A címet megőrizve Vörös
Róbert I. Bergman filmjéből írta és
rendezte a darabot Kúnos
László fordításában. A
történet szerint Éva már 5 éve nem
látta mamáját,
Charlottet, aki híres zongoraművésznő. Ebben az
évben karácsonyra meghívja
magukhoz. Férjével, a lelkésszel, egy eldugott
svéd szigeten élnek. Ide érkezik
az egész világban ünnepelt művésznő. Itt
tudja meg, hogy a lánya magához vette
szellemileg sérült testvérét, akit ő egy
megfelelő intézetben helyezett el. A
levegő tele van feszültséggel, minden mondat
szikrákat szór, a múlt valós és
vélt sérelmei marják a lelket és
megakadályozzák a helyzethez méltó
kommunikációt.
A darab több síkon
értelmezhető. Lehet
úgy néznünk, hogy a szeretet
sajátosságaira figyelünk fel. Arra, hogy mindenki
másként szeret, és mindenki másként
szeretné, hogy szeressék. Van, aki az
őszinteségével, a nyíltságával, a
másikat körülvevő érdeklődésével,
figyelmével, együtt gondolkodásával szeret,
mások fontosságot tulajdonítanak az
érintésnek, az ölelésnek, a
simogatásnak, a hozzábújásnak és
annak, hogy
gyakran hangoztassák egymásnak: „szeretlek”.
Ezen kívül még
sokféleképpen lehet
szeretni, sőt éveink gyarapodásával a
formák is változnak. Ha azt szeretnénk,
hogy észrevegyék, viszonozzák szeretetünket,
akkor a feladat az, hogy mi pedig
vegyük észre a másik igényét,
kívánságát ezzel kapcsolatban. Ha nem
elégszik
meg azzal, hogy - és a példát a darabból
véve - jelen vagyunk az életében, mint
anya, sőt mint szép és sugárzó,
tehetséges zongoraművésznő anya, akkor
alkalmazkodni kell, és új kifejezési
módokat keresni, különösen akkor, ha a
gyermekünkről van szó. Mint megtudtuk a darabból, ha
nem megfelelően szeretjük
a gyermekünket, akkor, sajnos, súlyos
sérüléseket okozhatunk neki. A
tragédiát
súlyosbíthatja, ha a feszültségekkel teli
kommunikáció során egyik fél sem
veszi észre, hogy még most is kárt okoznak
egymásnak.
Mivel nem vagyunk egyformák, a
kérdés
az (a másik sík), hogy két ember között
milyen kapcsolat alakulhat ki,
különösen akkor, ha az egyik az anya és
tehetséges zongoraművésznő, szép és
elegáns, a másik a kislánya, aki mint
kislány nem csinos, nem elegáns és nem is
tehetséges, már ami a zongorázást illeti. A
kapcsolatot a kislány felnőtt
korában is a gyermekkori sérelmek uralják.
Még most is (ugyanúgy, mint régen,
sértőn) a mama az uralkodó, mert, ahogy kiderül, a
leánynak nincs saját élete.
Hiába van meg minden az önálló saját
élethez, ház, szerető férj, anyagi
feltételek stb. Még mindig naphosszat veri a
zongorát, mert az anyját utánozza,
és egyre sértettebb az élettel, az anyjával
szemben, mert egyáltalán nem
látszik – és ezt ő is tudja –, hogy valamikor
is jól fog zongorázni. Sőt
magához veszi beteg testvérét is, akinek
gondozása erősen korlátozza a
mozgásterüket a férjével. Egyéni
életünk nagy kérdése tehát, hogy
képesek
vagyunk-e számunkra megfelelő életet kialakítani,
és mit teszünk ennek
érdekében. Ha nem tudunk önálló
életet kialakítani, akkor ezért 20 év
távlatából még mennyire felelős az anya (a
család)? Ha nem teszünk semmit,
akkor a bűnös keresése lesz a nagy megoldás,
mások lesznek a hibásak, és végül
saját magunkból mártírt faragunk. Ebben a
szerepben teljesen tönkremehet józan
ítélőképességünk. Ez
történik Évával. Anyjával folytatott
vitája során már
kifordul magából, olyanokat kér számon az
anyjától, amiről ő is tudja, hogy
anyja nem tudta volna teljesíteni, mert az ő
életében más szempontok
uralkodtak. Meddig játszhatjuk a sértettet,
mikortól leszünk mi magunk
felelősek saját magunkért?
A következő sík, amit
érdemes a darab
kapcsán átgondolni, a szakmai felelősség és
minden másért való felelősségünk
arányai, egysége. A mai kor nőinek egyik legizgalmasabb
és leghétköznapibbá
vált problémája. A darabban a konkrét
kérdés az, hogy egy kiváló
zongoraművésznő
szakma iránti elkötelezettsége mennyire nyomhatja el
a családja, a gyermeke
iránti felelősséget. A darab szerint nagyon elnyomta, az
életben az anya által
használt megoldás (hogy mindig a szakmát
választotta a családi feladatok
helyett) nem volt jó gyakorlat, sőt sok sérelmet okozott.
Akármeddig
gondolkozunk, általános és
gyümölcsöző ötletünk nincs a helyzettel
kapcsolatban. Talán abban bízhatunk, hogy az esetek
egyediek, és lehet, hogy
valaki a számára adott helyzetben megtalálja a
siker és a család közötti
választások optimális sorozatát.
A sok kérdés közül
a következő az, hogy
lehet-e az anya és leánya történetét
csak kettőjükre szűkítve elemezgetni. A
darab szerint igen, valószínűleg azért
választotta ezt a megoldást a rendező,
mert hiszen ők a főszereplők, őróluk van szó.
Mégis, hol van Charlotte férje,
hol volt akkor, amikor a lányát a hatalmas
bántódások érték az
anyjától? Miért
nem védte meg? Megtehette volna, ő felnőtt volt,
ugyanúgy, mint a felesége.
Vagy hol van most Éva férje, miért van úgy
megrökönyödve, amikor meghalt fiuk
emlékének gyötrelmeivel kapcsolatban Charlotte
felveti, hogy talán egy másik
gyerek oldaná Éva feszültségeit. Még
ebben az atomizálódott társadalomban sem
élünk egyedül, vannak barátaink,
családunk, férjünk,
társunk, és velük nem egyoldalú a
kapcsolatunk, felelősek vagyunk egymásért.
A darab Charlotte-ellenes, ez
tagadhatatlan. Én nem mernék egy rendkívüli
tehetség megoldásai ellen ilyen
egyértelműen szavazni. Ha Charlotte nem volna más, mint
egy anya a sok közül,
akkor sem az egyoldalú elítélése a
megoldás.
Radnay
Csilla Éva
alakítása őszinte, hihető
volt. Udvaros Dorottya Charlotte-ja
merev és tanácstalan, ami teljesen érthető.
Nehéz lehet egy olyan nőt
eljátszani, akinek a cselekedeteit tartalmilag, mélyen
nem tudta magáévá tenni.
Ráadásul megfelelő játékát
láthatóan akadályozta a szörnyű piros ruha.
Ezt
egyszerűen nem sikerült megvarrni, van ilyen, de akkor lehet
keresni egyet a
jelmeztárban, ami kényelmes, illik a
színésznőhöz. Fodor Annamária
sérült lány szerepében megterhelő feladatot
vállalt, ráadásul csak csodálhatjuk, nem
szeretjük meg. A se hal, se víz
lelkészt Széll Attila formálta
meg
hitelesen. Szakács Györgyi alapvetően
kifejező ruhákba öltöztette a szereplőket,
kivéve a már említett piros ruhát.
Díszlet: Zöldy Z. Gergely.
Az előadás Orlai
produkció.
Bemutató:
2016. március 28.
Budapest,
2016. november 22.
Tóth
Attiláné
Á ZN