Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

BOCS, FÉLREMENT!

Belvárosi Színház

A november közepei nyirkos időben különösen kellemes volt derülni – és titkon elgondolkodni – a 100 perc alatt (szünet nélkül) az 5 szereplő viselt dolgain, amint a legkülönbözőbb e-maileket írják – ritka kivétellel telefonálnak, esetleg „csevegnek” – egymásnak, egymással keresztbe és kasul. Miközben egy hosszú-hosszú asztalnál, velünk szemben ülnek, igen ritkán állnak fel, előttük természetesen egy-egy laptop. A színészek arcjátéka most különös hangsúlyt kap. A laptopok egyszerre becsukása sötéttel, kinyitása világossal jelzi, ahogyan a napok telnek. Összességében sok nap, mert közben még egy gyerek is megszületik. De persze nem az az apja, aki a férj, „vagy hogy is”.

Mert öt ember kapcsolatai nagyon bonyolultak lehetnek. Hiszen élnek, dolgoznak, szeretnek, és igen, megcsalnak – egymást nyilvánvalóan, de talán olykor saját magukat is. És mindezeket a tényeket, terveket, szerelmeket, vágyakat csak és kizárólag az egymásnak küldözgetett e-mailekből és csevegőprogramokon elhangzó rövid mondatokból tudjuk meg, a mobilokon inkább csak segélykiáltásokat hallunk, amikor végső esetben egymást keresik, vagy a baráton keresztül valakit.

Az egész kiteljesedő kavarodás kezdete egyetlen félrement e-mail. Vagy még inkább az ajándék: a szerető feleség, Stephanie (Kovács Patrícia) 10 évnyi házasság után kapja meg első laptopját szerető ügyvéd férjétől, Richardtól (Schruff Milán). És a laptoppal kinyílik számára is a világ: leginkább férje munkahelyének „viszonylatai”. Melyekben férje igencsak elöl jár. De persze laptopja van az informatika világában igen járatos legjobb barátnőnek, Pegnek (Járó Zsuzsa) és férje legjobb barátjának, szintén ügyvéd George-nak (Mészáros Máté). A férj szeretője sem hiányzik, ő a rámenős, mindent bevető, szexi Wanda (Péter Kata). Ennyi nekünk – és a szerzőknek, Billy Van Zandtnak (1957–) és Jane Milmore-nak (1955–) elég is. (A frappáns fordítás Zöldi Gergely munkája.)

Peg férfigyűlölete hol átcsap szerelembe, hol pedig – finomkodva szólva – nők iránti intenzív érdeklődésbe. Stephanie régóta nagyon tetszik George-nak, na de hát a legjobb barát felesége! – aztán minden megváltozhat. Wanda imádja a férfiakat. Vagy mégsem annyira?

Ahogy sokszor lenni szokott vígjátékoknál – jelen esetben „egy nagy lebukás szimfóniája” esetén – nem is feltétlenül a történések (a bűvös „cselekmény”) ragad magával bennünket, mint inkább a párbeszédek (e-mailek, csevegő program) pergése, tartalma, csatája, váratlansága. Ezekben pedig itt nincs hiány. És van benne meseszerű jó is, hiszen a betegesen (?) (még párterápiára is járnak a feleségével!) nőcsábász George megkapja méltó büntetését: a mama felügyeletét (az ezt kiváltó autóbaleset persze nem éppen vígjátéki fordulat). A többiek pedig meglehetősen előre nem látható párosításban találnak egymásra, ha nem is azonnal. És gondolhatunk a jövőre is a megszületett kislány révén. De ez már nem is annyira fontos (de persze le kell zárni a darabot és vele az előadást is, ami rendben megtörténik), mert addigra már kiélveztük a rengeteg derűs vagy éppen kétségbeesett, sokszor mégis mosolyt fakasztó pillanatot.

Az előadás feltehetően még nagyon sokaknak okoz ugyanilyen derűs 100 percet.

Az igen találó jelmezek, különösen Wandáé – Fekete Györgyi munkája. A kifejező, bár egyszerű díszlet: Khell Zsolt.

Rendezte: Paczolay Béla.

Producer: Orlai Tibor

Bemutató: 2016. november 17.

Budapest, 2016. november 17.

                                   Györgypál Katalin

 Á ZN
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©