Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

GALILEI ÉLETE

Nemzeti Színház – Kaszás Attila Terem

Ungár Júlia fordításában és Zsótér Sándor rendezésében láthatjuk Bertolt Brecht 1938–39-ben, Dániában írt színdarabját, amelynek műfaját most a „kísérlet” fogalomban határozták meg (korábban színjáték volt a műfaj – Európa K., 1958). Kísérlet ez a javából, az erősen gondolati tartalommal tele szöveget a rendező a színészek erőteljes fizikai mozgásával egészíti ki, sőt díszlet helyett használja őket a rendező, elsősorban teleszkóp vagy az asztrolábium csillagászati műszereinek megjelenítése céljából. A szereplő színészek egyébként is jelentős akrobatikus teljesítményre vannak kötelezve, miközben a szöveget is tökéletesen kell mondaniuk.

Galilei tudósi teljesítményét, emberi magatartását másképp ítéljük meg, mint akárki másét. A működő inkvizíció idején élt (1564–1642), térben és időben közel ahhoz a Giordano Brunóhoz, akit 1600-ban máglyán megégettek Róma főterén, mert szerzetes papként szállt szembe az egyház természettudományos tanításával, elméletét nem vonta vissza. Galilei nem volt sem pap, sem teológus, ő egyszerűen csak kutató matematikus-fizikusként beszámolt arról, amit látott a távcsöveiben. Ez akkoriban a „menny kiüresítését” jelentette.

Brecht kifejezetten élvezetes módon nyúl a témához, és kedvünkre magyarázza szellemesen azt, miképp forog a Föld a Nap körül, melyek a Jupiter holdjai, milyen kézenfekvő mindez, csak az eszünket kell használni. Brecht nem emléket akart állítani egy nagy tudós előtt, hanem szépirodalmi eszközökkel akarta felhívni a világ figyelmét az ekkor készülő német atomkísérletek veszélyeire. A közeli és felelőtlennek tűnő, háborús versenyfutásba torkolló atombomba megalkotása késztette arra, hogy Galilei példájával éljen: milyen a jó tudós, mikor cselekszik felelős módon, az emberiség javára? Muszáj valamiféle példázatot látnunk Galilei életrajzában, ami útmutatóként szolgál mai napi kétségeink eloszlatásában. Magabiztos természettudósként, hogy életét megmentse, vissza kellett vonnia tanait a Föld forgásával kapcsolatban, de a túlélése többet jelentett az emberiség számára, mintha konokul kitart, és máglyára kerül. A „bemocskolt” kezű tudós végül be tudta fejezni életművét, kísérleteit. „Discorsi (Beszélgetések és bizonyítások két új tudományágról, a mechanikáról és az esés törvényszerűségeiről)” című művét sikerült kijuttatni a szabad Hollandiába, ezzel egy új fizika alapjait rakta le, a megmentett életével így szolgálta a jövőt, az emberiséget.

Nem mindig a hősök és a mártírok kellenek, sokszor elég a túlélés, az okos megalkuvás. Zsótér Sándor rendezése ez utóbbi megoldást erősíti, ez elsősorban a főhős szerepének megosztásában mutatkozik. Az öreg Galileit már nem Trill Zsolt játssza, hanem a 81 éves Törőcsik Mari, piciny, madártestű lénye mögül elővillan a megmaradt nagy szellem, a gondolkodó elme. Az addigi Galileit játszó Trill Zsolt vele szemben Andrea Sartit, a régi tanítványt alakítja. Ő korábban elítélte mesterét a visszavonásért, most megbékél vele, megérti őt, annyira, hogy küldetésként vállalja el a „Discorsi” külföldre csempészését a határon (mosolygunk a cd hordozó láttán).

Az egyszerű geometriai elemekből, fekete-fehér lapokból, ajtók helyett lukakból álló díszletet Ambrus Mária tervezte. A díszlet állandó tornamutatványokra készteti a szereplőket, egy színpadra bejövés sem egyszerű feladat, meg kell érte küzdeni. Az egyetlen kényelmes díszlet a kerek asztal, és a két szék mellette. Az ugyancsak fekete-fehér egyszerű vonalú ruhákat (fiúknak fekete rövid nadrág) Benedek Mari tervezte. A bíborosi, pápai piros mez az egyetlen valódi színesség.

A rendezés legfeltűnőbb momentuma, hogy a színészek a szokásosnál több mozgással kell, hogy játsszanak. Szinte mindenki mindig színen van, használja a testét, amikor belép, és mozgással fejezi ki indulatait is. Az emberi test díszletelemként való alkalmazása ősi tudást hoz vissza a játékba. Van egy jelenet, amikor minden szereplő hullahopp karikákkal vonaglik, miközben mondja saját szövegét. A trapézon való lógáshoz hasonlatos a háromszintes díszletek közt való le- s fölmászás, a sokszori egymásba kapaszkodás, a „gúla” alakzatok létrehozása. Trill Zsolt Galileiként élvezetesen játszott, ő is részese volt a „mutatványoknak”, miközben ízes beszédével mondta el monológjait. Törőcsik Marinak csak ott kellett lennie, végig mosolygott, ő maga volt jelenség. A fiatalok közül ifjabb Vidnyánszky Attilának (m.v.) három szerepe volt (Andrea Sarti, bíboros inkvizítor, tisztviselő), Trokán Nórának (m.v.) vélhetően négy is (házvezetőnő, idős Virginia, bíboros, pápa), ő jól bírt a szerepekkel, nekünk volt nehéz átállni egy-egy új szerepére. Kiss Andrea (e.h.) Galilei lányát játszotta, akit vőlegénye cserben hagy az apa kérlelhetetlen magatartása miatt. Kristán Attila és Mátyássy Bence játsszák a felnőtt férfi szerepeket, mellettük Mészáros Martin, Nagy Balázs, Nagy Márk, Szép Domán egyetemi hallgatók alázattal asszisztáltak a főszereplőknek egy-egy epizóddal.

A darab zenéje oratorikus hangzású, kissé monoton, gregorián hatással énekhangra komponált zene, néhány prózai szövegrészlet énekben előadva (zene: Mátyássy Bence, Nagy Balázs, Szép Domán). Dramaturg: Ungár Júlia.

Brecht vonzóvá tette a nagy tudóst, Galileit, amikor nemcsak szellemóriásnak, de életművésznek is ábrázolta, kikövetelte magának a tanulást a tanítás mellett. Ő hozta be a holtig tartó tanulás gyakorlatát, ami manapság egy elérendő cél mindenkinek. Szép este volt!

Budapest, 2016. április 5.

Bemutató: 2016. március 20.                                    


Megjelent a Kláris 16/6. számában.
 

 Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©