Kláris
Kláris
Főoldal Hírek Korábbi számaink Színházi kritikák Rólunk Élhető Világ Kapcsolat

Színházi kritika

SZÍNHÁZ

ARANYTÓ

Belvárosi Színház

Az Orlai Produkció újabb gyöngyszeme az Aranytó. Igen, tudjuk, kicsit érzelmes, kicsit – vagy inkább jobban – derűs, inkább optimista az élet jól érzékelhető múlása ellenére. És mi pont ezért szeretjük.

Ráadásul Gálffi László rendezte, aki nem rendez túl sokat. Zöldi Gergely fordításában láthatjuk (Szentendrén már többen láthatták nyáron is).

Szívesen elidőznénk mi is abban a nyaralóban, ahova megérkezik a Thayer házaspár, a morgós Norman (Benedek Miklós) és az aggódó, gondoskodó Ethel (Vári Éva). Már előtte halljuk a búvármadarak – Norman szerint „csak” vöcskök – hangját, Ethel tán még a szavukat is érti. Gyorsan kiderül Norman feledékenysége, szinte állandó rosszkedve. Talán az utolsó nyarukra érkeztek ide, ahol 48 nyarat eltöltöttek már, átláthatunk mi is a nagy kék tóra a hatalmas üvegablakon.

Arra is gyorsan fény derül, hogy valami gond lappang a háttérben. Lányuk igen ritkán látogatja őket, és nemcsak azért, mert elvált. Az unoka hiányzik… de a lányuk már elmúlt 40 éves. Egyébként tehetséges, de apja miatt mégsem művész lett, „csak” reklámgrafikus. Berendezkednek egy újabb kettesben töltött nyárra, amikor befut Chelsea levele: apja 75. születésnapjára ideutazik. De nem egyedül, egy fogorvossal. Barátjával. Ez is újdonság számukra, az apa minden korábbi udvarlót elűzött lánya mellől. Most Európába készülnek, odafelé ugornának be apját köszönteni. Az apa persze csak morog a maga módján, Ethel már előre békítgeti.

Megérkeznek Chelsea-ék, apja máris piszkálja lányát. Chelsea (Bertalan Ágnes) előbb egy kamasz fiút mutat be: Billyt (Bábel Vilmos). Az ifjabb Bill Rayt. Aztán bejön Bill is, szimpatikus „laza” férfi, Billy apja (Vasvári Csaba). Az apa előbb vele is morog, piszkálódik, „kóstolgatja” – ez a természete. Vagy legalább is ezt hihetjük. A fogorvos aztán kikéri magának, az apa megenyhül. Alig hisszük el: Norman az első szóra abba is belemegy, hogy itt hagyják a fiút egy hónapra, amíg ők Európába utaznak. A fiú eddig az anyjánál élt, ideje, hogy némi férfi-nevelést kapjon.

A fiatalok elutaznak, Billy marad. És lassacskán összeszoknak a nyugalmazott egyetemi tanárral. Összehozza őket a horgászat, meg főleg közben a beszélgetések, a lányokról, „nőkről”  elsősorban. Norman szókincse bővül. A fiú is kezd felengedni, otthon kezdi érezni magát a tó mellett, a szabadban. Horgászni is megtanul, annyira, hogy együtt kifogják Waltert, az évek óta keresett óriási pisztrángot. Igaz, aztán visszadobják a tóba, hadd éljen még.

Olyan gyorsan eltelt az idő, hogy váratlannak érzik lányuk visszaérkezését. Chelsea vidám, még felszabadultabb: összeházasodtak Billel Európában, Brüsszelben… Anyjának elárulja, hogy már újra festeni kezdett, hiszen tehetséges (volt), de apja ezt sem ismerte el soha, mint ahogy a hátra szaltót is számon kérte rajta, ami sohasem sikerült kislánykorában. Pedig annyira szeretné, ha javulna a viszonyuk az apjával, erre azonban nem lát semmi reményt.

Amikor érzékeli, hogy Billy és Norman viszonya az 50 évnyi korkülönbség ellenére is mennyire jó és felszabadult, és a férjével hármasban mennyire jól játszanak, végképp elkeseredik. Vele miért nem? Anyja kezdi magyarázni: apja előrehaladottabb kora erre is részben választ adhat. És Chelsea nem kutatja tovább az okokat: nagy levetőt vesz, és egyszerűen beszél apjával. Néhány szó után apja megváltozik. Kiderül, hogy megőrizte lánya kislánykorában készített egyik jó rajzát, most odaadja a lánynak… és megdicséri a képet. Ennyi év után. Sőt, hátra szaltó nélkül is elfogadja végre a lányát, aki először szólítja apjának Normant. Miért csak most? Vajon ha nem maradt volna velük Billy, akkor is ilyen gyorsan megenyhült volna az apja? Egyáltalában, miért kellett megenyhülnie? Hiszen lánya nem vétett ellene soha. De most Chelsea végre magára talált, újra férjhez ment, újra fest, és saját maga elhitte, hogy igenis változhat a viszonya apjához. És Norman is belátta, hogy nem muszáj mindig morognia, a világ mégsem olyan borzasztó hely…

A házaspár a fiúval elutazik, Normanék is indulnának – ha nem lenne váratlanul rosszul a férfi. De rosszul lesz… Aztán minden szépen rendbe jön, elvégre ez vígjáték.

Elutaznak végül ők is, de most már azzal a tudattal, hogy visszajönnek jövőre, hiszen dolguk van még itt a tónál, Billyvel.

A búvármadarak búcsúztatják őket. Ők itt maradnak.

Az élet lehet, hogy nem (mindig) tökéletes, de azért kibírható. Sokszor ennyi is elég.

 Jelmez: Tordai Hajnal, díszlet: Csanádi Judit.

Producer: Orlai Tibor.

Budapest, 2015. október 14.

 
Györgypál Katalin

 

♣    ♣    ♣
 
 
 
KLÁRIS irodalmi-kulturális folyóirat                                >>Impresszum<<                                Minden jog fenntartva!  ©