Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

LOVE LETTERS – SZERELMES LEVELEK

Veszprémi Petőfi Színház – Latinovits-Bujtor Játékszín

A színházvezetés az évadtervezéskor A. R. Gurney Szerelmes levelek című előadását beemelte az idei repertoárba, ezzel is lépve egyet a közösségben a közönséggel évadszlogen irányába. Ez jó döntés volt.  A két ember magánlevelezésére épülő darab Vámos Miklós fordításában került színpadra, pedig önmagában Melissa (Kéri Kitty) és Andy (Oberfrank Pál) élete korántsem lenne érdekes, hiszen ők is élik az átlagos amerikaiak életét. Ezt pedig a romantikus filmekből jól ismerjük. Mégis a levelezésbe burkolt történetmeséléssel van egy olyan plusz, ami igazán jó benyomást keltett a Latinovits-Bujtor Játékszín stúdiószínpadán.

Manapság ugyanis ritkán küldünk postán levelet. Mondhatjuk azt is, hogy ez teljesen kiment a divatból. Gurney darabjában mégis ilyen levelezés tanúi lehettünk, hiszen a két főszereplő közel negyven éven át írogatott hol kedves, hol udvariatlan, hol humoros, hol taszító és néha szerelmes sorokat. Közülük egyértelműen Melissa volt a rámenősebb és szókimondóbb, mert ő nagyon meg akarta élni az életet. Az ő karaktere kapta a humort, így általa káromkodásban is volt részünk. Ezzel pedig merészséget csempészett a konzervatív nézők stúdiószínpadára. A saját előadásokban a visszafogottságra nagyon ügyelő Petőfi Színház megszokott sémái után friss hangként szólalt meg Kéri Kitty által a trágárság. Ezek a mondatok emberivé tették a látottakat, hiszen ez ugyanannyira életünk része, mint a szép beszéd. Egész másmilyen volt Andy, aki a megszokott dolgok híve, hiszen ő még akkor is levelezni akart, amikor a világ már megváltozott, és sokan áttértek a telefonálgatásra. Ez a beszűkült gondolkodásmód teljesen rányomta bélyegét kapcsolatukra. A lelke mélyén szerette volna, ha a barátságból szerelem szövődik, de ezzel az idejét múlt kapcsolattartási módszerrel nem tudott felhagyni. Számára ugyanis helyes kis burok volt, és a világtól való elszakadást jelentette, amikor Melissának írogathatott. Levelezésük egyszerre volt mozgatórugó és akadály is kapcsolatukban. Talán egyikük sem volt elég bátor ahhoz, hogy beismerje saját magának, így nem lehet igazán megismerni a másikat. Könnyen olyan álomkép alakulhat ki a másik félről, aki lehet, hogy nem is létezik. Ezzel a nehézséggel nekik is meg kellett küzdeniük.

Tény, hogy az amerikaiaknak jól áll a szerelem ilyesfajta ábrázolása. Számos filmet csináltak hasonló szerelmi történetekből. Jól becsomagolják, de mivel a tipikus amerikai átlagpolgár életét hozzák felszínre, így majdhogynem a semmit adják el. Esetünkben két olyan ember kapcsolatát, akik közül egyik sem volt elég határozott ahhoz, hogy átlépjen egy határt, és ezzel elérje a boldogság kapuját. Annyi tanulság mindenképpen leszűrhető, hogyha nem az igazi arcunkat adjuk, akkor könnyen a nagy szerelem csúszhat ki a kezeink közül.

Érdekesség, hogy az előadásnak nem volt rendezője, de ez egyáltalán nem hiányzott, hiszen a színészek magukat instruálták. Kéri Kitty teljesítménye egy árnyalattal jobb volt, mint Oberfrank Pál játéka, de kétségtelenül érezhető volt közöttük, hogy már nem először játszanak szerelmes párt. A díszlet kiagyalása kevés időt vehetett igénybe. Két fehér fotel és egy asztal, valamint néhány fehér doboz és az elmaradhatatlan levelek alkották a színpadi teret. Külön jelmezek sem voltak, a két színész elegánsan felöltözött, de ez így is elég volt. Az előadás kezdetén és végén lágy, érzelmes zene hangolta a nagyérdeműt.

A jövő irodalomtörténészeinek pedig fel van adva a lecke, hiszen ma már elektronikus levelezést folytatunk, ami nem marad fenn az utókornak. Kivéve, ha az illető archiválja levélváltását. Ha ez nincs, akkor a jövőben az életmű-kiállítások hiányzó eleme lesz a magánlevelezés bemutatása.

A fiatalabb közönség megszólítása lehetett a cél, amikor nemcsak magyarul, hanem angol címmel is ellátták a darabot. A címe alapján át lehet felette siklani, hisz a tévék ontják magukból a romantikus sorozatokat, de ebben azért több volt, mint egy csöpögős love storyban. A közönség érezhetően szerette, a Játékszínben telt házzal ment. Negatív élményként talán csak azt lehet kiemelni, hogy a nézőtéren hűvös volt, csak a második részre lett elfogadható a hőmérséklet. A taps után pedig a két színész eltűnt az öltözőben, nem lehetett őket egy gratuláció erejéig sem elcsípni.

Aki mégis úgy dönt, hogy jegyet vált a Szerelmes levelekre, az biztosan nem fogja megbánni. Egy meghitt, megrázó és könnyfakasztó estét kaphat cserébe. Bízom benne, hogy nem egyszeri alkalom volt ez a színvonal, folytatják még hasonló előadásokkal. Néha ki kell lépni a korlátok közül, ha egyedivé akarunk válni. Most a Nagyszínpadon a sor, hogy bizonyítson. Lássuk, ők mivel rukkolnak elő.

Veszprém, 2016. január 10.


Barta Magdolna

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©