Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

LILIOMFI

Budaörsi Latinovits Színház – Ódry Színpad, Padlás

Vannak örök darabok, amelyeket mindig szívesen nézünk, és a rendezők is szeretettel nyúlnak hozzájuk. Ilyen Szigligeti Ede Liliomfija. Egyszerűen megunhatatlan. Pláne igaz ez, ha kicsit még át is írják, megspékelik tréfás szövegekkel, jópofa poénokkal, harsánysággal, akrobatikus mozgással. Ezt láthattuk ifjabb Vidnyánszky Attila rendezésében, Vecsei H. Miklós és a rendező átírásában az Ódry Padlásán. Nem először és nem bemutatóként, csak annyi történt, hogy a budaörsi Latinovits Színházban volt a bemutató még tavaly (2015), aztán áthozták ide a Padlásra néhány alkalomra.

Az Ódry Padlás nevű játszóhelyén középen kereszt alakban deszkapalló, a végeken egy-két négyzetméternyi hely. A pallók alatt néhány süllyesztő, a szobajelenetet egy kézzel tartott képkeret jelzi, az ajtót ugyancsak egy hordozható törpe ajtószerűség jelképezi. Minden más helyzetben a színészek rohannak keresztbe-kasul a pallókon, ugrálnak, bukfenceznek, átöltöznek, lefekszenek. Mindezt maguk a szereplők találhatták ki, mivel nincs sem díszlet-, sem jelmeztervező.

A féktelen játszókedv és a kifogyhatatlan ötletbörze jellemzi ezt a Liliomfit. Ebben az előadásban tényleg elmondhatjuk, hogy a szerző eredeti műve nem betű szerint jelenik meg, inkább a szellemét próbálták megtartani, mondhatnám: kiteljesíteni. Egy pillanat megállás nincs a játék közben, hihetetlen energiával, tűzzel komédiáznak, valahová visszanyúlva a vándorszíntársulatok korába, amikor szegényes körülmények között tudtak csak játszani a színészek, ágról szakadtak voltak, sokszor egy vacsoráért előadtak egy színdarabot, maguk varrták a jelmezeket (a mostani jelmezek is házi készítésűeknek tűnnek), és nagyon kellett szeretni a mesterségüket/művészetüket, hogy vállalják a cigányéletet, a sok kellemetlenséget. Az anyagi tehetséget pótolták szellemi munícióval, furfanggal, mindezt azért, hogy elkápráztassák a nagyérdeműt. Szigligeti is azért írta ezt a darabját, hogy a hazai színjátszás ázsióját emelje, ezért teszi nevetségessé Szilvai Tódort, akinek kigúnyolja öntelt tudós voltát és színészgyűlöletét. Az író maga is színészként kezdte, majd írt 101 színművet, élete végére a Nemzeti igazgatója lett, szerette beosztottjait, saját gyermekeiként bánt velük. A színész gyermek marad mindhalálig, mert imád játszani, élni sem tud nélküle.

Az ifjabb Vidnyánszky az egyetemi hallgatókból összeállt társulatával ezt a játszási őrületet lovagolta meg. Amikor még el sem kezdődik az előadás, a szereplők elvegyülnek a nézők között, egyik-másik hangosan elkurjantja magát: „én teátrista leszek”, és az a vicces, hogy tényleg azok lesznek, a szó szoros értelmében is. Ez a teátrista vallomás élet-halál kérdése. E néhány fiú és lány önfeledt harsánysággal mókázik, kiabál, imitálja a nem létező kelléket, és egymás szavába vág, villámgyors mozdulatokkal lakja be ezt a két deszkát, ami a rendelkezésére áll. Sokszor nem hiszünk a szemünknek, pontosabban attól félünk, hogy valamelyik közénk, a székeink közé esik be, és akkor mit csinálunk?

A vígjátékot két részben játsszák, az első rész végén érkezünk el oda, hogy Kányai vendéglős vendégszeretetét élvezhessék a szereplők. És ekkor kitör a szünet, ami arra ad lehetőséget, hogy mi is részesei lehessünk valamiféle vendéglátásnak. A játszó színészek a szünetet arra használják fel, hogy tálcákon zsíros kenyeret hagymával szervírozzanak a közönségnek, hozzá egy pohár üdítőt is lehet venni, nehogy szomjan haljunk. Mindez Kányai uram vendéglőjének kínálataként jelenik meg az előadásban. Ennyi gesztus túlzásnak tűnik egy színházi produkcióban, először feleslegesnek látszik, később úgy érezzük, a koncepció része, mint az aktualizáló beszólások, vele jár ez is. Megesszük a zsíros kenyereket, az előadás folytatódik a vendéglői jelenetekkel, ifjabb és idősebb Schwartzcal és a mindenkori személycserékkel, amitől oly bájos ez a Liliomfi.

A szereposztásban többségében egyetemi hallgatók játszottak, de szerepeltek korábban végzett színészek. Utóbbiak közt nagyon élveztük Spolarics Andrea férfihiányban szenvedő Kamilláját, aki Szellemfi után vágyakozik, bár ő Liliomfinak hiszi. De szerettük Ilyés Róbert hoppon maradt Szilvai Tódorját és Dóra Béla törzsvendégét is, aki folyton írogatott valamit egy ősrégi írógépén. Az egyetemisták közt Gyöngyösi Zoltán Kányai fogadósa aratta a legnagyobb sikert izzasztó teljesítményével, rögtön a nyomában csodáltuk Böröndi Bence Szellemfijét és Szabó Sebestyén László karakterisztikus fej- és arcformával rendelkező Liliomfiját. Mindhármuk tehetsége elvitathatatlan. Őket megközelítette Figeczky Bence Gyuri pincér szerepében és Rujder Vivien, Erzsinek, a fogadós lányának alakítójaként. Vecsei H. Miklós játszotta az ifjú Schwartzot igen magabiztosan, jóképűsége nem tette hiteltelenné, sőt jól állt neki a monokli, mellesleg ő a darab dramaturgja és átdolgozója is egyben. Szerepeltek még Bregyán Péter (idősb Schwartz), Kiss Andrea (Mariska), a zenét, valamint a madár- és egyéb hangokat, zajokat Kovács Adrián szolgáltatta, rendezőasszisztens: Juhász Gabriella voltak.

Ha ez vizsgaelőadásnak készült, és ezen múlik, hogy rendező és színészek alkalmasak-e leendő pályájuk betöltésére, akkor innét kéretik jeles osztályzatokat adni nekik, mert mindegyik igen jól teljesített. Szívesen lennénk részesei további nagyszerű előadásoknak, ahol végzett rendezőként, dramaturgként, színészként tekinthetnénk meg majdan bemutatandó produkcióikat. Ezt meg nagyon köszönjük, jól éreztük magunkat, tetszett az előadás, gratulálunk!

Budapest, 2016. április 3.

Bemutató: Budaörsi Latinovits Színház, 2015. november 28.

 

Megjelent a Kláris 16/5. számában


 Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©