Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ARANYTÓ

Belvárosi Színház

Akik nem ma születtek, azok még emlékezhetnek Ernest Thompson írásából készült azonos című filmre, Katharine Hepburn, Henry Fonda és lánya, Jane Fonda szereplésével. Benedek Miklós kezdeményezése és Orlai Tibor nyitottsága lehetőséget teremtett a Belvárosi Színház társulatának, hogy a Szentendrei Teátrummal karöltve közönségét megörvendeztesse a darab bemutatásával.

A színpad egy polgári család nyaralójának belsejét tárja elénk, melynek funkcióját a letakart bútorok jelzik, éreztetve: lakóik csak időszakosan tartózkodnak itt. Két hatalmas ablak osztja meg a szoba falát, a mögötte lévő rész később világosodik ki, s Csanádi Judit díszlettervező bravúros munkájaként egy tó képe tárul elénk, nagyon szuggesztíven, szinte hallani a hullámok csendes csobbanását. Egy idős házaspár érkezik, belépésüket azonnal valami szeretnivaló báj, kedvesség lengi körül. Rendetlennek, hidegnek találják a házat. A feleség, Ethel (Vári Éva alakítása) rögtön elsiet, így a férfi (Benedek Miklós) magára marad. Járkál a szobában, néha felvesz egy fényképet, próbálja felismerni, ki van rajtuk. Majd a telefonhoz lép, a központost hívja, bemutatkozásából megtudjuk nevét: ifjú Norman Thayer professzor. Kéri, ellenőrizzék a vonalát, de a telefonszámot nem tudja megmondani. Ingerültségéből azonnal kitűnik: kora már megtépázta emlékezetét. Megjön Ethel egy nagy nyaláb fával, hogy tüzet gyújthassanak a kandallóban. S miközben berakja a fát, észrevesz egy néger babát a földön, melynek nagyon megörül, hisz az Elmer nevű baba gyermekkori kedvence. A kandalló tetejére ülteti, s néha, ha magára marad, beszél hozzá, ez a mozzanat jelzés értékű, keresi a gyermekkor adta biztonságot, hisz férje sokat emlegeti korának tüneteit, illetve sokszor szerepel beszélgetésük során az elmúlás. Ethel hárít, s lelkének ez a súlya vezeti vissza a babájához. Férje kicsit féltékenyen figyeli, milyen különös gyengédséggel teszi fel a kandalló tetejére a babát.

Madarak énekét halljuk. Ethel izgalomba jön, s kimennek a partra, úgy érzik, a madarak köszöntik őket. Kis vitába kezdenek, Norman szerint vöcskök, felesége ragaszkodik a búvármadarak hangjához. (Itt egy érdekes eltérést találunk a filmtől, ahol egyértelműen vöcskök jelennek meg.) A meghitt, békés hangulatot motorcsónak hangja töri meg, jelezve: a technika, a modern világ elérte a tavat is, s elérte az idős házaspár oly megszokott nyugalmát, amit már negyvennyolc éve átélnek itt nyaranta.

Később rendbe teszik a házat, s következő napjuk társasjátékozással telik, látni, nincs tévékészülékük, olvasni, beszélgetni, játszani szeretnek. Ethel minden percben féltő figyelemmel veszi körül férjét, korának gyengeségeihez azzal a szeretettel simul, melyet csak egy hosszú, de mély érzelmekkel átszőtt házasság adhat. De közben folyamatosan hárítja annak az elmúlással foglalkozó gondolatait, szavait. Közeledik Norman 75. születésnapja, Charlie, a postás levelet hoz, melyből megtudják, érkezik Chelsea, a lányuk, és elhozza barátját is. A reakciók már előre vetítik: valami olyannak leszünk tanúi, mely mélyebb bepillantást ad a házaspár életébe. A férj egykedvű, felesége örömtől repeső. Sejtésünket azonnal igazolja Chelsea (Bertalan Ágnes) belépése, hisz Ethelt anyának szólítja, apját Norman-nak. Az ifjú vendég, Billy Ray (Bábel Vilmos) a korára oly jellemző lazasággal mutatkozik be, majd érkezik apja is, Bill Ray a fogorvos (Vasvári Csaba).

Egy közös társasjátékkal töltött délután, az apa és leány viszonyát újra megvilágítja Chelsea mondata: „élvezed, hogy megversz valakit”. Későbbi beszélgetése Ethel-el egy keserű, tüskékkel terhes lélek kitárulkozása. Élete abból áll, hogy folyton meg akar felelni, de nincs válasz rá. Vári Éva mozdulatai, mondatai egy nő férje iránti hatalmas szeretettől sugárzó, ám ebből a szeretetből nem zárja ki lányát, kéri őt, figyeljen jobban beteg apjára. Később a fiatal pár bejelenti, elutaznak Európába és egy hónapra itt hagynák Billyt. Ebben a hónapban pedig rengeteg csoda történik. Két korosztály napjai telnek meg olyan tartalommal, melyben mindhárom ember a szeretetet adja és kapja. Billy elfelejti lázadását otthagyása miatt, és boldogan vesz részt Normannal a közös halászatokon, kifogja Waltert, a nagyon öreg pisztrángot, kit visszaengednek a tóba. Az idős férfi pedig, ki addig bezárt ajtó volt lánya előtt, megnyílt a fiúnak. S nem csak horgászni tanítja, hanem a könyvek szeretetére is. Amikor Chelsea visszatér Európából, hol férjhez ment Billhez, féltékenyen és dühösen figyeli ezt a változást. Önző, vén hülyének nevezi apját, és ekkor csattan el a pofon anyjától. S e pofon egyben „jégtörő” is. A keménység megtörik, és győz a megbocsátás. Chelsea szájából elhangzik a szó: apa, s Norman ölelése átadja az elveszett évek összes magában hordozott szeretet hullámát. Az ifjú pár elutazik Billyvel, Ethel és férje is csomagol, amely közben a férfi rosszul lesz, összeesik, és csak gyógyszere bevétele után lesz jobban. Pár perc csak, s mégis, Vári Éva mozdulataiban, amit csak egy odaadó feleség adhat, minden benne van: félelem, rémület, aggódás, a halál szárnyának suhanása, mely tovatűnik, de mégis megállította az időt.

Humor és az emberi élet gyenge pillanatainak összefonódása jellemző a darabra. Vajon fel lehet-e menteni az apát? A kérdésre nehéz a válasz. Hisz egy szülő mindig buktatókon próbál keresztül jutni, néha sikerül jól dönteni egy gyerek életének irányításában, néha félresiklik valami, s hosszú, hosszú évek kellenek, hogy sebek gyógyuljanak be, s ölelő karok nyíljanak tágra.

Ethel és Norman házassága, kettőjük kapcsolata egy gyöngysorra hasonlít, napjaik összefonódnak a szeretet gyöngyszemeivel, szorosan összezáródnak biztonságot adva.

Benedek Miklós és Vári Éva játéka egyértelmű bizonyítéka annak, hogy még születhetnének olyan művek, melyek idős emberek életét hozzák közelebb. S nagy-nagy bizonyíték arra is, nincs öreg színész… Tehetség van, nem is kevés.

Gálffi László rendezésének sikerült nyitott kérdésekké tenni a darabot, és közben mégis nagyon sok humoros percet átadni a nézőknek. Sem ő, sem a szereplők nem akarják mértani pontossággal leutánozni a filmet. Itt a rendező inkább kíváncsisággal engedi színpadra születni a darabot, megállítva mégis az időt a hetvenes évek végén. Egy vele készült interjúból azt is megtudhattuk, hogy Elmer, a baba, Ethel első „szerelme”, az ő kérésére lett fekete bőrű. Szintén tőle tudtuk meg, hogy Marlene Dietrichnek is volt egy hasonló kabalababája.

Zöldi Gergely műfordítása újra hozzájárult egy színdarab sikeréhez, a dráma és romantika összefonódása van jelen benne. Tordai Hajnal jelmezei jól ábrázolják a szereplők korát, egyéniségét. Grafikus: Csáfordi László. Gálffi László munkáját Jánoska Zsuzsa rendezőasszisztens segítette. Két fiatal szereplőt ismerhettünk meg: Szekeres Mátét (a másik szereposztásban) és Bábel Vilmost, kik már most jól veszik az akadályokat, és nem feszélyezik őket az elődök nevei, s ezt Benedek Miklósról és Vári Éváról is elmondhatjuk. Orlai Tibor producerként újra tudott bátran visszanyúlni régi sikerdarabokhoz, s a vastaps, ami az előadás végén hangzott, Őt igazolta.

Budapest, 2015. október 26.

 
Hoffmann Katalin

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©