Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

„CSAK SZÓLANI EGY SZÓT MINT EMBER"

(Horváth Lajos Ottó önálló estje Szép Ernő műveiből)

Nemzeti Színház – Bajor Gizi Szalon

Szép Ernő írásai, gondolatai szólalnak meg Horváth Lajos Ottó ihletett előadásában a Nemzeti Színház „toronyszobájában”. Ez az épület ötödik emelete, néhány éve az önálló estek állandó színhelyévé vált. A pici színpadhoz pici nézőtér tartozik, kb. negyven, esetleg ötven ülőhely fér el benne. Amikor a színész egyedül veszi magára valakinek az énjét, és magán keresztül szűri meg, majd tárja a közönség elé vallomásait, meghittebb az előadás egy kisméretű helyszínen. Ezúttal is néma csöndben vártuk Szép Ernő megszólaltatóját.

Szokatlan környezetből bújik elő Horváth Lajos Ottó. A kórházi hordágyon fekvő fekete műbőr zsák cipzárja szétnyílik, és előbújik a színész, aki cseppet sem hasonlít a szelíd tekintetű, alacsony, vékony dongájú íróhoz. Szép Ernő egész életében a „nagyok” árnyékában létezett, és szinte minden irodalmi műfajt kipróbált, mindegyikben alkotott jelentőset, az irodalmi köztudat azonban szeret megfeledkezni róla. Nos, itt, a hordágy keretet képez, innét indul és ide tér vissza az író.

A költő, író, újság-, és drámaíró műveiből, önéletírásaiból, húgának naplójából származó szövegeket Ernyei Bea szerkesztette egybe és alkalmazta színpadra, Galambos Péter rendezte. Bár nincs feltüntetve külön díszlet- és jelmeztervező, színész, dramaturg és rendező ötletéből születhetett meg a színpadkép, amelyben Horváth Lajos Ottó mozog. Összepakolt bőröndjében keresgél, és gyakran nyúl kezével a malterba, hogy a folyékony anyagból rajzoljon a bőrből kialakított három ablakra női fejeket. Ezzel a malteros festéssel varázsolja elénk a Natália című regény három nőalakját. A színész teste is malteros, és fáslik borítják szinte mindenhol, ezek aztán lefejtésre kerülnek, a maltert fokozatosan mossa le magáról a színpadképhez szervesen hozzátartozó mosdóban. E mögé a felépített koreográfia mögé sorakozik föl minden Szép Ernő vallomás. Hisz minden mondat egyes szám első személyben hangzik el, jótékonyan összemosódik a regény, novella és a megélt élet. Utóbbi szerves része a sűrű álomlátás, jó néhány erotikus álmot varázsol elénk az írót megszólaltató színész.

Az író gyerekkoráról alig, íróvá válásáról, szerelmeiről, háborús éveiről annál többet hallunk. Fájóan számol be kudarcairól, de még érdemeit sem dicsekvéssel meséli el, inkább önkritikus éllel. Ki hitte volna, hogy az I. világháborúba önkéntesként vonult be, kardjára rávésette ezt a később rosszízűvé vált mondatot: Leben und leben lassen (Élni és élni hagyni), amiért katonai feljebbvalója kigúnyolta. Meglepő művészi öntudattal rendelkezett, írói tudatossága akadályozta meg abban, hogy megnősüljön, családot alapítson. Szerelmi kapcsolatai ezért szakadtak meg, minden lányt, asszonyt hagyott elmenni magától, egyik után sem ment, ha azok elmaradtak. Anna húga lett a társa, aki vállalta a társ szerepét, és bátyjának áldozta magánéletét.

Szép Ernő javíthatatlan idealizmussal bírt, mindvégig hitt az emberi jóságban, szeretetben. Abban is hitt, hogy majd valamikor jó és rossz kiegyenlítődik, átalakul, formálódik. Saját életéből sem tartotta meg a rossz élményeket, a második világháború nehéz éveiről, bujkálásairól nem beszélt. S arról sem, hogy a ”felszabadult” országban neki már nem osztottak lapot. 1953-ban viszont egy vizsgálat rossz eredménye alapján kórházi beutalót kapott: rákbetegséget észleltek nála.

Az est egy óra negyvenöt percig tart, az utolsó percekben az előadó, aki közben lemosta magáról a maltermaradványokat, inget és felöltőt vesz magára, zoknit, cipőt húz mezítelen lábára. A hordágyon ülve (a hordágy első felülésre felborult) mondja el utolsó gondolatait, majd leugrik, és „öt perc múlva visszajövök” felkiáltással kisiet a színpadról, ahol elsötétülnek a fények. Horváth Lajos Ottó – ha nem is öt perc múlva – már meghajolni jön vissza a közönség elé.

Szép, tartalmas esténk volt, az író és a színész is közelebb került az ott ülő nézőkhöz.

Bemutató: 2017. április 2.

Megtekintett előadás: 2017. április 3. 

Budapest, 2017. április 5.

Megjelent a Kláris 17/5. számában.

 

Földesdy Gabriella
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©