Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

KÉK RÓKA

Pinceszínház

1917. január 13. Ekkor volt a Kék róka ősbemutatója a Vígszínházban. A jól prosperáló magánszínház pont az efféle szerelmi három-, négy-, és ez esetben ötszög történetekre volt kalibrálva. Hogyan éli életét egy úrinő, amikor nem szereti a férjét, és mi mindenre képes, hogy szerethessen? A Vígszínház szórakozni vágyó közönsége imádta Molnárnak, Lengyel Menyhértnek, Szenes Bélának, Hunyadi Sándornak, és persze Herczeg Ferencnek is efféle tündéri dolgait, és imádta az „isteni Irént” [Varsányi Irén], aki eljátszotta neki a Cecile-féle úrinő szerepeket. A Kék róka 74 este került színre szerzőjének elismerést hozva. Később játszotta Bajor Gizi kétszáznál is többször, az utóbbi három évtizedben Takács Katalin, Für Anikó, Balázsovits Edit és még sokan mások.

A színmű az utóbbi harminc évben mindig műsoron van valamelyik színházban. Most éppen a Pinceszínházban Kőváry Katalin rendezésében látható egy hónapban egyszer. A kisméretű színpad és nézőtér, az öt színész valóban belead apait, anyait, hogy emlékezetessé tegye játékos viháncolásaival a 2–2 és fél óra játékidőt. Nos, ez sikerült. Pedig a közönség ezen a decemberi estén még ezt a viszonylag kis nézőteret sem töltötte meg teljesen, a hátsó sorok üresen maradtak.

A színmű egy budai kertes – némileg téliesített – nyaralóban játszódik, a színen mindössze három bútordarab jelzi, hogy valószínűleg a levegős nappaliban járhatunk, itt az ablak nem a hátsó kertre, hanem a nézőtér felé néz, ezt a szereplők tekintetéből lehet tudni, mikor várják valaki érkezését. A jelmezek is egyszerűek, Cecile-nek nem jutott teljes kék róka gallér, csak egy sarki róka féloldalas gallér-félét hord a II. részben (Díszlet-jelmez: Dőry Virág). De mi van a jól ismert cselekménnyel?

A cselekmény köszöni, jól megvan. Több aspektusból meg lehet közelíteni, pl. kezdjük Lencsivel (Juhász Réka), aki kivetette hálóját Cecile (Bacsa Ildikó) férjére, Paulus doktorra (Széles Tamás), ő biológus és hidrákkal foglalkozik. Lencsi megígéri, hogy illusztrációkat készít friss rajztanárnői diplomája birtokában a professzor új könyvéhez. Közben esze ágában sincs illusztrálni, csak férjhez akar menni, és nem is gondolja, hogy ez milyen hamar bekövetkezik. Sándor, a házibarát (Szanitter Dávid) hozza a hírt, hogy látta Trill báró (Szirtes Balázs) autóját lerobbanva, benne egy fehérbetétes cipőjű nőt, épp a báróval csókolóztak. Cecile is megérkezik, rajta a betétes cipő, ő a szűcsnél járt bunda ügyben. Másnap este Trill báró is megjelenik halvacsorán Pauluséknál, a helyzet kissé kínos, mindenki Cecile-t figyeli, ezért az asszony elküldi a bárót. Sándor hűtlenséggel vádolja Cecile-t, aki taktikából vagy menekülési útvonalként beismer mindent s elhagyja férje házát, rokonához költözik, mert elválik, ez így becsületes. A második részben (szűk másfél év telt el) Lencsit már Paulus doktor hű feleségeként látjuk viszont, nagy a szerelem, s jaj a cselédeknek, akik röpülnek egy nyitott ajtó miatt. Véletlenül épp Cecile jön látogatóba hozzájuk, hogy aláírja a volt férjétől neki járó apanázs kérését. De Sándor is most jön látogatóba, már sokadszor járta meg a Rhone-gleccsert, most belecsöppen a családi egyezkedésbe annyira, hogy kettesben marad Cecile-lel. Fél óra alatt ujja köré csavarja az immár elvált, és Sándorba mindig is szerelmes asszony a naiv, és boldogan Cecile karjaiba futó Sándort. Már nem érdekes, hogy volt-e Trill báróval, megcsalta a férjét vagy sem, végül is a szűcs üzlete szintén a Török utcában van. Utazni fognak együtt, Svájcba, meg még messzebb, de előtte összeházasodnak, praktikus okból, hogy ne kelljen két külön szobát kivenni a hotelben. Mire Paulus és Lencsi visszajönnek sétájukról, már mindez fix und fertig, Lencsi zavarában „kezit csókolom”-mal köszön Cecile-nek, mintha még mindig gyereklány lenne.

A pinceszínházi csapat két tagja szenvedélyesebb a szokottnál. Sándor és Lencsi több esetben is felemeli a hangját, dühösen reagálja le az eseményeket. Cecile-t is belső indulat fűti, amit nem vetít ki közeli családtagjaira, ám érezzük, hogy izgul, sikerül-e régi vágya, Sándor meghódítása egy életre. Bacsa Ildikó szenvtelen játékán átüt ez az egészséges izgalom. Szanitter Dávid méltó párja, játéka az első pillanattól fogva érezteti velünk Cecile iránti olthatatlan szerelmét. Néha az őrjöngésig indulatos. Széles Tamás a végletekig megengedő, belátó és szeretetre éhes Paulus. Juhász Réka Lencsiként naiv máz alá rejti Cecile-re féltékeny, másfelől számító lényét. A kis utálatost játssza hihetően. Szirtes Balázsnak rövid szerepében kell meggyőzni bennünket látens hitványságáról, és annyira jól kell csinálni, hogy ne derüljön ki, hogy ő egy valódi szélhámos, vagy csak egy ártatlan mókamester.

De miért is nézzük a Kék rókát újra és újra? Halhatatlan bölcsességgel nem szolgál. Amiért Molnár Ferenc legjobb darabjait is akárhányszor megnézzük. Mert szellemes, úgymond „jól van megírva”. A benne található szerelmi bakugrások kedvünkre valók. A visszatérő szlogenek ismerősként hatnak egy idő után: A „Chateau Ira” nevű pezsgő, a „rókavadászat”, a „Rhone-gleccser”, Trill báró mint aviatikus” és „repülő barom” óriási szöveg. Hát, többek között ezért szeretjük, akkor is, ha manapság nem bárónak hívják a hasonló aranyifjakat, és az „úrinők” nem hordanak kék rókát.

Rendezőasszisztens: Zakar Ági és Bacsó Bori, a Pinceszínház pedig a Török Pál utcában található, akár Cecil szűcse és Trill báró rezidenciája.

Bemutató: 2015. november 13.

Budapest, 2016. december 23.

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©