Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

PÉTER

Karinthy Színház

Aszlányi Károly (Ausländer Károly 1908–1938) író, színműíró, újságíró színjátékát manapság ritkán játsszák. Részben ezért is lehetett abszolút teltház a Karinthy Színházban a Péter, avagy szélhámos kerestetik! című vígjáték („szélhámos-komédia”) bemutatóján a színház igazgatójának, Karinthy Mártonnak a rendezésében.

A történet a múlt század első felében játszódik – de játszódhatna csaknem ma is. És nemcsak az oly fontos megtalált kőolajmező és a Nemzeti Kaszinó „okán”… Igen, „van annyi pénz!” – hogy még a családi köteléket is meghamisítsák. Péter váltóhamisítását már rég megbocsátották. Eltűnődhetünk: tulajdonképpen ki itt a szélhámos? Netán akár többes számban értendőek? – Alighanem. Sőt.

Az eredetileg igencsak gyámoltalan, de már doktorátust szerzett és komoly kutatásban részt vett, de persze (!) állástalan kutatómérnök dr. Kovács Péter (Száraz Dénes) anyja miatt (gyógyíttatásához pénzhez juthat) vállalja, hogy leüli Üreghy Péter (Klem Viktor) 3 hónapos börtönbüntetését, az Üreghy családot meg amúgy is nagyon tiszteli. Hiszen ő „csak” egy Kovács… Leülve a kiszabott időt azonban megismeri csinos, fiatal „unokatestvérét”, Klárát (Pataki Szilvia) – és most már főként Klára miatt megy bele a személycsere-csalásba, na meg a jólét miatt, aztán persze még az olajmező kutatás lehetséges folytatása miatt is. Amihez sok-sok pénz kell, de a „nagybátyja”, a nagyrabecsült Üreghy Demeter (Klára apja – Lengyel Ferenc) kapcsolatai, meg saját szaktudása, meg a dr. Kovács Péter (saját!) nevének felhasználása így együtt mégiscsak segít. Természetesnek veszik Kláráék, hogy Viktor, mindkét Péter (túl)okos inasa (Marton Róbert) részt kér majdan a várható busás olajeladás hasznából. Hiszen addig is sokat tett hol az egyik, hol a másik gazdája érdekeiért. Meg a sajátjaiért, amit időről időre alaposan ki is fejt.

Csak hát az igazi Üreghy Péter, aki egyébként inasa okmányaival hajózott el a messzi Amerikába, a három és még néhány hónapi kemény munka után mégiscsak a meleg családi fészekbe és fészekre vágyik, amelyet az ál-Üreghy Péter taposott ki. És persze váratlanul meg is jelenik. Nagy nehezen kiderül a család számára, ki az ál-Üreghy, ki az ál-Kovács és ki az igazi, de van az a pénz – konkrétan a fentről várható valóban óriási összeg az olajfúrótornyok felállítására, amihez képest a váltóhamisítás nagy összege csak „bagatell” volt –, hogy az igazságot eltagadva, az igazi dr. Kovács továbbra is mint Üreghy Péter szerepeljen a köztudatban. Mi lesz az igazi Üreghy Péterrel? – ez már mindegy, eddig is egészen jól megvolt a család nélkül, meglesz ezután is.

Megismerjük természetesen Klára nevelőnőjét, a gyakran kótyagos Etel nénit (Murányi Tünde), aki egyébként Demeter sógornője, és a csaknem mindig majdnem-részeg Egressy Ödönt, Demeter kedélyes sógorát és üzlettársát (Szirtes Gábor), mindketten külön-külön is remek humorforrásul szolgálnak. A másik oldalról pedig itt van a fiatal és búslakodó Egon (Baronits Gábor), Klára régi-örök imádója és a szintén fiatal és csinos Baba (Gerlits Réka), akik Demeter pénzén lebzselhetnek a vidéki birtokon. Baba minden fiatal férfit szeretne megszerezni, beleértve a két Pétert is, így aztán olykor Klárával féltékenykednek.

Nem elhanyagolható jelenetek a börtönbéliek, ahogyan az igazgató gazsulál előbb Üreghy Demeternek és lányának, majd az addig joggal rabként kezelt ál-Üreghy Péternek már attól a pillanattól fogva, hogy „szabadul”. A korrupt Altiszt – Németh Gábor, a harsány Őr – Inoka Péter.

Mindkét részben rengeteg humort, elszólást (geológus-teológus), kiszólást hallhatunk, az áthallások pedig szinte elkerülhetetlenek. Az érzelmek is természetesen jelentős szerepet játszanak, a fiatalok körében a szerelem, az idősebbeknél az üzlet világában – kivéve a geológust, akit az olajkutatás eredményessége legalább annyira érdekel, mint Klára szépsége.

Jók a díszletek a forgószínpadon, látunk hotelszobát, börtönt, vidéki ház nappaliját, kertet, „mulatót” egyaránt, pedig, mint tudjuk, a színház színpada nem tartozik a nagyok közé, a darab pedig elég sok szereplős. A díszlet Juhász Kata munkája, díszletkivitelezés: Major Attila. A jelmezek is sokfélék, kifejezőek, az inas – aki nem szereti a „szolga” szót – még külön játszik is egyenöltözékével, Klára többféle tetszetős-színes ruhában jelenik meg, Demeter mindig kellően elegáns, Egressy Ödön szinte bohókás. Jelmez: Tordai Hajnal.

Fontosak a kellékek, különösen egy fekete vastagkeretes szemüveg, mely dr. Kovács Péternek a jelképe lesz. Kellék: Bíró Tamás.

Zene: Nyitrai László, hang: Voronko Miklós, fény: Sörös Zsolt.

Dramaturg: Deres Péter.

A „zajos siker” – ahogy mondani szokták – teljességgel megérdemelt.

Bemutató előadás: 2016. október 28.

Budapest, 2016. október 29.

Megjelent a Kláris 17/2. számában.

                                   Györgypál Katalin

 Á ZN
♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©