Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ÉDES DEZSŐ!

Fészek Színház – JEMOL

Mindenek előtt pár szót kell szólnunk Cziczó Attiláról (Budapest, 1970–): író, drámaíró, színházi rendező, újságíró, drámatanár, zeneszerző, zenész. Drámák, mini-drámák, zenés darabok, dalok, versek, novellák, egy drámakötet és három kisregény szerzője, a Fészek Színház alapítója és rendezője. Rendezéseinek listájára tekintve látjuk, számos előadást ő rendezett egymás után a Fészek Színházban.

Talán nem érdektelen megemlíteni, hogy a független színházat a Fészek Színház Kulturális Egyesület tartja fenn. Az ide belépőt – a szombat este meglehetősen üres Orczy úton, közel a Golgota térhez – a „színházi váróteremben” családias légkör, karakteres kulturális, hangulatos környezet fogadja, mint kiderül, a sokféle régies berendezési tárgy, fotelok, asztalok, könyvek, régi társasjátékok, asztali lámpák mind adományok. A ruhatár egy óriási régi sokajtós ruhásszekrény, és nem tartunk attól, hogy innen bármi is eltűnik. A kávéért, teáért becsületkasszába lehet fizetni. Aztán beléphetünk a játszóhelyre, a hosszúkás terem egyik oldalán két sorban állnak székek, talán úgy 50. Testközelben játszanak a színészek, természetesen.

Most éppen az Édes Dezső!-t. „Szín/játék” – hirdeti a szórólap. De ennél talán több is, vagy talán más is. Szellem(i) játék, részben vájt fülű bölcsészeknek, részben – bárki más komolyabban érdeklődőnek akár a színjátszás, akár a szellemi függetlenség iránt.

Mert az Édes Dezső! egyaránt tartalmaz tényeket és nagyobb részben fikciókat. Hiszen tudjuk, Kosztolányi meghalt 1936-ban, felesége, Halmos Ilona valóban színésznő is volt, házasságkötésük után már keveset szerepelt színpadon, és valóban zsidó származású volt. Fiuk, Kosztolányi Ádám élt, létezett, olykor külföldön is járt, de amikor a darab játszódik – 1953-ban, éppen Sztálin halála után – már Budapesten élt.

De mi lett volna, HA Kosztolányi még életben lett volna 1953-ban? HA őt is behívták volna, hogy nagyszabású verset írjon a nagy Sztálin halálára…? Akkor, amikor már 30 éve nem írt semmit – a darab szerint. Nem írta meg Cica, a cselédlány történetét sem, az eleinte vékony parasztlány is megváltozott azóta, hogy először felmerült Ilona képzeletében, amit átvett férje. De nem írta meg, így Cica még mindig velük él eredeti pepita ruhájában, de már nem olyan vékony alkattal (Tyroler Cintia játssza nagy átéléssel, cserfes-kedvesen). Ha Kosztolányi megírná, Cica eltűnne életükből. De már ezt sem írja meg, mint annyi mást. (A darab legvégén elhangzik éppen Cica szájából az „Édes Anna” is…)

Így aztán a képzeletben mindenfélék történhetnek. Dezső ehet akár főtt babot is az őt versírásra felkérni akarók bosszantására kis piros lábosból, mielőtt elviszik, hogy „rábeszéljék” – persze sikertelenül. Tarthat Adytól – akit egyik oldalról ki nem állhat, másik oldalról kénytelen elismerni, hogy mögötte ő legfeljebb csak második lehet. Tudjuk, Kosztolányi Babitscsal, Juhász Gyulával, Karinthy Frigyessel volt nagy barátságban, Csáth Géza meg az unokaöccse volt. A darab szerint Kosztolányi éppen Ady nagy elismertsége miatt nem fogott többé tollat a kezébe 30 éve, 53-hoz képest tehát 1923-tól. Ami azért nem egészen így történt, de képzeletben minden lehet.

Ilonával sok-sok párbeszéd hangzik el házasságukról, egymás iránti szeretetükről, családról, az irodalom helyzetéről 1953-ban. Kosztolányi éppen a Golgota téren könyvtáros, a régi irodalom iránt nem túlzottan érdeklődő munkásoknak kellene könyveket ajánlania. Hát ez nem megy neki. Az ő baráti köre tiltott irodalom, a könyvesboltokból is eltűntek az ő köteteik. A nézők egy valamikor csillogó, még ma is ereje teljében lévő határozott férfit láthatnak, akiben olykor mégis felcsillan az írás vágya. Bezerédi Zoltán (m.v.) élőként állítja elénk Kosztolányit, ami igazán nem könnyű feladat.

Külön is érdekes szál Ilona (Andai Kati) élete: ő hogyan viselte és viseli a nagy társasági élet, a sok díszes elismerés után a csendet. Úgy érezzük, változóan: hol megbékélt vele, hol pedig hiányzik lelke mélyén. (Halmos Ilona visszavonultan élt haláláig (1967).)

Zeneszerző: Cziczó Dániel, jelmez és díszlet: Jendrics Anikó. (Mondtuk: családi vállalkozás, a sikeres vállalkozások közül.) A nem túl nagy játszóhelyen két fehér zsámoly változtat helyet: lehet rajtuk ülni, aludni (ezeken kívül még egy nagy paplanon), írni (már ha Kosztolányi még írna. De csak szeretne írni, azt sem sűrűn.) A teret egy nagy tükör tágítja.

A darab érdekes, az előadás kiváló, a másfél óra folytonosan leköti figyelmünket. Megöli-e a nagy késsel Kosztolányi Cicát? Nem öli meg, persze, de nem is írja meg (vagy ki az életükből). Hogyan is írná meg, amikor…?

Nos, a Fészek Színház egy külön és egyben különleges világ mind külsőségeiben, mind és főleg szellemiségében, amit a harmónia, a szerves egység jellemez. Nem beszélve a mélységes elköteleződésről a színház és a kultúra valós értékei iránt, ami nem követel különösebb harsányságot.

Bemutató, 2016. október 7.

Budapest, 2017. február 12.

Györgypál Katalin
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©