Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

PESTI BAROKK

Belvárosi Színház

Pestinek feltétlenül pesti ez az előadás, de hogy barokk lenne, azt valahogy nem érzem. Mi is a barokk? Egy művészeti stíluskategória – mellesleg uralkodó időszaka a 17–18. század –, amelyre egyrészt a monumentalitás, másrészt a cikornyás túldíszítettség, erőteljes hullámzás, pompaszeretet volt jellemző. Dés Mihály színművére (műfaja: vígjáték) ezek közül egyik sem illik, talán inkább túlburjánzásnak nevezném azt a jellemzőjét, hogy minden 80-as évekbeli anomáliát bele akar passzírozni a darabba, poénokat erőltet belé, na, ezektől aztán sajátosan lesz barokk a Pesti barokk.

Adva van a harminckét éves Koszta Jancsi (Szabó Kimmel Tamás) – Budapest 5. kerületi lakos –, váltakozó nőismerőseivel, akik közül Marit (Bánfalvi Eszter) és Évát (László Lili) ismerjük meg közelebbről, barátja Gábor (Schruff Milán), nagybátyja, Ernő (Mészáros Máté), és az „egyetlen stabil pont életében”, a nagyanyja. Az egész színdarab központi figurája a 93 éves nagymama, akit ráadásul Kern András alakít, felejthetetlen személyiség. A nagymama őslakosnak számít a belvárosi lakásban, 1928 óta lakik itt, eltemette férjét, egyik fiát és Jenőt, a társbérlőt, most unokájával él együtt, kölcsönösen alkalmazkodnak egymáshoz. Jancsi zaklatott értelmiségi életet él, keresi az érvényesülési lehetőségeket, az igazi szerelmet, bulizik, igazán aranyos gyerek, csak semmi nem sikerül neki. Különös gonddal vigyáz a szerző arra, hogy Jancsit jó gyerekként mutassa be nekünk. Alapjában segítőkész, a nagymamával kifejezetten tisztelettudó, Mari és Évi közt inkább ingázik, mert nem tud választani közülük, a lányok is ragaszkodnak hozzá, végül mindkettő otthagyja, Jancsi egyedül marad és zen-buddhista életmódot választ, meditál.

Ez csak a történet vezérfonala, erre épül föl minden más oldalszál, elsőként a karikatúra-szerűen színpadra írt nagymama figurája. Az ántivilágból itt rekedt öregasszony a jelen valóságot már csak nyomokban érzékeli, összekever mindent mindennel, inkább saját fiatalságáról szeret mesélni, kiviteti magát a temetőbe szerettei sírjához, ahová majd ő is hamarosan kerülni fog. Másik mellékszál Jancsi barátja, Gábor, célja az Amerikába kerülés minden áron. Jancsit is hívja magával, de egyedül kell mennie, mert Jancsi marad. A repülőtéri búcsúzkodás mint jelenet komikumba fullad, a szülők furcsán viselkednek, egy zsidó ünnep nevén vitatkoznak (széder vagy pészah). De hasonló az Ernő bácsi találmányainak elővezetése, a házkezelőségi alkalmazott megjelenése a lakásban ellenőrzés céljából, vagy a belügyi biztos Jancsit beszervezni akaró ügyetlenkedése, később lerészegedése. Hosszú és unalmas a temetői jelenet (egy pillanatra felkapjuk a fejünket a játékautón, amibe befért a három szereplő), lehangoló a kórházi elfekvő, és nagymama haldoklásának részletei.

Dés Mihály majd hatszáz oldalas regényét Upor László dramaturg írta át vígjátéknak, konkrétan színpadra alkalmazta: Kern András, rendezte: Göttinger Pál. A szövevényes, sokszereplős cselekményt nem volt könnyű két és fél órás színdarabbá átgyúrni. Ehhez jó sokat kellett húzni a regényből, de a 80-as évek hangulatát, a késő Kádár kor kinövéseit illett megtartani. Ez utóbbi csak úgy sikerült, hogy a komikus szálat felerősítették, és a legtöbb jelenetet kabaré szintre süllyesztették, ami biztos poénjaival a közönségsikert feltételezi. A szerelmi szál nem elegyedik ezzel a kabaré jelleggel, inkább halad egy érzelmi csőd irányába. Mari a darab végén ösztöndíjjal Amerikába készül (vélhetően Gábor után megy), Évi pedig Jancsi gyerekét inkább elveteti, mert fél felvállalni a bizonytalan kapcsolatot. Jancsi így marad magára, nagyanyja lakásából pedig Ernő bácsi túrja ki, mert megszerezte rá a bérlői jogot.

Szalai József díszlete egy belvárosi lakásbelsőt imitál, furcsasága, hogy alacsonyak az ajtókeretek, a színészeknek le kell hajtaniuk a fejüket, hogy be- és kijöjjenek rajta. Ez inkább praktikus jelenség, mint szimbólum, néhány telefonbeszélgetés ugyanis az ajtókeret fölött realizálódik, a telefonáló szereplőnek látszani kell a közönség felé. Látszik is. A jelmezek (tervező: Cselényi Nóra) lehetnek akár a 80-as évekből is, kivéve Évi macskanadrágos szerelését, ami akkor még nem volt divat. A nagymama öltözék sikerült legjobban: Sztk-keretes szemüveg, pamut hálóing, köntös, dzsörzé pulóver kardigánnal, a fűzős félcipő és a berakásos frizura jól jellemzi az idős matróna öltözési szokásait, ami attól lesz pikáns, hogy a szerepet Kern András játssza. A szerepből egy pillanatra sem esik ki, sipítós, affektált hangon beszéli végig a szöveget, botorkálása, sopánkodása, a régmúlt állandó felidézése teljes illúziót kelt, mint színészi alakítás. Karakterként azonban a már említett kabaré kategóriát képviseli. Szabó Kimmel Tamás szokásosan jó formáját hozza, a kiforratlan értelmiségi fiatalembert, aki a csodát várja, és az nem jön el, helyette csalódás, mellőzés éri szüntelen. Nehezíti a szerepet, hogy néha átmegy narrátorba, nézőpontot vált hirtelen. Schruff Milán Gábort, Jancsi barátját, Mészáros Máté pedig az összes többi férfi szerepet játssza. A női szerepek is megoszlanak Bánfalvi Eszter és László Lili között. Villámgyorsan alakulnak át egyik figurából a másikba, boszorkányos, egyben profi a tempó.

A világítást Szondi György tervezte, a grafikát Csáfordi László. A rendező munkatársa: Jánoska Zsuzsa. Színpadra alkalmazta: Kern András.

Producer: Orlai Tibor.

Ősbemutató: 2016. október 7.

Budapest, 2016. október 8.

Megjelent a Kláris 17/2. számában.

Földesdy Gabriella


  

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©