli útjáról, Orin azonban nem gyógyul meg, lelkiismeret furdalásában öngyilkos lesz, Lavinia pedig nem megy férjhez a szomszéd Peterhez Nileshez, mint ahogy a szelíd Hazel Niles is egyedül marad Orin halálával. De magányra ítéli saját magát Lavinia is az elátkozott házban.

Pedig egy pillanatra úgy tűnt, Lavinia mégis képes lesz a boldogságra: fekete-fehér fiús öltönyét színes, zöld, nőies ruhára cseréli, szerelemre vágyón, de még a pár percben is disszonáns ez a nagy boldogság-várás: igen, még aznap, Orin temetése napján akarja az esküvőt… Peter ezt lehetetlennek tartja, de végül akkor hagyja ott Laviniát, amikor a lány neki is hazudik (mint oly sokszor addig is mindenki másnak is): azt állítja, hogy „bujálkodott” öccsével.

Az előadás visszaadja a szerző végzetszerűnek megírt drámáját, mindegyik gyilkosság, illetve öngyilkosság elkerülhetetlennek látszik. Az öngyilkosságok sem maguktól történnek, azokat is mások idézik elő, Orin, illetve Lavinia.

A hol halk, kellemes, hol felerősödő, drámai zene szerves része az előadásnak. A háromtagú zenekart rövidebb időre kiegészíti egy negyedik ütős hangszer is (talán malimba).

Ugyanakkor mindkét szünetben, a játéktérbe betolnak két mozgó zsúraszalt üdítő italokkal, pereccel, NAV-hoz bekötött pénztárgéppel, és részben a büfések, részben pedig a színészek egy része, leginkább a Niles testvérpár szolgálja ki a nézőket… és még ez is belefér, hogy aztán szinte észrevétlenül folytatódjék az előadás.

A szereplők olykor leülnek háttal a nézőnek – hogy óriás méretben láthassuk a szereplő arcát a hátsó falra vetítve. Mozdulataik sokszor kimértek, lassúak, drámaiak – például a hazatárt férj és az őt már évek óta gyűlölő, de simán szerelmet hazudó feleség fojtott párbeszéd; ebből váltanak át a tragikus helyzetekben egészen gyorsakká, erőszakosakká. A(z ön)gyilkosságokat természetesen nem látjuk, csak sejthetjük a rendkívül erős zenéből-énekből, utólag értesülünk, hogy mi történt.

Részben az erős hangszer- és ének-hatások miatt szinte beleeszi magát egészen a legbelső zsigereinkbe az embertelenség, a gyilkosságok, a háború, a gyűlölet elleni elemi felháborodás és lázadás. Megalapozott az óriási siker.

Eugene O’Neill művét színpadra alkalmazta Cecilia Ölveczky és Eirik Stubø.

Szereplők:

Orin – Torbjørn Eriksen, Lavinia – Kirsti Stubø, Adam Brandt – Lasse Kolsrud, Ezra Mannon tábornok – Bjørn Skagestad, Christine Mannon – Gjertrud Jynge, Peter Niles – Espen Løvås, Hazel Niles – Marie Blokhus.

A kiváló zenészek: Steinar Sønk Nickelsen, Erik Nylander, Håvard Stubø.

Fénytervező: Torkel Skjærven.
Video: Boya Bøckman.
Dramaturg: Cecilia Ölveczky.
Zenei vezető: Steinar Sønk Nickelsen.
Díszlet- és jelmeztervező: Kari Gravklev.

Rendezte: Eirik Stubø.

Megtekinthettük: 2017. április 24.

Budapest, 2017. április 25.


Györgypál Katalin

 

 
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©