Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

A KIRÁLY BESZÉDE

Veszprémi Petőfi Színház

Eredetileg a Holt költők társasága lett volna a nagyszínpad negyedik bemutatója, a színházvezetés azonban erre az évadra még nem kapta meg a szükséges jogokat, így beugróként esett a választásuk A király beszédére, melynek azonos című filmes változata 2010-ban világhírt ért el.

Nem ősbemutató a veszprémi, hiszen három éve a kaposvári Csiky Gergely Színház elsőként állította itthon színpadra a dadogós király történetét. Akkor emeletes díszlet, ugyancsak sok szereplő, de egy kevésbé megragadó színész (Hüse Csaba) alakította VI. Györgyöt.

Közös pont a mostanival, hogy mindkét drámát ugyanaz a személy álmodta színpadra, így a rendezői székbe újra Funtek Frigyes ült, akinek megint közel három órásra sikerült duzzasztania a látottakat. Ez persze sokkal vontatottabb történetmesélést eredményezett a filmhez képest, a rendező azonban a részletekre nagyon figyelt, így kisebb megtorpanások követték csak egymást.

Funtek egyébként is képes a látványos megoldásokra, ehhez persze hozzátartozik, hogy nála általában a díszletbe simul bele a színészi játék. A mozgószínpadon kívül az egyik legvagányabb megoldása most a videotechnika alkalmazása volt, főleg Edward (családi beceneve: David – Szeles József) lemondásakor húzott igazán jó lapot a 19-re. Óriásban vetítette a háttérként szolgáló falra, ahogy a király lemond a trónról, de úgy, mintha ott ülne a palotában, ahol annak idején az esemény zajlott. Ilyenkor milyen jó, hogy már ezekkel az apró trükkökkel is lehet egy darabban operálni. Alighanem a videotechnika szárnyalni fog a következő évek magyar előadásaiban, még akkor is, ha többen épp azért ódzkodnak tőle, mert a mozit vegyíti a színházzal.

Épp ez a kettősség hozhatja be viszont a fiatalabb korosztályt is, mely jóval nagyobb számban képviseltette magát most, mint egyéb esetben. Lehet még ok a káromkodás is, mely ugyanúgy megkapta itt is méltó helyét, ahogy a filmben. Nem utolsó sorban pedig a főszerepet az a Csankó Zoltán kapta, aki Colin Firth szinkronhangja is volt a filmben. Egész más teret kellett most betöltenie, mint a szinkronmunka alkalmával, és komoly erőpróba volt a színésznek a dadogást órákig ugyanazon a szinten hozni. A filmhez képest a hang persze ugyanaz maradt, de mégis valahogy másmilyen lett, itt a hosszú játékidő és a sok párbeszéd mind nehezítő körülmény volt, Csankó azonban így is hátán vitte a játékot. Neki elhittük Bertie (VI. György családi beceneve) küzdelmeit és azokat az érzéseket, melyek egy életen át kínozták az uralkodót. Egy váratlanul nyakába szakadt királyi korona és minden, ami ezzel járt, hisz magát teljesen alkalmatlannak tartotta a posztra, feltétel nélkül hitt bátyja képességeiben, míg a sors közbe nem szólt. Ebbe a kínlódásokkal teli időszakba kapcsolódik be a beszédterapeuta (Lionel Louge – Kőrösi Csaba) is, aki folyton bátorította, és őszinte kérdéseivel nem egyszer zavarba tudta hozni az udvari etiketthez szokott férfit. Kőrösi jól idomult, egyáltalán nem játszotta túl a szerepét, úgy volt színtelen, hogy közben csalafinta is tudott lenni, és ezzel tudott igazán biztos jelenlétet kölcsönözni figurájának. Az sem maradt ki, ami már szinte jó szokása, hogy megfiatalodott a játékidőre.

A többi szereplő, ha a tömegben nem is veszett el, kimagaslót mégsem tudott alkotni. Ez persze betudható annak, hogy egy ennyire két emberre fókuszáló történet nehezen enged be másokat, így kiegészítőként, mégis szervesen kötődött a játékhoz Halas Adelaida, Módri Györgyi, Tóth Loon, Nyirkó István, Hunyadkürti György (ő is játszott a kaposvári előadásban), Máté P. Gábor, Soltis Eleonóra, Dominek Anna, Szűcs László. Továbbá Terescsik Eszter, Imre Marcell, Schmidt Marcell, Buvári Lilla, Rogácsi Márton és Nemes Bence.

A kaposvári előadásnál is Csík György felelt a díszlet-jelmez összhangért, mely most vált igazán teljessé. A ruhák korhűek lettek, és jól visszaadták a harmincas éveket, megkapó azonban inkább a színpadi berendezés lett, leszámítva a piros kanapékat.

A címszerepben látható Csankó Zoltán korábban még nem járt Veszprémben, most azonban egyből főszereppel mutatkozhatott be, és a várost is megismerhette egy csapásra. Erre szokták azt mondani, hogy a „kellemest a hasznossal”. Valahogy nála is így lehetett, míg a rendező (Funtek Frigyes) saját szavait idézve „becsúszó szereléssel kapta meg a felkérést”, neki azonban már kész terve volt az előadásra, melyet nem kellett hosszasan simítgatnia.

Az évad kellemes meglepetése lett A király beszéde, melynél a főszereplő teljesítménye az évad legjobbja az eddigiek alapján.

Bemutató: Veszprém, 2017. január 27.

Megtekintés dátuma: 2017. február 11.

Veszprém, 2017. február 22.

Megjelent a Kláris 17/5. számában.
 
           

Barta Magdolna
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©