Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ŐSZI SZONÁTA

Thália Színház – Mikroszínpad

Világsikert aratott híres film két sztárfőszereplővel, idővel jöttek a színpadra átírt változatok. Már több itthoni színház is bemutatta, most elérte az Orlai produkciót. Ezúttal a Tháliához tartozó volt Mikroszkóp színpadán. A forgatókönyvet Kúnos László fordította, színpadra átírta és rendezte: Vörös Róbert. Elöljáróban leszögezhetjük, hogy a „Mikrón” látott színdarab nem azonos az Ingmar Bergman által rendezett filmmel (1978), attól több ponton eltér. Ennek vannak technikai és koncepcionális okai, ráadásul minden színházi előadás színészfüggő. Amit láttunk, az egy változat a sok közül.

A probléma ősi, örök és mindig visszatérő: anya és lánya, illetve lányai között meglévő konfliktus. Charlotte-nak és lányainak problematikája kétszeresen terhelt: a zongoraművész anyának ideális körülmények között is hatalmas feladat gyermeket nevelni, úgymond lelki sérülésmentességgel. Ehhez itt még a másik lány fogyatékossága is hozzájárul, akit intézetbe ad, ám az egészséges lány magához vesz. Kódolt konfliktushalmaz. Szentéletű nőnek kell lenni ahhoz, hogy minden simán menjen. Legtöbb ember hasonló helyzetben hibák tömkelegét követi el, még akkor is, ha önzetlen, ha kellő empátiával rendelkezik és konfliktuskerülő jó anya. Majdnem lehetetlen tökéletesen megfelelni anyaként és művészként, feleségként, emberként mindenhol, minden helyzetben. Ez adja aztán az egymás hibáztatásának módozatait, amikor mindenki másképp látja a helyzetet, és mindig a másik a hibás.

Charlotte (Udvaros Dorottya) nagyszerű asszony, kétségtelen, hogy életének legfőbb törekvése zongoraművész voltának sikeressége. Koncertről koncertre utazik, gyakorol, hívják, elismerik, szeretik. Élettársa, Leonardo a történet idején már nem él, nemrég halt meg sok szenvedés után. Charlotte évek óta nem találkozott leányaival, Eva (Radnay Csilla) most meghívta karácsonyra egy szigetre, ahol lelkész férjével, Viktorral (Széll Attila) él. Charlotte elfogadja a meghívást, még nem tudja, hogy beteg lányával, Helenával (Fodor Annamária) is itt fog találkozni. Láthatóan rosszul érinti a hír, hisz úgy tudja, egy intézetben ápolják szakszerűen, jól van a körülményekhez képest. A helyzet, miszerint ép lánya elhozta és maga mellé vette, merényletnek is tűnhet számára. Sajnos, nemcsak a beteg lánnyal nem tud mit kezdeni anyaként, de egészséges Eva lányával egyre jobban elmérgesedik a helyzet. Eva tele van sértettséggel, haraggal, sőt gyűlölettel anyja iránt, felhánytorgatja gyerekként átélt magányát, az anya hűtlenségét apja iránt, a vélt vagy valós szeretetlenséget, ami végleg eltávolította szülőanyjától. Eva magányos, mert Viktortól született kisfia három éves korában meghalt, a gyermek halálát még nem dolgozta fel lelkileg. Evának az is fáj, hogy anyja még csak nem is látta az unokáját. Rosszul sül el az együttlét majd minden momentuma. Eva egy Chopin prelude-öt játszik el, hogy Charlotte véleményét kérje játékáról, a válasz kiábrándító. Az anya előadást tart a mű mondanivalójáról, arról, hogyan kell játszani ezt a művet, lánya játékáról nem mond véleményt, de érezni, gyengének, amatőr játéknak tartja.

Eva látszólag jó szándékkal hívta meg anyját magukhoz, mintha békülni akart volna, új mederbe terelni kettőjük eddigi rideg kapcsolatát. Anyja hibáit viszont annyira nem bírja elviselni, hogy elszabadulnak indulatai, és vádol, kiabál, ítélkezik megfellebbezhetetlen fensőbbséggel. Felmerül a kérdés, melyiküknek van igaza? Hajlamosak vagyunk Evának igazat adni, hisz ő szenvedett gyerekként a művész anya hiányától, a távolságtól, ami köztük van, és egyre mélyül. Az anyában pedig a hiú, sikereket áhító nőt vesszük észre elsőként, akinek terhére vannak a gyerekei, menekül tőlük, impresszáriók és koncerttermek, drága szállodák közegében érzi jól magát, ráadásul imádja az öltözködést, divatbáb. Hiúsága sokszor mosolyt, néha kaján vigyort fest az arcunkra, mert az előadás nagyon akarja bizonyítani az asszony önzését, zsugoriságát. Charlotte nem olyan rossz anya, mint ahogy azt lánya sugallja, Eva pedig belelovalja magát saját szerencsétlenségébe. Fogyatékos húgának ápolása szép gesztus, motivációjában viszont félő, hogy esetleg ezzel is anyján akar egyet rúgni. Léna, a beteg húg anyját szólító sikoltozásai megrendítőek, tudtommal a filmből hiányoznak.

Díszletről alig lehet beszélni a Mikro parányi színpadán. Egy pianínó a díszlet, és egy kanapé (tervező: Zöldy Z. Gergely). Szimbolikus a karácsonyfa, amit Eva díszít fel, majd az utolsó jelenetben feldönti a fát. Beszédesek Szakács Györgyi jelmezei, aki az anyára látványosan rosszul álló bundát, zsákruhát, szürke formátlan háromrészes gyapjú együttest ad. Lánya feltűnően puritán hosszú szoknyát, pulóvert, lapos cipőt visel, húga fürdőköpenyt, Viktor jellegtelen zakót.

A bravúrszerep Udvaros Dorottyáé, bár a zongorázást ki kellett hagynia. Vélhetően még play back módszerrel sem volt kivitelezhető, hogy zongorázva mutassa meg, hogyan kell Chopint játszani. Inkább csak szóban elmondja, és mi megértjük az ő elérhetetlen művészi magasságát. A megszokott nagyszerű teljesítményt láthatjuk játékában. Radnay Csilla rideg, érdes alakot formál, szinte nem képes ellágyulni, nem bocsát meg. Mindkét női főszerep merőben különbözik a filmben látott Ingrid Bergman és Liv Ullmann által játszott figuráktól. Széll Attila és Fodor Annamária kiválóan asszisztálnak a két nagy szerephez. A beteg lány megjelenítése szívszorítóan megható, gyönyörű alakítás volt.

Bemutató: 2016. március 28.

Budapest, 2016. március 29.

  

Földesdy Gabriella

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©