Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

SZENVEDÉLY

Nemzeti Színház – Gobbi Hilda Színpad

Ingmar Bergman elsősorban filmrendező volt, svéd környezetben játszódó filmjei tették híressé, színpadi művei legtöbbször valamely film átirataként jöttek létre. Jelen esetben az átíró: Kiss Csaba. Műfaja is utal filmi létezésére: színpadi film egy részben. Ez a Bergman-sztori is egy a sok közül, amelyik magányos, befelé forduló emberekről szól, lehetetlen férfi-nő kapcsolatokról, kiüresedett környezetről, erőszakról, nihilizmusról. És nem utolsó sorban arról, hogy elvesztettük az Istenben való hitet, keressük, de nem találjuk földi életünk értelmét, célját, nincs miben megkapaszkodnunk.

A színdarabot rendező Kiss Csaba azonos a színpadra alkalmazóval (dramaturg: Kulcsár Edit, fordította: Kúnos László). A négyzet alakú játékteret körülveszik a nézőtér székei, a közönséghez közel vannak a színészek, akárhol ülünk, minden mozzanatot közelről látunk. Az osztatlan színpadi tér csak azokat a díszletelemeket tűri meg, aminek elementáris funkciója van: a széket, amin ülni lehet, az ágyat, amibe befekszenek időnként, a létrát, amire felmászik Jonas, és amire a kötelet köti öngyilkosságának végrehajtásához. Az üresnek tűnő színpad a szigeten élő öt ember lelkének ürességét, kérges voltát is szimbolizálja. A kellékek is csak az illúziókeltés részei: Andreas biciklije, amin néha két kört tesz a színpad körül, a telefonkészülék, a lemezjátszó, a cseréptál, ami eltörik, ugyancsak szimbolikus momentum. (Díszlet- és jelmeztervező: Berzsenyi Krisztina).

Andreasnak, akit elhagyott a felesége, és Annának, akinek meghalt a férje és a kisfia, kellene egymásra találnia, de ez sokkal nehezebb, mint gondolnánk. Óriási falak vannak kettejük között, Anna bizalma és nyílt vágyakozása megtörik Andreas hitetlenségén, önmaga leértékelésén. A titok, amit megtudott Annáról, nem hagyja nyugton. Elviselhetetlen számára, hogy az asszony másnak is, önmagának is hazudik a múltjáról, megszépíti a vele történteket, hogy könnyebben elviselje. Nincs jövőbe vetett bizalom.

A történet házaspár szereplői Elis és Eva. A gyermektelen házaspárok kilátástalan életét élik. A férfi gőgös, cinikus, sikeres építész, a munkájának él, de közben mások életében kutat, féltékeny felesége szeretőire. A feleség unatkozik, de karitatív elképzeléseit férje kineveti, a nő pedig úgy áll bosszút, hogy akivel csak teheti, megcsalja. Már nem tudnak új életet kezdeni, az utolsó jelenetben Eva mégis csatlakozik Milánóba utazó férjéhez.

Johan az ötödik szereplő, Andreas barátja, legalább is sokat találkoznak, beszélgetnek. Johan mindenkinél magányosabb, senkije nincs. Szereti az állatokat, mégis a szomszédjai őt vádolják a környék állatainak bestiális legyilkolásával. Pillanatra feltámad bennünk a gyanú, hátha tényleg ő gyilkol állatokat, és csak eljátssza, hogy védi őket. Beugrik a dürrenmatti dupla csavar, hány krimi témája volt hasonló eset? Aztán lehiggadunk, mert Johant megverik, kényszerítik feltételezett bűne bevallására, majd magára hagyják. A szégyent és a megaláztatást nem bírja elviselni. Története nem kapcsolódik szervesen a négy másik szereplőéhez, de teljesebbé teszi a cselekményt.

Bergman életszemlélete a skandináv embernek nyomasztó gondolatait hordozza. A vetítővásznon sorra megjelenő fotók az északi kopár tájat, a tengert, az ember nélküli környezetet mutatják. Mindig magányos, mindig magára marad, akkor is, ha társas kapcsolatban él. Keresi Istent, és nem találja, de ha megtalálná, az sem segítene örökös aggályoskodásán. A Szenvedély öt szereplője közül Johan a halálba menekül, a házaspár egymásra talál, ha nehezen is, Andreas és Anna a szakadék szélére jut, de a férfi nem engedi, hogy a sokat szenvedett asszony öngyilkos legyen.

Györgyi Anna (m. v.) alakítja a testileg-lelkileg összetört Anna From szerepét. Elementáris erőt mutat életének újrakezdésére, a néző drukkol, hogy sikerüljön az újrakezdés. Rémült arca kifejező, mosolya bizonytalan, félelem ül ki rá, riadt madárként bújik vélt leendő párjához, Andreashoz. Horváth Lajos Ottó mint Andreas, a titokzatos, rejtélyes férfi, az a benyomásunk, hogy neki is van titka, rejtegetni valója, és tényleg van. Tóth Auguszta túlsminkelt szemfestéssel kissé elidegenít magától, pedig jól végzi a szerepváltogatást. Finom jelenség, csábos tud lenni, ha kell, állandóan hódít, hogy ne legyen magányos. Schnell Ádám cinikus mérnökszerepe, tudálékossága jól hat ránk a pici teremben. Szarvas József elhanyagolt külsejű csövest alakít, nehezen kiosztható szerep, merész, hogy vállalta. (Anna meghalt férjének hangja, amin olvassa a szakítólevelet: László Zsolt.)

A svéd szigetről a fotókat Nagy András készítette, a zenéket válogatta: Palotai Zsolt. Rendezőasszisztens: Kolics Ágota.

Bemutató: 2015. október 15.

Budapest, 2015. október 17.                                      

Földesdy Gabriella

 

 Á ZN

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©